• Äldre 19 Oct 18:13
    8026 visningar
    38 svar
    38
    8026

    Lärare som inte svarar på mejl.

    Börjar bli irriterad på ena barnets lärare skickade mejl för två veckor sedan, då barnet ligger efter skulle vilja veta vad som kan göras hemma om hon har specifika instuderingsfrågor. Inte ett pip från läraren (har varit i tjänst vad jag vet).  Har påminnt idag, nästa påminnelse går med kopia till rektorn. 

  • Svar på tråden Lärare som inte svarar på mejl.
  • Äldre 19 Oct 18:53
    #21
    Thaleia skrev 2011-10-19 18:44:29 följande:
    Jag är ledsen men med tre barn som ska lämnas på dagis och skolan/fritids på morgonen så känns det här som en dålig ursäkt! Visst går det fast man har ett yngre barn som ska till fritids (han kan ju komma lite senare eller lämnas lite tidigare just denna dagen) bara man verkligen vill.
    Kan vara så men jag vill inte slå knut på mig själv för att läraren inte hinner svara. Tycker inte det är att springa till rektorn då denne redan är med i arbetet med vad barnet behöver för att klara skolan.

    Vi som föräldrar har press på att varje dag kolla om det har kommit  mejl eller kolla skolans hemsidan om det är något på gång, i lärarens jobb ingår väl också att läsa mejl varje dag och svara så fort som möjligt. 
  • Äldre 19 Oct 18:56
    #22

    Med att svara så fort som möjlig menar jag inte samma dag. Tar man emot ett mejl och inte hinner lämna något längre svar kan man bara säga "har lite ont om tid just nu återkommer.

  • Äldre 19 Oct 18:56
    #23

    Vet du om mailet kommit fram? Även mail kan försvinna och fastna i spamfilter och liknande.

  • Äldre 19 Oct 18:58
    #24

    Mejl har kommit fram har begärt kvitto

  • Äldre 19 Oct 18:59
    #25
    nine05 skrev 2011-10-19 18:53:41 följande:
    Kan vara så men jag vill inte slå knut på mig själv för att läraren inte hinner svara. Tycker inte det är att springa till rektorn då denne redan är med i arbetet med vad barnet behöver för att klara skolan.

    Vi som föräldrar har press på att varje dag kolla om det har kommit  mejl eller kolla skolans hemsidan om det är något på gång, i lärarens jobb ingår väl också att läsa mejl varje dag och svara så fort som möjligt. 
    Ja, vi resonerar onekligen väldigt olika för om jag nu måste slå knut på mig själv en dag för att ordna något som uppenbarligen ha blivit fel, så gör jag det. Mitt barn går liksom före att jag ev. är irriterad på läraren och går och stör mig på att han/hon inte svarat.
  • Äldre 19 Oct 19:02
    #26
    Thaleia skrev 2011-10-19 18:59:49 följande:
    Ja, vi resonerar onekligen väldigt olika för om jag nu måste slå knut på mig själv en dag för att ordna något som uppenbarligen ha blivit fel, så gör jag det. Mitt barn går liksom före att jag ev. är irriterad på läraren och går och stör mig på att han/hon inte svarat.
    Tur att du är perfekt då.
  • Äldre 19 Oct 19:03
    #27
    nine05 skrev 2011-10-19 19:02:05 följande:
    Tur att du är perfekt då.
    Hahaha Nädu, jag är verkligen långt ifrån perfekt men vissa saker gör jag bara så länge det gagnar mina barn.
  • Äldre 19 Oct 19:06
    #28

    Det är liksom överenskommet att det ska mejlas om det är något vi eller skolan undrar över, sen förekommer det tidsbokade avstämningsmöten under terminerna. Det är bara denna lärare det inte funkar med därför blir man lite putt.

  • Silver­LadyG
    Äldre 19 Oct 19:28
    #29

    Om det handlar om ett barn i åttan, kan du väl skicka ett brev med barnet till läraren att denne ska titta på mail och att du vill veta hur det blir.

  • Äldre 19 Oct 19:32
    #30
    SilverLadyG skrev 2011-10-19 19:28:37 följande:
    Om det handlar om ett barn i åttan, kan du väl skicka ett brev med barnet till läraren att denne ska titta på mail och att du vill veta hur det blir.
    En god idé men tyvärr har papper som skickas med en förmåga att få vingar, 

     
  • Silver­LadyG
    Äldre 19 Oct 19:45
    #31
    nine05 skrev 2011-10-19 19:32:52 följande:
    En god idé men tyvärr har papper som skickas med en förmåga att få vingar, 

     
    då skriv i barnets skrivblock...
  • Äldre 19 Oct 19:51
    #32

    Hmm, ipaden men kommer det att visas av barnet???

  • ami47
    Äldre 27 Nov 06:24
    #33

    Jag ser många komentarer här om att man ska ringa lärare. Men det är inte ok att ignorera mail!!! Man kanske vill ha svaret  skriftligt för att i fall man är missnöjd går vidare och söker svaret hos högre makten. Idag kan man varken lita på läare eller rektor eftersom de tänker bara på besparningar. 

  • ami47
    Äldre 27 Nov 09:02
    #34

    Jag ser många komentarer här om att man ska ringa lärare. Men det är inte ok att ignorera mail!!! Man kanske vill ha svaret  skriftligt för att i fall man är missnöjd går vidare och söker svaret hos högre makten. Idag kan man varken lita på läare eller rektor eftersom de tänker bara på besparningar.

  • Sveden­borg
    Äldre 27 Nov 18:44
    #35
    nine05 skrev 2011-10-19 18:13:43 följande:

    Börjar bli irriterad på ena barnets lärare skickade mejl för två veckor sedan, då barnet ligger efter skulle vilja veta vad som kan göras hemma om hon har specifika instuderingsfrågor. Inte ett pip från läraren (har varit i tjänst vad jag vet).  Har påminnt idag, nästa påminnelse går med kopia till rektorn. 


    Läraren går kanske igenom en jobbig skilsmässa.
    Eller har hen fått veta att någon anhörig just gått bort.
    Kan även hända att läraren har mycket att göra nu innan jul.
    Lärare är också människor.
  • Äldre 11 Dec 19:30
    #36

    Det där hade kunnat vara jag.

    Vi lever i ett informationssamhälle och ett mejl är så lätt att skicka. Som förälder kanske man skickar nåt mejl per termin, men jag som lärare får hundratals. Det är faktiskt lätt att glömma att svara en förälder, speciellt om man inte kan svara direkt. Stor del av min planeringstid går ut till att läsa och svara på mejl...tyvärr!

    Som lärare har man mycket nog att göra ändå och summa summarum för mig blev en sjukskrivning för utmattning. Tänk på det innan ni irriterar er över era barns lärare, kanske är de i farozonen till utmattning och kanske inte alls lata och glömska. Påminn snällt en gång till...och en gång till om det behövs.

  • Äldre 11 Dec 20:07
    #37
    +1
    Wilowa skrev 2018-12-11 19:30:11 följande:

    Det där hade kunnat vara jag.

    Vi lever i ett informationssamhälle och ett mejl är så lätt att skicka. Som förälder kanske man skickar nåt mejl per termin, men jag som lärare får hundratals. Det är faktiskt lätt att glömma att svara en förälder, speciellt om man inte kan svara direkt. Stor del av min planeringstid går ut till att läsa och svara på mejl...tyvärr!


    Samma här. Är så sjukt mycket mejl man har fått under vissa perioder så det har tyvärr hänt att man har läst ett mejl, tänkt "det svarar jag på sen när jag har tittat upp det som behöver skrivas med" men sedan har det glömts bort.


    Skicka ett nytt mejl ts, det kan vara så att det mejlet har glömts bort bland alla andra. Läraren har säkert inte menat något illa med det utan det har säkert varit som för mig; Man läser mejlet, ser att det inte är någonting man kan svara på direkt eftersom man måste kolla upp några saker först, sedan sitter man och går igenom några till mejl för att sedan springa iväg till en lektion och sedan om det är en rörig dag eller dagar (ibland hinner man inte svara på samma dag pga tex möten, behöver prata med andra kollegor först exc) så glöms det bort. 

    Jag tror inte läraren har menat något illa ts. Skicka ett nytt och påminn om att du inte har fått något svar på mejlet ännu.Glad

  • Äldre 11 Dec 20:08
    #38

    Men usch vad jag skrev slarvigt.Guld i mun

Svar på tråden Lärare som inte svarar på mejl.