5 veckor, förstoppad
Min lilla dotter och jag har krånglat med maten sen dag ett. Vi har försökt att amma, men min mjölk är för dålig, och hon gick inte upp i vikt. Så efter två veckor ungefär började vi med ersättning efter varje amning. Sen dess har det gått upp och ner med amningen, nu funkar det inte alls längre så frånochmed igår så bestämde jag mig för att sluta. Både hon och jag blir bara ledsna när vi försöker amma. Jag vill jättegärna att det ska funka och känner mig dålig när det inte gör det, och hon blir frustrerad för att det kommer för långsamt i jämförelse med flaskan och gråter. Vi har medelaflaska, men det funkar inte längre ändå.
Nu är min lilla flicka förstoppad. När jag helammade så bajsade hon flera gånger per dag. Men nu den senaste veckan har det verkligen skitit sig med amingen, och hon äter mest ersättning. i två veckor har hon haft problem med att bajsa. Förra veckan frågade vi om råd på bvc, de sa att vi skulle köpa bifidus på apoteket, så hon har fått det. Det har inte hjälpt. Hon har bajsat två gånger senaste veckan, nu är vi dock inne på vår fjärde dag utan bajs. Idag bad vi återigen om hjälp, och nu ska bvssköterskan åt oss att ge ren laktulos, vilket jag är väldigt tveksam till. Men jag har gett det idag iallafall, för jag vet inte vad jag annars ska göra. Hon är ju för liten för att få något annat, typ som plommonpure och sånt.
Hur skulle ni göra? Ska tillägga att hon har kolik och haft det sen hon föddes, vilket förvärrar ätandet/bajsandet. Hon har magknip jätteofta. Tror att hon kanske inte tål ersättningen, så idag köpte jag laktosfri på apoteket, kostade över 200spänn. Det finns en billigare men den sa min bvcsköterska att "barnen tycker den är äcklig" ?! Är det någon som har hört detta förut? Tycker det låter väldigt konstigt.
Hon får även minifom och semperdroppar. Det här känns hemskt, det känns som om jag stoppar i mitt barn en massa skit, och ändå funkar inget. Jag önskar mest av allt att amningen skulle funka, men det gör den ju inte..
Någon som har några råd? Jag går under i den här djungeln snart, jag vill bara att min lilla flicka ska må bra!