• Tazzme

Vill ha tips för namngivningsfest

Nästa helg ska vi ha namngivningsfest till vår son. Har skjutit upp planerandet av festen alltför länge nu och kan ju inte göra det mer! Nu måste jag ju börja bestämma mig för vad vi ska göra på festen!

Så, ge gärna tips! Hur har ni gjort själva? Höll någon tal, läste en dikt..? Och hur gjorde ni med faddrar?
    Vi ska ha två faddrar och jag har fadderbrev och det på klart + att jag vet vad vi ska bjuda på till kaffet. Men destu mer är inte planerat. Och jag vill ju att det ska vara ens lite högtidligt, inte bara typ "Hej å välkomna, där finns kaffe och tårta"... Men samtidigt vill jag inte att det blir för högtidligt och formellt, då varken jag eller maken är den typen av människor som sjunger sånger, läser dikter osv.

Min syster gav mig ett bra tips, att jag kunde läsa en barnsaga som hade nåt trevligt bakgrundstema, typ hur mycket mamma och pappa älskar sitt barn eller om att man vill ta hand om barnet eller nåt sånt. Det tyckte jag lät rätt mysigt... men i.o.m. att det var ett bra tag sedan jag läste barnböcker sist så kan jag ju inte komma på någon lämplig saga. För den får ju inte vara alltför lång heller...
    Nån som har nåt bra tips på en saga?

• Svar på tråden Vill ha tips för namngivningsfest
  • kellikopter

Unikabarn.se har personliga böcker där man själv väljer namnet på huvudpersonen + 2-3 till (faddrarna kanske?) som är "kompisar" till huvudpersonen. :)

• Tazzme

Tack för tipset! Tyvärr tror jag nog att jag hade behövt beställa en sån bok lite tidigare om jag velat vara säker på att få den i tid. Nå, visserligen tror jag inte att vår son bryr sig om hans gåva kommer någon dag försent Glad Men jag tror jag sparar det tipset till jul istället.

Någon som har andra tips och råd? Skulle vara glad om någon kan tipsa om en passlig barnsaga, då jag fastnade lite för idéen att läsa en saga under "ceremonin".

Svar på tråden Vill ha tips för namngivningsfest