• På drift

Skulle ni döpa er lilla dotter till Britta?

Jag tycker det är jättefint och passar vår lilla tös bra. Men jag är orolig över retande sedan när hon blir lite äldre. Jag vet att man inte ska ta hänsyn till sådant, att det är att låta retstickor vinna men jag vill ändå höra era spontana åsikter och tankar kring detta.

• Svar på tråden Skulle ni döpa er lilla dotter till Britta?
  • EvelinasSyster

Nej det hade jag inte kunnat göra, jag tycker inte att det är fint. Dock tycker jag att ni ska döpa lilltjejen till det om ni gillar det Man kan rimma elakt på alla namn bara man vill, vissa kräver bara lite mer fantasi än andra  

Tex gillar jag Nora jättemycket men alla mina kompisar säger "neeeej det rimmar ju på ...."

~ The only thing that matters is the next 90 minutes! ~
  • LillaLivetIMagen

Blir vår bebis en flicka kommer hon få heta Britta i andranamn :) Jättefint!

• AngelWithoutWings

tycker det är jätte fult.. Är glad att det inte är så många som kommit på att Ida faktiskt rimmar med slida.... ;) (heter det)

• Brünnhilde

Nej, det skulle jag inte. Dels för det olyckliga rimmet. Dels för att det känns väldigt fel generation. Dels för att det är tråkigt och fult rent ljudmässigt, enligt mig. Och dels för att det är en kortform - och jag gillar inte att man _döper_ till kortformer och smeknamnsformer. Jag tycker att en människa har rätt till ett riktigt namn i grunden. Alltså i det här fallet Birgitta (som inte är fint det heller, men förutom det...).

• Kicks71

Inte för mig som är född och uppvuxen på 70-talet. Men eftersom min farmor hette Britta så kan jag ju inte vara helt emot Glad

Tilläggas bör att på 80-talet när vår gamla ridskolechef döpte sina döttrar till Elsa och Greta, så höll alla på att få dåndimpen på riktigt! Namn som idag betraktas som jättefina  och används frekvent. Så tiderna förändras, och namnen likaså!

• DenNamnbitne

Jag tycker att det är jättefint! Retchansen är ju tråkig men kanske ingenting att fästa sig på. Namnet är hur fint som helst så jag skulle själv kunna fundera på det till ett framtida barn!

• Göta

Jag tycker att det är ett rart namn, om än med lite besvärande rimord. Det skulle jag eventuellt bry mig om och inte välja namnet just på grund av det. Hade det varit mitt absoluta favoritflicknamn hade jag dock struntat i det.

Saker jag inte skulle bry mig om:
    - att vissa tycker att det är fult
    - att somliga tycker att det är ett tantnamn
    - att några tycker att det är ett smeknamn 

• På drift

Det fick bli Britta i andranamn Oskyldig.

• burret84
    På drift skrev 2011-10-29 10:40:20 följande:
    Det fick bli Britta i andranamn Oskyldig.
    Inte min stil på namn,men om det hade varit det så hade jag nog också valt att sätta det som andranamn =)
  • viseversa

Nope gillar inte namnet Britta. Dels för att jag känner en Britta jag har svårt för. Sen rimmar det på ett könsord som tyvärr kommer ploppa upp i många människors huvuden när man hör namnet.

• Jordgubbssmak

Nej, jag är ledsen men det är nog faktiskt det absolut fulaste flicknamn jag vet!
    Det låter hårt, det rimmar på könsordet och jag hade en i min klass som hette det som var jätteelak.

• Johan70

Britta är ett fint namn. Det är inte något "konstigt" namn. Jag förstår inte varför någon skulle bli retad för det.

• violatricolor

Britta är jättefint men jag hade inte döpt mitt barn till det just pga hur det rimmar. Av samma anledning skulle jag inte döpa barnet till Kajsa, även om jag gillar namnet i sig. Är nog inte så orolig över att barnet ska bli retat, faktiskt, för vill barn retas hittar de något att retas för oavsett och är man inte nederst i hierarkin i en klass så slipper man sådant för det mesta (även om de flesta nog råkar ut för det någon gång). Nej, jag gillar helt enkelt inte att det rimmar så. Barn gillar att rimma... Men jag hade inte tyckt att någon dom döpte sitt barn till Britta var dum eller så. Vad fick din tös heta i förstanamn?

• Rosenöga

Självklart. Känner redan en liten som heter Britta. Ser att ni valt det som andranamn.

Svar på tråden Skulle ni döpa er lilla dotter till Britta?