• 0811

    6-månaders som vill sova PÅ mamma

    Jag är egentligen inte AP-förälder men det verkar som min bebis är AP-barn Flört. Rättare sagt har jag inte läst så mycket om AP att jag kan uttala mig men hoppas på hjälp här inne då ni förhoppningsvis har erfarenheter/råd till mig.

    Min 6-månaders bebis vill sedan några veckor sova mig hela nätterna, gärna med en bröstvårta i munnen också.

    Jag tycker det är mysigt men jag sover så dåligt av detta. Dels vaknar jag hela tiden så jag blir trött på dagarna men framför allt får jag så ont i kroppen av att inte kunna ligga bekvämt. Tar massa värktabletter och det känns ju inte bra.

    Jag blir även stressad för bara jag smyger iväg till toaletten blir hon ledsen. Jag och min man har inte riktigt heller någon direkt chans att kramas eller så ...

    Dagtid är hon hur nöjd och glad som helst. Vill gärna vara på golvet och leka/krypa runt när vi är inne. När vi är ute sitter hon på marken/i min famn/i vagnen. Alltid på soligt humör.

    Mina funderingar är följande: Kan detta vara en tillfällig fas? Det började i samband med att hon lärde sig krypa och sitta själv. Går det över av sig själv? När då? (Säg inte när hon är 14 år för då bryter jag ihop Flört)

    Kan jag göra något dagtid så att hon tankar mer trygghet då istället? T ex ha henne mer i famnen? Det tar dock emot då hon tycker det är så spännande att krypa runt och undersöka allt.

    Andra tips/råd?

    Jag vill ju att alla i familjen ska må bra. Bebisen, storebror (för tillfället har han en trött mamma) och vi vuxna

  • Svar på tråden 6-månaders som vill sova PÅ mamma
  • kixan

    Hon kanske kan sova på dig på dagen i stället. I sjal eller ergonomisk sele om du vill kunna röra dig under tiden.


    A -03, F -05, V -10
  • 0811
    kixan skrev 2011-10-18 09:52:30 följande:
    Hon kanske kan sova på dig på dagen i stället. I sjal eller ergonomisk sele om du vill kunna röra dig under tiden.
    Tack för svaret! Glad

    Hon sover inte så långa stunder dagtid men mycket av den tiden är faktiskt i mitt knä (hon vaknar om jag flyttar henne till säng). Undantaget är när vi är ute och går med vagnen och hon somnar då.

    Det var kanske dumt men jag gav bort bärselen nyligen när hon blivit tyngre. Jag har så ont i ryggen som det är att jag inte orkade bära längre.

    Men jag hoppas detta är en övergående fas som snart går över!
  • Husis

    Många barn gillar den extra värmen från en annan kropp. Man kan testa med en vetekudde, som får ligga utmed barnets rygg, så det känner värmen!

  • vittra

    Ja sånt här brukar bero på tillfälliga faser och det tycks ju även vara fallet denna gång
    Då går det över alldeles av sig själv utan att du behöver göra något särskilt, och det kan lika gärna gå över imorgon som om två veckor. Men särskilt länge brukar dessa perioder faktiskt inte vara.

    Att försöka vända på det och bära henne samt ge henne massor av närhet på dagen istället är ett bra tips att testa för att se om nätterna blir lugnare. Bara för att hon är nöjd på golvet betyder ju inte det att du inte kan ta upp henne Hon kan ju utforska även om hon är i din famn samtidigt, ni kan gå runt och spana på olika saker, du kan vara mer delaktig med henne på golvet och visa hur man gör med saker och ting, vara mycket fysisk med henne i de sysselsättningar ni ägnar er åt helt enkelt.

  • 0811

    Tack för svar!

    Det ska nog gå bra det här!

    Jag tycker hon ammar oftare även dagtid fast (eller på grund av att) hon börjat få mat med.

    Värmedyna ska jag absolut pröva och att ta henne i famnen mer om hon inte protesterar. Det nya nu är att hon vill stå heeela tiden. Hon kan ju förstås inte utan hon vinglar runt medan jag håller henne i armarna men hon viker liksom inte benen när jag ska sätta henne på golvet. Får hon stå skrattar hon kluckande glad.

Svar på tråden 6-månaders som vill sova PÅ mamma