Sluta suga på tummen
Hej!
Jag har ett barn som blir tre år i december. Han har alltid sugit på tummen men den senaste tiden har det blivit mer och mer. Han suger när han är trött, pigg, glad, ledsen, leker och ibland försöker han suga till och med när han äter mat.
Han har en trygg hem-miljö, och fasta rutiner. Som jag ser det och vad vi får höra på förskolan är han väldigt trygg, han är tydlig, kan säga ifrån och är väldigt social och oblyg. Ändå sitter tummen i munnen hela tiden.
Jag skulle gärna vilja bryta detta innan han blir för stor. Man ser att det påverkat hans tänder också.
Jag vill inte tjata om tummen då jag inte tror att det hjälper, han vill inte sluta själv. Jag brukar påminna honom om att han inte behöver ha tummen i när han leker men den åker in lika fort igen.
Min tanke jag har just nu är att sätta på plåster på tummen och pensla stopp och väx på nageln.
Samtidigt känns det elakt då tummen är hans "bästa vän" och jag kan tänka mig att det blir mycket jobbigt, speciellt när han ska sova.
Just nu är jag SÅ irriterad på det eviga sugandet, kanske känner han av det, även om jag inte säger något om det, och då blir det ännu värre.
Har du något tips?