• kron

Varför ska namnen passa ihop??

Det är mycket frågor på denna sida om kommande  syskons namn och att de ska passa ihop. Är inte barnen enskilda individer? Jag skulle hellre vilja att mina föräldrar valt ett namn till för mig för att namnet i sig var fint eller har en betydelse man gillar eller är ett släktnamn eller så. Tänk att få höra att "vi valde ditt namn för det passade så snyggt ihop med storasyskonens". Tack för den! Barnen är väl ingen skara troféer som skall visas upp i grupp hela livet eller?

• Svar på tråden Varför ska namnen passa ihop??
  • Brünnhilde

Nåja - det finns ju tusentals namn att välja på, så _så_ svårt är det inte att hitta ett namn som _både_ passar till individen och till resten av syskonskaran..!

Jag tänker två saker:

- man får som förälder under livets gång många tillfällen att säga sina barns namn tillsammans, och då är det bra om de låter bra ihop. Som en melodisk, harmonisk ljudslinga..! Ett exempel på det är mina goda vänners döttrar, som heter Amanda, Julia och Isabelle. _Så_ harmoniskt och fint..!  

- om namnen spretar alltför mycket till karaktär, ursprung o.s.v., så kan lätt folk få för sig att barnen bara är halvsyskon, och att deras olika fäder har fått sätta sin prägel på namnvalet. Det känns väldigt olyckligt - om det nu inte _är_ så.

• Sassajajja

Äsch det spelar väl ingen roll om namnen passar ihop. Man vänjer sig vid en namnkombination! Mina vänner har döttrarna Emmy och Amanda. Dessa namn passar sådär ihop tyckte jag från början. Men nu tycker jag att de passar alldeles utmärkt ihop eftersom jag har hört det så många gånger.

Andra kompisar funderade mycket på namnet på sin son. Storsyster heter Moa. De valde mellan Isak och Elias. Då tyckte jag att Moa och Isak passade bättre ihop, men nu efter 5 år med Moa och Elias är det så självklart att Moa och Isak låter konstigt.

För mig är det absolut inte viktigt att namnen passar ihop och om vi, mot förmodan, skulle få ett barn till så skulle vi inte alls tänka på det. 

• Flisan79

För mig var det viktigare att namnen hade samma "tyngd" eller vad man ska säga. Liksom likvärdiga.

De heter Elvira, Lovisa och Emilia.

Svar på tråden Varför ska namnen passa ihop??