• Nahoj23

Varför har Sahlgrenska så dålig successrate?

Hej

Vet någon varför Sahlgrenska har så dålig successrate?
    Tittat man på Ava, Riga, Åbo, Tampere ligger de mycket högre.
    Är de tnågon som vet varför?

• Svar på tråden Varför har Sahlgrenska så dålig successrate?
  • Ester03

Jag känner inte till Sahlgrenska och inte de andra ställena du nämner heller, men det som mest avgör successrate är donatorernas ålder. Jämför donatorernas medelålder på de olika klinikerna om dessa uppgifter finns, så kanske du kan få en förklaring. Sedan beror det ju också på hur många embryon som får sättas in, vissa kliniker tilllåter endast ett enda, och även hur noga de är med att kolla upp olika medicinska problem innan behandlingen, t.ex. tyroidvärden.

• Pussesnuttan

Troligen har klinikerna du nämner väldigt mycket längre erfarenhet än Sahlgrenska. I Sverige har det bara varit tillåtet med äd i några få år. Dessutom är det flera kliniker i Sverige som inte långtidsodlar för att de helt enkelt inte kan. Vet dock inte hur det är med Sahlgrenska.
    Har själv gjort äd i Ryssland och fick en helt annan medicinering/eftervård än många jag läser om som varit på andra ställen. Vet inte vad som är mest rätt men är iaf gravid i v.33, på första försöket, och vet iaf 3 andra som varit där och lyckats första eller andra gången.
    På vår klinik sätter de dessutom bara tillbaka blastocyster. Det gör ju att det sällan blir några till frysen men det är ju ointressant om de man faktiskt sätter tillbaka blir riktiga graviditeter.
    Tycker man är fel ute när man använder antal ägg och antal ägg till frysen som ett mått på om det gått bra eller dåligt. Om ägget som sätta in inte tar sig och de man fryst in inte ens klarar en upptining spelar det ju liksom ingen roll om fick ut 20 ägg. Vår läkare i Ryssland var väldigt tydlig med att det behövs en riktigt bra blastocyst, thats it!

• Sum quod sum

Calanderska låter dem bli blastocyster och detta ökar över levnad markant. Till skilllnad från su som inte låter dem utvecklas lika långt.

• Nahoj23
    Sum quod sum skrev 2011-10-21 04:37:32 följande:
    Calanderska låter dem bli blastocyster och detta ökar över levnad markant. Till skilllnad från su som inte låter dem utvecklas lika långt.
    Calenderska gör inte Äggdonationer.
  • Sum quod sum
    Nahoj23 skrev 2011-10-21 09:17:53 följande:
    Calenderska gör inte Äggdonationer.
    Nej inte ägg donationer men ivf..det stod inget om ägg i tråden?
  • Nahoj23
    Sum quod sum skrev 2011-10-21 09:43:23 följande:
    Nej inte ägg donationer men ivf..det stod inget om ägg i tråden?
    Den ligger på på äggdonationslistan i forumetCool
    Gör inget, tack ändå för info=)
  • Sum quod sum
    Nahoj23 skrev 2011-10-21 09:44:24 följande:
    Den ligger på på äggdonationslistan i forumetCool
    Gör inget, tack ändå för info=)
    Det såg jag inte..sorry.
  • kaprifol66

Jag kan inget om just sahlgrenska. Vad jag känner mig trygg med i Sverige är att alla behandlingar rapporteras och att success rate siffrorna man får verkligen stämmer. I Sverige har man lång erfarenhet av ivf-behandling. Det är eg vad som räknas. Att det sen enl lag inte varit tillåtet m ÄD så länge (och fortfarande inte är på privata kliniker) betyder inte så mycket. Den "svåra delen" är rätt stimulering för att få ut jämnmogna ägg i "rätt antal" för att få fin kvalitet på embryona. Om 3-dagars eller blastocystodling är bäst tvistar de lärde. Vad jag vet är det inte vetenskapligt bevisat att det ena skulle vara bättre än det andra.
    ÄD skiljer sig från ivf med att embryona sätts in på någon annan. Dessutom är äggdonatorn donator just för att hon inte har svårigheter/komplikationet att få fram bra ägg till bra embryon. Generellt är att ÄD-behandlingar är "lättare" att lyckas med än ivf med egna ägg. Förberedelsen av mottagaren av embryon vid ÄD är ganska standard. Inga större personliga variationer med medicineringen.
    Vad som är säkert är att man i Sverige inte sätter in mer än ETT embryo. Single embryo transfer. Det gör att man här i Sverige "tvingats" till att bli bra på selektering av embryon. "Våra" läkare åker världen över och håller föredrag om just SET.
    Man har på så vis markant fått ner frekvensen av tvillinggraviditeter som medför ökad risk.
    Hur rapporteras success rate utomlands? Har de centrala enheter som registrerar samtliga behandlingar? Stämmer success raten som kliniken uppger med verkligheten?Hur många embryon sätts in per gång? Hur stor är tvilling (och trilling) frekvensen? Vad räknar de med success? Plus på stickan, att man sett hjärtslag på UL, graviditet som uppnått 12veckor, take home baby rate...?
    Det är därför svårt att jämföra.
    Success raten skiljer även mellan de svenska klinikerna (om man ser på utförda ivf-behandlingar). Inte uppseendeväckande mycket, men dock. Har för mig att skillnaderna i Sverige mellan "bästa" och "sämsta" ligger på cirka 10%.

• Nahoj23

Hej

Pratade med en tjej igår som varit och gjort en ÄD där precis, färska siffror från förra veckan säger att successraten nu är uppe i hela 52 %, det var inte dåligt!

Svar på tråden Varför har Sahlgrenska så dålig successrate?