tonårsdotter morgon rutiner
Tänkte kolla vad ni pappor tycker.
Min dotter 14 har ingen koll på tider. Framför allt jobbigt på morgonen då hon inte vet hur lång tid det är kvar innan hon skall gå till skolan. Om hon redan är sen kan hon ta evigheter att ta fram frukost, och hon sitter och tittar i tidningen fast hon är sen. (Men hon äter) Sedan kan man låsa in sig och måla naglarna och sminka sig etc.
Hon är alltid i sista minuten (Lite som jag själv är, men jag hade koll på tid, då jag fick sköta allt själv som barn/tonåring)
Min fru tycker jag inte säger ifrån, så jag får bli "elakingen", jag har ett rätt stort kontrollbehov, och jag blir stressad av att behöva säga till, och att det alltid blir bråttom. Min fru har nyligen fått blodtrycksproblem och mår inte bra av stressen, men säger inte ifrån.
Dottern tar sin lilla syster 6 år till förskolan, om det blir stressigt går det ut över lilla syster då de måste halvspringa. Inte bra. Stora syster är annars underbar med lillasyster. Hade det bara varit äldre dottern hade det varit lätt att låta henne komma försent.
Hon är jätteduktig i skolan och vill inte ha sen ankomst.
Kan man i detta läge ta äldre dotterns smink i en väska som jag förvarar, den lämnas ut tex 7:30, om man har ätit och är påklädd? Har frågat äldre dottern hur hon vill lösa problemet, men det gör hon inte. För något år sedan gick hon upp 6:00 för att kunna ta det lungt på morgonen,
Vill inte köra militär diciplin, men hur skall man få en drömmare till tonårsdotter att planera och få koll på tid?