• vadskajaghetadå

Finns det en lekplats vid bostadsområdena där du bor? och får barnen leka vid de "privata?"

Med lekplats menar jag en liten klätterställning, sandlåda eller gungställning. Inte en jättepark, men heller inte bara en liten sandlåda.
    Och förutsatt att det inte finns nån förbud-skylt

--> www.familjeliv.se/Forum-26-175/m61602568.html#replyformanchor

Anledningen till att jag undrar är för att en del anser att det är självklart att vissa lekplatser tillhör en BRF där obehöriga, dvs icke boende inom föreningen, ej hör hemma. Att de boende med all rätt kan köra i väg dessa från lekplatsen av olika anledningar (som just nu diskuteras i tråden)

Jag blev så nyfiken hur pass vanligt det är med små/stora lekplatser som tillhör olika gårdar för här i Stockholm där jag bor är det standard, framför allt vid hyresrättsområdena. Sen pågår det ombildningar av dessa, så det är inte alls så enkelt för alla att ha koll på vilka som är privata och inte. För när barn har fått leka fritt från den ena dan till den andra tycker inte jag det är okej för snikna personer att köra i väg dem.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Finns det en lekplats vid bostadsområdena där du bor? och får barnen leka vid de "privata?"
  • Tant Green

Jag brukar anta att alla lekplatser intill flerfamiljshus är öppna för alla, så länge man inte stör eller förstår förstås. Om någon inte vill att vi är där får de säga till.

• vadskajaghetadå
    Tant Green skrev 2011-10-19 14:03:15 följande:
    Jag brukar anta att alla lekplatser intill flerfamiljshus är öppna för alla, så länge man inte stör eller förstår förstås. Om någon inte vill att vi är där får de säga till.
    Okej. 
  • Zunrose

jag bor i ett lägenhets område med min dotter och där springer andra barn som inte bor i området...men ja menar varför skulle dem inte få göra det det är ju en lekplats som är till för barn och inte för lägenheterna;)

• vadskajaghetadå
    Zunrose skrev 2011-10-19 14:24:27 följande:
    jag bor i ett lägenhets område med min dotter och där springer andra barn som inte bor i området...men ja menar varför skulle dem inte få göra det det är ju en lekplats som är till för barn och inte för lägenheterna;)
    He he jo precis, men är det en "privat" lekpark?
  • Zunrose
    vadskajaghetadå skrev 2011-10-19 14:26:15 följande:
    He he jo precis, men är det en "privat" lekpark?

vet faktiskt inte om det är de!
  • Loppan boppan

Privat? På någons bakgård då? Alla lekparker vid höghus är allmänna i mina ögon

Om du ser någon utan ett leende, ge personen ditt
  • vadskajaghetadå
    Loppan boppan skrev 2011-10-19 16:18:53 följande:
    Privat? På någons bakgård då? Alla lekparker vid höghus är allmänna i mina ögon
    i mina ögon med, men höghusen kan vara bostadsrätter, då blir lekparkerna ofta privata om de äger marken.
  • Loppan boppan
    vadskajaghetadå skrev 2011-10-19 17:53:55 följande:
    i mina ögon med, men höghusen kan vara bostadsrätter, då blir lekparkerna ofta privata om de äger marken.

Finns inga mig veterligen som äger marken (här)  men står det inga skyltar och är inhängnat tillhör lekplatsen alla barn enligt mig 
    Om du ser någon utan ett leende, ge personen ditt
  • vadskajaghetadå
    Loppan boppan skrev 2011-10-19 18:36:12 följande:
    Finns inga mig veterligen som äger marken (här)  men står det inga skyltar och är inhängnat tillhör lekplatsen alla barn enligt mig 
    Ja precis, men enligt folket i den länkade tråden i TS 
  • vadskajaghetadå
    vadskajaghetadå skrev 2011-10-19 19:54:07 följande:
    Ja precis, men enligt folket i den länkade tråden i TS 
    *inte
  • Tinnys

Vi har flera kommunala lekplatser i närheten och vi går inte till till någon annan lekplats då jag vet att brf lekplatser är privata.

Svar på tråden Finns det en lekplats vid bostadsområdena där du bor? och får barnen leka vid de "privata?"