• luspudel

Hur får man honom att sluta bajsa i blöja?

Min son är 2 år och 4 månader och har varit torr sedan tvåårsdagen ungefär, dagtid. Nattblöjorna är fortfarande våta så ingen ide att ta bort dom.

Däremot så vägrar han bajsa i pottan/toan.... Har testat allt tror jag, sagt att blöjorna är slut, försökt att muta, klistermärken osvosv. Men nej. Han sitter gärna på toan och försöker, för jag brukar sätta honom där när han kommer och säger att han vill bajsa. 

De dagar jag helt enkelt sagt att "blöja har vi på natten, punkt" så bajsar han helt enkelt på nätterna, inte i sömnen utan när han vaknar till.

Jag vet att man inte ska stressa, men samtidigt känner jag att en push är posotivt. Det gick såå enkelt att¨få honom dagtorr, det tog två dagar sen hade han fattat. Känner att det är samma sak med bajset, bara han gör det EN gång på toan kommer han ju förstå att det inte är farligt

Till saken hör väl att han är oerhört känslig för bajslukt, han håller på att spy när jag tvättar honom. Därför hade det ju varit himla skönt om han bajsade på toan så han slipper känna lukten så tydligt

Några tips?             

• Svar på tråden Hur får man honom att sluta bajsa i blöja?
  • Maria1984

om barnet inte är redo att vara utan blöja så är det ingen ide att försöka..

jag råkade glömma en blöja på min dotter sen dess har hon inte använt den..alltså var hon mogen..

men låt blöjan sitta på....2 år är ingenting, finns dem som går med blöja till 4 års ålder

• luspudel

Alltså, han är alltid utan blöja Han kommer och ber om en blöja när han ska bajsa. Eftersom han känner att han är bajsenödig och kan hålla sig kan han ju lika gärna gå på toa menar jag....

• Maria1984

ja men så gjorde min dotter också, hon gillade inte heller att bajsa på toaletten , men till slut så satt hon och kissade på toaletten och vips så kom det bajs med sen dess ville hon inte ha blöja..

Svar på tråden Hur får man honom att sluta bajsa i blöja?