• Irme

    Elektronisk underskrift - giltigt?

    Är det legalt med elektroniska underskrifter? 
    Är detta något man kan använda i Sverige, när man ska skriva under ett kontrakt t.ex?

    Om jag får ett kontrakt emailat till mig, pdf-dokument, med den andre partens underskrift på, hur gör jag för att elektroniskt skriva under detta dokument innan jag mailar tillbaka kontraktet?

    Och som sagt, är det giltigt sedan? 

  • Svar på tråden Elektronisk underskrift - giltigt?
  • Havsluft

    Jag skulle säga nej, det är i princip inte giltigt. Men det finns ju e-legitimation, som fungerar som underskrift på vissa ställen, tex när man söker föräldrapenning hos försäkringskassan. Men om det är någon form av kontrakt mellan privatpersoner el dyl, så tror jag inte att det finns något sätt att underteckna det elektroniskt med bindande verkan. Inte ännu, i alla fall.

  • Thursday

    Skriv ut det, skriv på, scanna och maila tillbaka?

    Alltså, det finns generellt inga formkrav på att avtal ska vara underskrivna (jo, det finns ibland t.ex. när det gäller fastighetsköp) men generellt är ett muntligt avtal lika bindande som ett skriftligt. Vill man ha det underskrivet, vilket ju ofta är en fördel om det uppkommer tvist om saken, så får man nog vackert ta penna och papper till hjälp. Några generella elektroniska underskrifter finns inte, utom då e-legitimationen som ju bara används gentemot myndigheter.

  • Irme

    Tack för svar.

    Detta gällde ett skivkontrakt, mellan en man i USA, och en man i Sverige. 
    På Adobes hemsida står det om "digital signatures", men jag antar att de inte är giltiga i Sverige då, utan bara i USA?

    Krångligt.

    Jag trodde inte heller man kunde skriva ut, skriva på, scanna och maila tillbaks, utan att det måste vara original, alltså papperskopian som skickas. 

     

  • Thursday
    Irme skrev 2011-10-23 15:10:25 följande:
    Tack för svar.

    Detta gällde ett skivkontrakt, mellan en man i USA, och en man i Sverige. 
    På Adobes hemsida står det om "digital signatures", men jag antar att de inte är giltiga i Sverige då, utan bara i USA?

    Krångligt.

    Jag trodde inte heller man kunde skriva ut, skriva på, scanna och maila tillbaks, utan att det måste vara original, alltså papperskopian som skickas. 

     
    Alltså, enligt svensk lag finns det inga allmänna krav på hur man får eller inte får skriva under på avtal för att det ska gillas (jag har dock ingen aning om hur det är i USA). Däremot kan det ju få betydelse som bevis om det i en senare tvist blir så att någon påstår att de inte alls har skrivit under.
    I reject your reality and substitute my own.
  • Wobbium

    Kan du föreställa dig ett sätt att snabbt använda en elektronisk signatur? Använda webbplatsen https://createmysignature.com/sv du kommer att kunna använda sådan programvara och det kommer att vara väldigt bekvämt. Jag rekommenderar att du följer länken för att läsa mer information om hur det verkligen fungerar. Lycka till!

Svar på tråden Elektronisk underskrift - giltigt?