• Melle

August eller Anton?

Första barnet på väg, en pojke. Beslutsångest råder angående namn.
    Vilket namn av dessa två tycker DU är finast? Varför?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden August eller Anton?
  • knäckehäxa

utan tvekan anton
    fast jag gillar inte riktigt något av dem (trots att min lillebror heter anton)
    men absolut inte august! fruktansvärt fult namn

• Lowika

Jag ville att plutt skulle heta August, men efter att ha konstaterat att alla i familjen verkar uttala namnet olika (!) (flera varianter än två...) och inte på "mitt" sätt, så ströks det från listan...

Tänk över hur ni vill att det ska uttalas! A-gust, AU-gust, Å-gust kom fram här. Jag tycker den första. Kanske ska man stava det Agust isf.

Blir ingen liten A(u)gust här, tyvärr.

• Melle
    Lowika skrev 2011-10-18 17:02:33 följande:
    Jag ville att plutt skulle heta August, men efter att ha konstaterat att alla i familjen verkar uttala namnet olika (!) (flera varianter än två...) och inte på "mitt" sätt, så ströks det från listan...

Tänk över hur ni vill att det ska uttalas! A-gust, AU-gust, Å-gust kom fram här. Jag tycker den första. Kanske ska man stava det Agust isf.

Blir ingen liten A(u)gust här, tyvärr.
    Precis samma tanke som vi har... Här uttalar också alla olika... Har föreslagit Agust som stavning, men det vill inte sambon. På ett sätt är jag beredd att hålla med honom eftersom det inte är den "ursprungliga" stavningen. Inge kul för lilla killen att behöva bokstavera sitt förnamn för att det ska bli rätt. Vi har ett ovanligt efternamn som vi JÄMT får bokstavera, så det räcker med det :) 
  • Brünnhilde

August alla gånger! Det är stiligt. Anton låter så bonnigt och simpelt på svenska... trots att Antonius i princip är ett jättestiligt namn på andra håll.

• Brünnhilde
    Melle skrev 2011-10-18 20:40:28 följande:
    Precis samma tanke som vi har... Här uttalar också alla olika... Har föreslagit Agust som stavning, men det vill inte sambon. På ett sätt är jag beredd att hålla med honom eftersom det inte är den "ursprungliga" stavningen. Inge kul för lilla killen att behöva bokstavera sitt förnamn för att det ska bli rätt. Vi har ett ovanligt efternamn som vi JÄMT får bokstavera, så det räcker med det :) 
    Håller med din sambo. "Agust" ser bara knasigt ut.

Kanske ska ni se er om efter helt andra namn..?
  • DenNamnbitne

Mycket svårt, båda namnen är namn som jag skulle klassa som MYCKET fina. Jag valde tillslut August!

• Busbellan

Tycker med Agust ser konstigt ut min son stavar August och det är bara en person som sagt au-gust resten säger som vi a-gust

Mamma till Nora, August och Ella
  • Melle
    Brünnhilde skrev 2011-10-18 21:01:45 följande:
    Håller med din sambo. "Agust" ser bara knasigt ut.

Kanske ska ni se er om efter helt andra namn..?
    Jo men vi har ju funderat i ca 8 månader nu och gått igenom i stort sett varenda namn känns det som. Nu är det väl mer eller mindre endast dessa två namn kvar på "listan". Att det ska vara så svårt med pojknamn!!??
  • aaaa

Jag tycker Anton är finast, men som lärare får jag huvudvärk av att hålla reda på de... låt mig se... sju (7!!) Anton jag har i undervisningen. Så jag röstade på August. Lättast så. :)

• Brünnhilde
    Melle skrev 2011-10-18 22:24:44 följande:
    Jo men vi har ju funderat i ca 8 månader nu och gått igenom i stort sett varenda namn känns det som. Nu är det väl mer eller mindre endast dessa två namn kvar på "listan". Att det ska vara så svårt med pojknamn!!??
    Axel, då? Vilhelm? Edvard? Edmund? Eugén? Oscar? Det är namn som var populära vid samma tid som August och Anton (d.v.s. runt år 1900).
  • Lowika
    Busbellan skrev 2011-10-18 21:09:02 följande:
    Tycker med Agust ser konstigt ut min son stavar August och det är bara en person som sagt au-gust resten säger som vi a-gust
    Min sambo sa au-gust, jag a-gust. Vill ju stava det august, men uttala det a-gust. Agust ser ju jättefel ut. Så det blir inte en August, det blir nåt annat
  • CarlHerman

August är finast tycker jag. Har en August hemma och vi har aldrig ångrar det namnet en sekund. Inte heller har vi haft några problem med när andra ska uttala eller stava namnet. I och för sig är jag själv inte så noga med uttalet, ibland säger jag A-gust och ibland blir det mer AU-gust.

August är inte så ovanligt namn tycker jag. Det är inte ett toppliste namn här men ses absolut inte som ett konstigt namn.
    Tänk inte så mkt på vad andra kommer tycka och tänka om namnet, ta det ni tycker är finast och passar bäst på er son.

• Melle
    Brünnhilde skrev 2011-10-19 12:33:16 följande:
    Axel, då? Vilhelm? Edvard? Edmund? Eugén? Oscar? Det är namn som var populära vid samma tid som August och Anton (d.v.s. runt år 1900).
    Gillar inget förutom Axel, och det gillar inte sambon...:)
Svar på tråden August eller Anton?