• Collin

Stånkar och stönar dygnet runt

Min 3-månadersbebis har sedan sin 2:a vecka i livet haft besvär med gasig mage och magknip. Vi har hållit det i någorlunda schack med hjälp av magmassage, fänkålste och semper magdroppar. Magmassagen har fått ut mkt pruttar ur honom, men på senare tid kommer det knappt eller väldigt sällan några gaser, så jag har funderat på om det kan vara så att gaserna börjar bli färre? Dock är det mycket svårare att massera honom nu, för han spänner benen hela tiden så man kan inte "pumpa" med hans ben under massagen.
    Och senaste 4-5 dagarna har han suttit och stånkat och stönat hela dagarna igenom, utan att egentligen få ut något. Det kan komma ngn prutt, och ibland en liten bajsfläck, men han bajsar inte ordentligt. Detta hade i vanliga fall inte varit något problem, då han vid tidigare tillfällen inte bajsat på flera dagar utan att för den sakens skull må dåligt. Men nu börjar det bli lite av ett "problem" för honom då han på kvällen vid sista amningen innan läggdags börjar bli frustrerad av allt kämpande och verkligen inte kan slappna av. Han kan somna till vid bröstet, men vaknar fort igen och stånkar och stönar, spänner och krampar med mage och ben. Han kommer inte till ro när jag försöker lägga honom för att han bara stånkar och kämpar hela tiden.
    Det har slutat med att jag testar en windi på honom, och det kommer både gaser och massa löst bajs(mot slutet väldigt vattnigt), men trots detta så kan han ändå inte slappna av utan ligger och stånkar och fäktar med benen precis som om han behöver bajsa ännu mer(när det inte borde finnas bajs kvar)... och jag vill inte behöva hjälpa honom för mkt, jag vill ju helst inte vara där och störa det som skall ske på naturlig väg :/

Är detta något som går över? Vi lyckas ju alltid få honom att somna till slut, men han ligger och stånkar sig nätterna igenom, och vaknar ofta till och blir arg. Ibland funkar det att ge honom nappen, men ofta får jag försöka söva om honom med amning. Tycker så himla synd om honom. Och varken han eller jag får sova ordentligt då vi båda störs av hans stånkande och kämpande.

(Jag har för övrigt sedan ca 2 veckor tillbaka övergått från att äta laktosfritt, till att äta helt mjölkfritt, men inte märkt ngn större skillnad, fortsätter dock äta mjölkfritt bara för att)

• Svar på tråden Stånkar och stönar dygnet runt
  • BVCsköterska Helena

Hej!
    Enligt ditt brev tycker jag du gör allt rätt! Magmassage, sempers magdroppar, Windi i nödfall osv.  Vissa barn har mycket besvär med magen och det brukar lätta vid ca 4 månaders ålder. Låter som det kan vara gaserna som stör honom. Något som kan vara värt att testa är "minifom" droppar som kan köpas på apoteket, dessa sönderdelar "gasbubblorna" så att dom blir lättare att prutta ut. Fungerar för vissa barn.
    Tycker du ska fortsätta att äta mjölkproteinfri kost. Brukar ta ca 2 veckor inna man märker resultat. Tänk på att läsa på alla livsmedel. Finns mjölkprotein i många födoämnen, ex i kryddor.

Lycka till// Helena.

• Collin

Jättetack för svar!
    Jag misstänker att det delvis kan vara uppehållet från sempers magdroppar som ställde till det en del, för nu har han fått dem sedan 5 dagar tillbaka igen, och igår bajsade han till slut! Först kom bara en liten fläck, men när jag precis bytt den blöjan och han fortf låg kvar på skötbordet för att jag testade att "pumpa prutt" med hans ben, så kom en fin tömning när jag pressade hans ben mot magen. Tyvärr tryckte han inte ut det bajset helt själv då, men det kom ut utan windi iaf :)
    Och resten av dagen gick det plötsligt fint att massera ut gaser ur honom igen. Även idag har han bajsat en liten liten skvätt, men bättre lite än inget alls, och han gjorde det själv :)
     Idag fick han dessutom sitt 3-månadersvaccin, så vi får se hur det står till m prutt och bajs och sånt resten av dagen och i morgon, han verkade iaf bli trött av vaccinet ganska direkt, för han har varit väldigt slö sedan vi kom hem :)

• BVCsköterska Helena

Hej igen!
    Skönt att höra att magen börjat sköta sig :)
    Reaktionen på vaccinationen kommer vanligtvis redan efter ett par timmar, så det är säkert därför han är slö.
    Sköt om er :)

• Collin

Hej igen!

Magen sköter sig bra om dagarna nu. Han stånkar fortf mkt hela dagarna, men han får ut pruttar själv och bajsar 2-3 ggr om dagen, olika mkt varje gång(och ganska grönt och slemmigt).
    Problemet nu har plötsligt blivit nätterna... tidigare, när han hade magkno om dagarna, sov han trots allt hyfsat på natten(givetvis mkt stånk och sprattel då också, men han sov). han började natten med att sova ca 4-5h - ammades - sov ca 3h till - ammades - sov ca 2h till och vaknade sedan för dagen. Nu har det vänt totalt och han vaknar minst varannan timme(oftast 1 gång i timmen) av att han ligger och srattlar, fäktar och gnuggar sig om huvudet/ansiktet med händer och armar. Han kämpar uppenbarligen med gaser, men blir till slut så frustrerad att han börjar gnälla/skrika, och det enda som fungerar att lugna honom med och somna om är bröstet. jag lägger honom över huvud taget inte i sin säng längre för jag orkar inte flytta honom fram och tillbaka varje timme, och detta mår min sedan tidigare trasiga rygg helt åt helvete av. Jag kan knappt sova om nätterna pga ryggen.
    Tycker det är så konstigt att han ska ha så skeva nätter med gaserna nu, när han mår så mkt bättre dagtid. Eller är det bara en fas?

• BVCsköterska Carmen

Hej!

Din lillkille är nu 4½ månader ????

Vid denna tiden , kan barn bli oroliga under natten ( bearbetar mycket som händer under dagarna)

När du beskriver slemmigheten i bajset, kommer jag osökt in på mjölkproteinallergi.

Äter du fortfarande mjölkfritt??? Vad äter din pojke.???

Eftersom han fortfarande stånkar på dagarna, verkar han lite obekväm i sin lilla mage.

Tycker du skall ta upp problemet med din BVC, för att få en rätsida.

Vänligen Carmen

• Collin

Jag har ätit mjölkfritt senaste 2 månaderna. Bvc har nu gett mig rådet att pröva börja m mjölk igen under ett par veckor för att se hur det går. Tycker alltid det är det rådet man får när det är någonting, sluta m mjölk. varenda unge kan knappast vara allergiker. Så nej, jag tror inte på detta m mjölkallergi eftersom jag ätit mjölkfritt utan att det märkts på bebis. Kan det ha m tänder att göra? Jag kan inte se några än, men det tar ju ett tag innan de kommer upp, för det kan ju påverka bajs, sömn och humör väl? Och ja, jag vet att vänder oftast kommer vid 6-8 månader men det är ju inte ovanligt att de kommer tidigare

• BVCsköterska Carmen

Hej igen!

Tandanlagen finns ju redan från början och de håller på att växa i  hans lilla mun, det är vanligast att tänderna spricker fram som  du nämner mellan 6-8 månader. Många små barn har mycket kli i munnen och vill bita på allt.
    Några barn får tänder  tidigare några får senare. Det är olika.
    Humöret påverkas naturligtvis när det kliar i munnen.
    Ibland påverkas bajset, ofta då i samband med tandsprickningen

Det är faktiskt en hel del barn som har en känslighet för mjölkprotein, ibland visar det sig inte ens på prover som man tar, men barn reagerar ändå, då är det en känslighet för detta ämne. Det växer alltid bort.

Eftersom du ätit helt mjölkfritt, och lillkillen ändå knorrar, så är det ju troligtvis inte det som din son har.

Vet ju inte hur ni har det i er familj, men  ha gärna regelbunda mat och sovtider, små barn tycker om rutiner.
    3 sovperioder på dagen ( sammanlagt 4-5 timmar ) Äta 1 ggr/natten till han är 5-6 månader.
    Det är kanske lättare sagt än gjort, men det är något att sträva efter. Det är bra om din sons mage får vila ett antal timmar mellan målen.

Det är tufft för dig med ditt nattvak och din rygg, förhoppningsvis så skall det bli bättre, jag önskar dig lycka till.

// Varma hälsningar  carmen

Svar på tråden Stånkar och stönar dygnet runt