• Anonym (Orolig mamma)

Svårt att somna i förskolan

Min pojke är 1,5 år och har skolats in i förskolan för ca 2 mån sedan. Han trivs bra nu vad vi kan se men har svårt att somna på dagarna. Varje dag jag hämtar får jag höra att han "stört" de andra och sprungit omkring och rrr-at och låtit som en bil. De blir ofta tvungna att säga till honom "barskt" att han ska lägga sig ner på madrassen och vid ett tillfälle fick jag höra att de varit tvungna att "trycka ner" honom, vilket han "inte gillade". De här citaten är direkt angivna vill jag påpeka.

Jag är orolig att de gör honom upprörd och ledsen och gillar inte de här ordvalen alls. kan du ge mig några tips på hur jag ska göra för att de ska förstå att han behöver tid att varva ner? Vill inte ha någon stor konflikt men något är fel här. De låter honom vara i rummet där alla sover men det är klart att han stör de andra om han inte kan sova. Hemma är han likadan men vi ger oss tid att varva ner; klia på ryggen och ev. läsa lite men här tycks de inte ha tid. Samtidigt ska man ju arbeta individuellt med barnen.

• Svar på tråden Svårt att somna i förskolan
  • Förskolepedagogen

Hej!
    Förklara hur ni gör hemma. Visst ska vi jobba individuellt med barnen men det finns inte en fröken per barn :)
    Det brukar dock lösa sig eftersom andra barn kanske somnar utan att man ligger brevid. Om han är van att somna i vagn kan de ju ta in en vagn tills han vant sig sova på förskolan.
    Jag gillade inte heller ordvalet.

Mvh Inger

Svar på tråden Svårt att somna i förskolan