• fredrik g

tonårsdotter morgon rutiner

Tänkte kolla vad ni pappor tycker.
    Min dotter 14 har ingen koll på tider. Framför allt jobbigt på morgonen då hon inte vet hur lång tid det är kvar innan hon skall gå till skolan. Om hon redan är sen kan hon ta evigheter att ta fram frukost, och hon sitter och tittar i tidningen fast hon är sen. (Men hon äter) Sedan kan man låsa in sig och måla naglarna och sminka sig etc.
    Hon är alltid i sista minuten (Lite som jag själv är, men jag hade koll på tid, då jag fick sköta allt själv som barn/tonåring)

Min fru tycker jag inte säger ifrån, så jag får bli "elakingen", jag har ett rätt stort kontrollbehov, och jag blir stressad av att behöva säga till, och att det alltid blir bråttom. Min fru har nyligen fått blodtrycksproblem och mår inte bra av stressen, men säger inte ifrån.

Dottern tar sin lilla syster 6 år till förskolan, om det blir stressigt går det ut över lilla syster då de måste halvspringa. Inte bra. Stora syster är annars underbar med lillasyster. Hade det bara varit äldre dottern hade det varit lätt att låta henne komma försent.
    Hon är jätteduktig i skolan och vill inte ha sen ankomst.

Kan man i detta läge ta äldre dotterns smink i en väska som jag förvarar, den lämnas ut tex 7:30, om man har ätit och är påklädd? Har frågat äldre dottern hur hon vill lösa problemet, men det gör hon inte. För något år sedan gick hon upp 6:00 för att kunna ta det lungt på morgonen,
    Vill inte köra militär diciplin, men hur skall man få en drömmare till tonårsdotter att planera och få koll på tid?

• Svar på tråden tonårsdotter morgon rutiner
  • PappaBjörn

Sluta låta storasyster lämna lillasyster först och främst. Jag tycker inte större syskon ska tvingas ha det ansvaret jämt.

Stt er ner och prata med henne, fråga hur hon uppelver mornarna och hur hon skulle vilja ha dem.

Kanske kan ni väcka henne tidigare och om det behövs ha en tidigare läggtid om det är segt på morgonen?

Bestäm en tid då hon ska vara klar senast och om inte så mister hon vissa förmåner som datortid, hur länge hon får vara ute eller något annat (tex ta sminket).
    Men genomför inget utan att först prata om det tillsammans med dottern, hon är ändå tonåring, tar du sminken utan att ge henen en chans är det kränkande tycker jag  

En grej min tjej körde med sin dotter var att ha äggklockan, hon fick dra sig i sängen tills kl ringde, sen fick hon tillbringa tid i badrummet tills kl ringde osv. Fungerade på henne men hon har asberger, kanske kan det fungera även på en utan diagnos.

• heeke

Ta 6-åringen til fsk själv och låt 14åringen sköta sig helt utan tillsägnnigar eller påminnelser under en tid.
    Troligtvis kommer hon inse att det inte är så jätte kul att komma insläntandes för sent på första lektionen varje dag. FÅr anmärkning för sen ankomst, lärare ringer hem osv.

Jag körde den metoden vid några tillfällen. Det hör då till saken att jag oftast kör alla barnen till skolan (ca 1mil pga växelvis boende). Sa att kl 7:20 går bilen, den  som inte är klar får ta bussen. Det innebar att tonåringen kom minst 15-30min för sent ett par gånger, men oj så mycket smidigare det gick på mornarna efter det.

Svar på tråden tonårsdotter morgon rutiner