• UngFru

Kan man ställa sig i kö fast man ej uppfyller alla villkor än?

Det kan bli aktuellt med adoption för mig och min man, han har kanske inga spermier och vi börjar mer och mer tänka på adoption i framtiden. 

Det skulle inte bli aktuellt förrän om tidigast tre år då vi studerar bägge två. Dock har han en fast anställning som han är tjänstledig från. Vi har god ekonomi och trygghet både ekonomiskt och i övrigt trots att vi studerar nu. 

Nu till min fråga; Hjälper det att bli medlem i någon organisation redan nu?
    Kan man få medgivande från kommunen trots att bara en har fast anställning?
    Jag tänker väl om det är möjligt att sätta i gång processen och spara tid, så att vi när vi väl är färdig och jag också har ett jobb efter utbildningen kan spara tid och vara klar med formaliteterna innan? 

Rent logiskt antar jag att det blir svårt att få godkännande innan utbildningen är färdig, men tänker att maken ändå har ett fast jobb som han kan falla tillbaka på, och efter utbildningen kommer han att ha ännu bättre lön och har inga svårigheter att få jobb med den utbildningen han går. 
    jag har kanske lite svårare, men har också ett (ej fast) jobb inom omsorgen om det skulle dröja innan jag får jobb efter utbildningen.

OBS! Menar inte att vi ska adoptera som studenter, klargör detta! Funderar bara på om det går att spara tid genom att börja relativt snart och sen söka "på riktigt" och börja processen när vi är klar med allt. 

Tips önskas för att underlätta om det nu blir aktuellt med adoption för oss. Tack :) 

• Svar på tråden Kan man ställa sig i kö fast man ej uppfyller alla villkor än?
  • Nystart

JA!!!! Ställ er i kö nu, det är jättebra. N behöver inte uppfylla alla krav förrän det är dags att skicka ansökan till ett visst land. Eller- när utredningen görs behöver ni förstås uppfylla kommunens krav, men sen kan det tillkomma krav i de olika länderna.

Ta även kontakt med kommunen och undersök hur lång väntetid de har för att sätta igång en utredning. Försök dock att tajma in att medgivande ges när ni börjar närma er toppen i adoptionsköerna. Medgivandet är en färskvara och det är drygt på alla sätt att behöva göra om utredninen flera gånger.

HAr ni råd: ställ er i kö hos flera organisationer. Tänk på att det inte räcker med att bara vara medlem; man måste betala sökandeavgift (kallas lite olika i olika organisationer2000-2500krår ) för att få ett könummer.

Lycka till!

• Nystart

En sak till: surfa runt på de olika organisatonerna och framförallt mia.eu:s hemsida och läs på. Det är bra att bilda sig en uppfattning.  MEN!! tänk på att förutsättningarna ändras hela tiden. Köer blir längre, köer blir kortare, länder försvinner, krav ändras.

En tydlig trend är att det kommer färre och färre små (under 12 mån) barn och och att barn med olika speciella behov ökar.  Nu ligger er ev adoption långt fram i tiden, men det kan ändå vara bara att veta hur utvecklingen ser ut idag så man inte blir överraskad sen.

• UngFru

Har jag förstått det rätt att kön räknas från det datum man börjat betala sökandeavgift?Kontaktas man av organisationen när man börjar komma högt i kön, och då skickar man in medgivande osv?
    Om man skulle börja med det nu då, och komma högt i kön innan jag är färdigutbildad, går det att "stå still" där då? Förstår du vad jag menar?
    Läser att många har 25 årsgräns, så det är ju i alla fall ett år kvar innan jag är 25. OT men jag är sjukt glad att vi började försöka tidigt så utredningen kom nu och inte när jag är 35... Tiden har vi ju till vår fördel så att säga. 

Hur länge gäller ett medgivande från kommunen? 

Ja jag håller på å forskar om allt möjligt, men det är alltid bra att höra från folk som vart med om det eller som också står i kö osv. 

Tusen tack för svaren! 

• Nystart

Ja, kötiden räknas från den dagen du betalar sökandeavgift. När medgivandet är klart kan ni i samråd med organisationen ställa er i kö till de länder ni passar för. Innan medgivandet är klart står ni bara i en "allmän" kö. Ni blir alltså inte tillfrågade om att skicka ansökan om ni inte har ert medgivande klart

När ni närmar er toppen i ngt av länderna blir ni kontaktade och ni kan välja att börja  eller stå still och låta någon efter er hoppa över er, men ni behåller er plats i kön så att säga. Den risk ni tar är att det helt plötsligt börjar gå trögt i landet och att man inte skickar ansökningar på flera månader.

De svenska myndigheterna kräver att man är 25. En del länder länder kräver att man är äldre än så.   

• Hjärtat längtar

Hej UngFru!
    Jag skrev lite till dig i en annan tråd här på FL!
    När ni ställer er i kö får ni ett könummer. När ni skickat in ert medigvande till organisationen blir ert könummer aktuellt och räknas därmed från den dagen ni ställde er i kö.
    AC har ju många länder där man behöver ha stått i kö i närmare 3 år innan man kan skicka sin ansökan till landet. Så det är ju bra att ni har sån framförhållning.
    Vi köar i både AC, BFA och BV. Men kommer troligtvis adoptera från ett land som inte ha nån kötid i Sverige, så vi går bara och väntar på vårt medgivande nu! Vi fick vänta med utredningen eftersom jag fyller 25 om en månad. Man måste ju vara 25 för att få medgivande.
    Det är ju superbra att ni redan är gifta också!
    Är det nåt mer du undrar så fråga gärna. Vi var precis i er situation för 1,5 år sedan.  

• UngFru

Tusen tack för svaren! 

Ja, det är ju som sagt inget som är säkert, men framförhållning är ju bra att ha. Vi får ju också vänta ett tag, men det gör ju inget eftersom vår situation i övrigt gör att vi ändå måste vänta ett tag innan det kan bli aktuellt att bnörja med någon process på riktigt.

När vi vet hur det är med spermierna, och har pratat i genom allt ordentligt och kommit fram till vilket alternativ som är bäst för oss så ska vi ställa oss i kö.

Stort lycka till Greengal med medgivande och hoppas ni får ert efterlängtade barn om inte alltför länge!  

Svar på tråden Kan man ställa sig i kö fast man ej uppfyller alla villkor än?