• Risgrynet

Att blanda ersättning - en nybörjare som behöver hjälp

Vi har kokat vattnet och låtit det svalna. Värmt till ättemperatur och blandat i pulvret. Ser nu att man dånska värma till minst 70 grader. Det tar ju en evighet att få det att svalna. Sonen gallskriker under tiden. Känns inget vidare. Så, hur gör ni?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-17 08:10
    En till fråga: hur nitiska är ni med mängden per portion och hur tätt det blir mellan målen? Jag som bara ammat fritt med alla barnet känner mig nu väldigt osäker när jag ska fixa flaskmatning. Stöd emottages tacksamt

• Svar på tråden Att blanda ersättning - en nybörjare som behöver hjälp
  • Anna8102

Värmt i vattenkokare till ättemperatur sen i flaskan och i med pulvret. Tar MAX en minut...

Vilhelm föddes 7/2-11
  • Risgrynet

Men 70 grader är väldigt varmt. Tar ju rätt lång stund innan 160ml hett vatten svalnat till ättemperatur...

• 060810

Värmt kallt vatten i mikron till ättemp, i med pulver, skaka och så är det klart. Kokar bara vatten om vi ska iväg, aldrig hemma.

• Anna8102

Har aldrig haft en speciell tid mellan målen, så jag vet inte. Jag har gett när sonen signalerat att han vill ha.

Vilhelm föddes 7/2-11
  • Flejsboden

vi kokade i vattenkokare och sen ställde i en tillbringare med vattnet i kylen, räckte en dag då :) hällde upp i flaska, blandade pulver och sen värmde upp till lagom temp.
    ibland kokade vi vatten och blandade 1-2 liter färdig ersättning och ställde i kylen som vi hade under dagen och natten, jätte msidigt tyckte vi.

• Empiiis

Värm vatten i flaskan i micron sen i med pulver.
    Du ska inte blanda i pulver först och värma sen, har för mig att mycket av näringen försvinner då? 

Jag gav flaskan fritt, precis som jag skulle gjort med bröstet om jag ammade. 

• Mamma till T

Vid 70 grader steriliserar man pulvret vilket rekommenderas till minst fyra mån ålder.

Blanda pulvret med 70 gradigt vatten och fyll upp resten med kallt vatten, till ättemp.

När vi gjorde var det ca 80-90ml varmt plus pulver och 110-120ml kallt.

Prova dig fram

• kamomillmilla

Har faktiskt aldrig brytt mig om det där med graderna, gjorde de inte heller på sjukhuset. Där fanns det ju färdiga flaskor med sonens namn på och sen var det in i micron till lagom värme sen var det klart.
    Kokar bara vattnet hos mamma eftersom sonen verkar få ont i magen annars, men då häller jag upp det i en kanna och ställer in det i kylskåpet och tar när jag behöver.

Eftersom vi hade och fortfarande har ett matmonster så har vi alltid varit exakta på hur mycket han får, och fick var tredje timme när han var liten. Annars gick larmet igång på honom Glad

William 2011-02-08
  • La Lola

Här tog vi kallt vatten från kranen, värmde i micron till det blev fisljummet, hällde i pulvret, skakade, serverade.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Anna8102

Steriliserar pulvret? Vad använder ni för konstig ersättning?

Vilhelm föddes 7/2-11
  • La Lola
    Anna8102 skrev 2011-10-17 08:30:22 följande:
    Steriliserar pulvret? Vad använder ni för konstig ersättning?
    Det är tydligen därför man ska blanda med kokhett vatten.
    Såklart står det så på förpackningarna (?) eftersom de vill ha ryggen fri om något händer.
    Jag har aldrig hört talas om nån i Sverige som blivit sjuk pga dåligt ersättningspulver dock.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Renesme

Har du kommunalt vatten så räcker det att micra till ät-temp, häll i pulver skaka o drick. Ge flaskan när barnet visar tecken på hunger, precis som med bröstet.

• As mamma

Vi kokade vattnet, men det var iofs 5 år sen. Vet inte hur vi gör med nästa för nu säger alla att det inte behövs =/

• Anna med 3 trollungar

Vi har tagit kallt vatten från kranen och värmt till ättämperatur och sen blandat pulver och gett barnen.

Har man bra vatten hemma finns ingen anledning att koka de först. Men alla gör vi ju olika. HAde vi haft egen brunn eller halvkasst vatten hade jag kokat de först hällt i tillbringare och ställi i kylen och sen värmt vattnet till ättemperatur i micron och blandat pulver.

Har du en gång kokat vattnet behöver du inte koka de igen innan de ska värmas. Och blandar du pulvret i för varmt är risken att näringen försvinner i maten

• Mamma till T

Krånglan: baby semp 1, så konstigt är det nog inte

• Anna med 3 trollungar
    Flejsboden skrev 2011-10-17 08:15:21 följande:
    vi kokade i vattenkokare och sen ställde i en tillbringare med vattnet i kylen, räckte en dag då :) hällde upp i flaska, blandade pulver och sen värmde upp till lagom temp.
    ibland kokade vi vatten och blandade 1-2 liter färdig ersättning och ställde i kylen som vi hade under dagen och natten, jätte msidigt tyckte vi.
    Men att göra färdig ersättning och ha i kylen är INTE bra. Så mycket näring som försvinner från maten. Oc man ska inte micra färdigblandad ersättning. då försvinner ännu mer näring
  • Renesme

Stämmer in i att det inte är att rekommendera att förvara färdig ersättning i kylen o värma sen. Har en vän på sjukhuset som sa att dom förvarade den i 8 timmar sen började bakterietillväxten. Och med tanke på hur snabbt man skakar ihop en flaska känns det inte lönt att uppskatta 8 timmars avgång och förbereda. Bättre med en vällingdoserare då :)

Svar på tråden Att blanda ersättning - en nybörjare som behöver hjälp