• Anonym (stolt mamma)

stimulera bokstavsintresse

Min son som fyller 4 i veckan har de senaste veckorna stärkt sitt intresse för att skriva bokstäver.

Han skriver redan bokstäverna (versaler) A, B, C, D, E, F, H, I, J, K, L, M, N, O, P, R, S, X och Ä.

Jag sitter ofta med då han skriver och ritar. Ofta skriver han en rad med bokstäver som han vill att jag ska ljuda. Själv skriver jag en del ord som jag ljudar för honom. Än så länge har han inte börjat ljuda bokstäverna själv utan benämner dem med deras namn.

Vad kan jag göra för att stimulera och hjälpa till med utvecklingen utan att pressa och göra att han tappar lusten att lära?

Är det vanligt att så små barn börjar lära sig skriva? Jag trodde att de inte var finmotoriskt tillräckligt utvecklade för att kontrollerat skriva bokstäver.

Vad kan jag vänta mig som nästa utvecklingssteg?

• Svar på tråden stimulera bokstavsintresse
  • Förskolepedagogen

Hej!
    Roligt att du stimmulerar ditt barns intresse. Enligt Lev Vygotskij är barn som mest mottagliga för läsinlärning just i fyra åras åldern så ditt barn ligger helt i fas. Det är dock en vanlig inställning att läsa lär man sig i skolan. Min åsikt är att när barnet visar intresse ska vi vuxna stimmulera och ge barnet möjlighet att lära sig. Min brors dotter läste när hon var 2,5 år och det är helt normalt att även börja läsa år efter skolstarten. Men jag anser att det de lärt sig har de lärt sig så arbeta vidare du. Ta enlka böcker ex pekböcker och läs till sammans. Titta även på mjölkpaket, smör osv. Där kan ditt barn läsa ordbilder!
    Kul att han skriver också. Endel lär sig skriva först och läsa sen och andra gör tvärt om. Ofta brukar barn i den här åldern fylla teckningar med bokstäver. Fortsätt att uppmuntra och visa din uppskattning!
    Mvh Inger

Svar på tråden stimulera bokstavsintresse