• lovely lady

AKUT HJÄLP! hur får jag henne att ta bröstet?

Jag har en dotter som blir 11 veckor idag. Jag är ensamstående med 3 barn på 5 år, 2½, och 11 veckor.
    Som du nog förstår så är mitt liv minst sagt pressat och hektiskt. Jag VILL TILL VARJE PRIS HELAMMA. Jag gjorde det några veckor, sen gav jag ersättning när jag inte kunde pga tidsbrist.

STORT MISSTAG

Nu tar hon bara flaskan och tröstnapp, hon vägrar ta bröstet, vänder bort huvudet och skriker.
    Amningsnapp vägrar hon att greppa. Hur ska jag göra???

Jag handmjölkar (40-70 ml) varannan timme, dricker amningste te, använder spray med oxytocin och mjölk har jag, men hon vägrar!!!

Hjälp innan det är försent, mvh elin
    son -06, dotter -09, dotter 30 juli -11
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-17 06:39
    jag har bara till på fredag att "få till det" nu är vi själva, lillan och jag...
  • Svar på tråden AKUT HJÄLP! hur får jag henne att ta bröstet?
  • 060810

Truga truga truga. Erbjud henne ofta så kanske det går. Men det är svårt. Vet själv hur det är att va ensam med 3 så små barn. Så pressa dig inte för mycket. Du är inte sämre för att hon får flaska. Du kan kanske pumpa ut mjölk o ge i flaska. :)

• lovely lady

jag handmjölkar ut nu, har gjort det en vecka nu...

Jag VILL AMMA och är desperat på hur jag ska lyckas få henne att suga och äta från bröstet.

NÅGON!!! HJÄLP!!! Gråter 

• Husis

Jag använde amningsnapp, för att barnen skulle få bättre tag. Någon sa att det var bra om man alternerade med ersättning också, för då är det mer samma konsistens på bröstet och flaskan.

Amningsnapp finns att köpa på apoteket, och sätts som en extra hud på bröstet.

• lovely lady
    Husis skrev 2011-10-17 08:27:52 följande:
    Jag använde amningsnapp, för att barnen skulle få bättre tag. Någon sa att det var bra om man alternerade med ersättning också, för då är det mer samma konsistens på bröstet och flaskan.

Amningsnapp finns att köpa på apoteket, och sätts som en extra hud på bröstet.
    Jag har testat med avent isis bröstnapp, hon tar inte den heller =(
    hon får panik såfort man för henne till bröstet...
  • mali77

Hur funkar det om du försöker amma direkt hon vaknat, tar hon bröstet då? Jag delammar min son som också är 11 veckor och han tar ej bröstet om han är för hungrig eller övertrött. Det jag brukar göra är att ha honom i amningsställning och gå med honom samtidigt som jag ger honom nappen och när han lugnat ner sig försöker jag lirka bort nappen och smyga dit bröstet i stället detta brukar oftast funka hoppas du lyckas få till det jag hade oxå velat helamma men har svårt att öka mängden. Kram

• TvåTrollungar
    lovely lady skrev 2011-10-17 08:35:43 följande:
    Jag har testat med avent isis bröstnapp, hon tar inte den heller =(
    hon får panik såfort man för henne till bröstet...
    Har varit med om precis samma sak. dottern var ett par månader yngre än ditt barn. För vissa barn verkar det vara ett stort misstag att börja ge flaska.  Saker jag tänker på i efterhand är att jag skulle varit betydligt mer i härdig, Barnen är så pass små att dom absolut kan lära sig bröstet igen. Min tanke är att helt enkelt inte ge annat än bröst, ta bort flaskan helt och var mer envis än barnet, vi är trotts allt människor med väldigt välfungerande hjärnor även som nyfödda och barnen "räknar" nog ut att om jag vägrar tillräckligt länge kommer jag få flaskan. Barnen svälter inte sig så ge bröst bröst bröst. Måste du ge nå annat för att du känner stor oro ge ersättning/mjölk i kopp eller typ medicinspruta.

För övrigt så kan jag säga att  amningen med dottern slutade, då jag inte var nog envis. Har dock idag en 1 åring hemma som ammar fortfarande där det inte varit några problem alls, men där har vi heller aldrig gett flaska förens nu typ.
  • dripdrop

Ja, ta bort napp och flaska helt och hållet, skulle jag gjort. Försök amma innan hon verkar hungrig/gnällig. Nattetid kan det också vara enklare att "luras".

Må inte dåligt om det inte funkar! Det är jättesvårt.

• grodan gry

Min lilla skrek också vid bröstet. Men så satte jag flasknappen över bröstvårtan och det funkar jättebra! Hade flaskmatat med Medela Calma i åtta veckor, pumpat och tränat amning. Hon tog heller inte den vanliga amningsnappen. Nu är hon tolv veckor och jag helammar med flasknappen (Calma) plus att vi ger ersättning ibland. Testade med den vanliga amningsnappen här om dagen och nu tar hon den också, fast det funkar bättre med flasknappen!

• Melly

Sluta direkt med flaska och mata henne med en drickkopp istället och så erbjuder du bröstet vid minsta pip. Ta bort nappen oxå om hon har napp. Om hon varken får flaska eller napp att suga på så kommer hon troligen att ta bröstet snart igen eftersom att dom har ju stort sugbehov

Var envis. Ge bröstet INNAN hon börjar att gråta. Ge bröstet såfort som du märker att hon börjar att bli som orolig utav sig i kroppen och börjar att leta efter nåt att suga på. Om hon vägrar att ta bröstet så ger du lite granna mjölk i drickkoppen. Inte så mycket så att hon blir mätt utan ge bara så att hon lugnar ner sig. Då så provar du igen att amma. Ge dig inte

Men att du måste nog ta bort flaskan helt för att det ska funka.

• lovely lady

Har pratat med en hjälpmamma nu!
    Varit på apoteket och köpt MEDELA CALMA nappflaska, samma sugteknik som bröstet.
    Har även köpt brösvårtsnapp i RÄTT storlek så nu jäklar!!!

Håll nu tummar för mig.

• 060810

Håller tummarna för dig! :) får jag fråga vad flaskan kostade. ;)

• lovely lady

149 kr

• Nelly88
    grodan gry skrev 2011-10-18 10:04:33 följande:
    Min lilla skrek också vid bröstet. Men så satte jag flasknappen över bröstvårtan och det funkar jättebra! Hade flaskmatat med Medela Calma i åtta veckor, pumpat och tränat amning. Hon tog heller inte den vanliga amningsnappen. Nu är hon tolv veckor och jag helammar med flasknappen (Calma) plus att vi ger ersättning ibland. Testade med den vanliga amningsnappen här om dagen och nu tar hon den också, fast det funkar bättre med flasknappen!

Måste säga att detta är det bästa tipset nånsin! Min tre veckor gamla pojke vägrar också bröstet och vägrar vårtnapp. Vi har flaskmatat med medela calma och idag provade jag att sätta flasknappen som vårtnapp, kan bara säga att sonen blev riktigt lurad och "ammade" mha flasknappen i 30 min innan han verkade nöjd. Jag är överlycklig och vågar se ljuset i tunneln fast än jag trodde hoppet var ute för oss att få igång någon amning överhuvudtaget...
    O född 130127
Svar på tråden AKUT HJÄLP! hur får jag henne att ta bröstet?