• Lindybelindy

Föräldrapenning och barnbidrag?

Jag har bara några funderingar på hur det funkar sen när man är mammaledig? När det gäller pengar. Jag har jobbat som timvikarie i ungefär lite mer en ett halvår på mitt senaste jobb, jobbar fortf som det... Men det är föräldrapenning och barnbidrag som gäller eller har jag fel?

• Svar på tråden Föräldrapenning och barnbidrag?
  • Lindybelindy
    Hannah76 skrev 2011-10-20 20:47:09 följande:
    Hur menar du "gäller"?
    Jag tänkte på föräldrapenningen om man bara jobbat timmar får man något mer en 180 kr per dag då? eller hur fungerar det? var just det jag menade. Hur det "gäller" om man inte har haft fast anställning.
  • Hannah76
    Lindybelindy skrev 2011-10-20 21:45:04 följande:
    Jag tänkte på föräldrapenningen om man bara jobbat timmar får man något mer en 180 kr per dag då? eller hur fungerar det? var just det jag menade. Hur det "gäller" om man inte har haft fast anställning.

Föräldrapenningen för de dagar som du tar ut basear på det du har tjänat. Du måste ha arbetat ett visst antal timmar under en viss tid. Ta det med fk så räknar det ut allt åt dig.
  • Lindybelindy
    Hannah76 skrev 2011-10-20 22:38:20 följande:
    Föräldrapenningen för de dagar som du tar ut basear på det du har tjänat. Du måste ha arbetat ett visst antal timmar under en viss tid. Ta det med fk så räknar det ut allt åt dig.
    ja det är nog bäst så men tack för hjälpen.
  • Carisma95

För att höja sin SGI krävs att man arbetat (eller har som avsikt att arbeta) minst 6 månader.

Utöver detta har de första 180 SGI-dagarna för barnet ett särskilt krav på att man har arbetat/varit anställd i minst 240 dagar (8 månader).

Uppfyller man 6 men inte 8 månader får man Lägsta nivån de första 180 SGI-dagarna och sen högre FP (baserat på ens inkomst från och med dag 181).

Sen om du har arbetat hel-, del- eller timmar spelar inte så stor roll egentligen. Men för att komma över "brytpunkten" på hur FP är beräknad krävs det en månadslön på minst (ca) 7.300 kr (innan skatt). 

vastragotaland.blogspot.com - What you read is what you get!
Svar på tråden Föräldrapenning och barnbidrag?