• morethanamother79

Tycker du det är okej att ge ditt barn "en liten smäll"?

Nu kommer säkert alla bli helt upprörda pga rubriken men det jag menar är ju inte att man ska SLÅ sina barn, självklart inte, det är ju olagligt. Jag har två gullungar som jag älskar över allt annat men jag menar de är ju inte änglar tjugofyra timmar om dygnet, och när de inte lyder ordentligt eller gnäller för mycket, eller gör nåt som de vet att de inte ska göra fast jag sagt till upprepade gånger, då tycker jag faktiskt att det är helt okej att bara ge en liten lätt klapp på rumpan eller på handen, SÅ ATT DE FÖRSTÅR ATT MAN MENAR ALLVAR. De får inga fysiska skador av det och ja, det hjälper faktiskt. Tycker moralpaniken angående detta är heeeelt överdriven. Har diskuterat detta med en del vänner och bekanta, men det råder delade meningar. Jag anser att det är min ensak hur jag väljer att göra med mina barn, så länge jag vet att det funkar för oss. Min mamma gjorde samma sak, och jag mår hur bra som helst!

Vad tycker ni om detta?

• Svar på tråden Tycker du det är okej att ge ditt barn "en liten smäll"?
  • Plumeria

När man slår sina barn o påstår att det fungerar bör man vara medveten om att det enbart fungerar när man själv är där. Slår man lär man barnet att bli ögontjänare.

Många barn vänjer ju sig dessutom vid slagen (speciellt om de inte får andra konsekvenser). Vad ska man sedan göra när den där lilla smällen inte längre hjälper? Ge en örfil? Och sedan då?

• Selfish Geene

Spelar det verkligen någon roll ifall barnmisshandel "fungerar" eller inte??
    Även om det slagen ger något sorts önskvärt resultat så förändrar det inte det faktum att det är fel att slå eller skrämma barn.
    Hemmet ska vara en trygg punkt där slag och andra kränkningar inte förekommer

Jag slår inte människor, i vår familj använder vi inte våld, punkt slut!

• golftok

Alla smällar även "små" är förbjudna i Sverige tack och lov. Det du gör är olagligt. Det är aldrig ok att smälla till någon. Aldrig.

• Mad as snow
    Embla skrev 2011-10-22 11:49:43 följande:
    Jag reagerar alltid när människor försöker påstå att "all forskning visar..." Jag har googlat på detta, och det finns gott om forskning som säger motsatsen till vad du påstår. Den här var speciellt intressant:

papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=1...

I Sverige, som ju har en lag som förbjuder aga, lyfts enbart den forskning som stöder den fram. I andra länder, som tex Belgien och Frankrike, pågår det just nu en debatt om man ska införa en sådan lag. Där får bägge sidor komma till tals, och vad jag har förstått så är det så att den forskning som säger att aga är skadligt, inte skiljer på en lätt dask i rumpan och en rejäl omgång av bältet, vilket min vetenskapliga sida tycker är väldigt intressant.

Jag säger inte att vi ska aga våra barn, men jag tycker också att det är viktigt att hålla sig till sanningen.
    Absolut borde man uttrycka sig mer nyanserat än så, och det finns en utbredd kultur inom pro-spanking som lobbar för att inte förbjuda aga, där man bland annat lutar sig mot studier som visar hur effektivt just lättare aga är, särskilt om det används väldigt sporadiskt. Men jag hittar inte någon rationell förklaring till slutsatsen att Sveriges lag mot aga skulle vara själva orsaken till att barn och ungdomar känner sig hotade i skolan eller att ungdomsbrottsligheten har ökat. Däremot verkar textförfattaren ta detta samband för givet, och det förstår jag inte riktigt, när det finns en mängd saker som korrelerar vad gäller detta. Oavsett hur nyanserat man än vill diskutera saken, och låta båda sidor komma till tals, så kan jag inte hitta någon forskning som bevisar ett sådant samband i samhällsutvecklingen sedan lagen infördes. 

Men ja, att slänga sig med uttryck som "all forskning pekar på" och så vidare är i alla diskussioner milt uttryckt ganska förhastat. 

Jag delar inte dina åsikter men jag är beredd att dö för att slippa höra dem.
  • Odd Pixie

Tycker du också att det är okej att smälla till dina vänner och vuxna bekanta på rumpan eller handen, när de inte uppför sig? Om inte: Varför är det okej att göra så mot ett barn? Förtjänar inte de också samma respekt? Har du så jädra svårt att få dina ungar att förstå, då får du söka hjälp istället för att slå dem. Det är du som har problem och inte barnen. Vill du att dina barn ska växa upp och ge dig en smäll när du inte lyssnar? Om inte: Varför har du rätt till det? Fundera på det....

Precis som du har rätt till respekt, trygghet och förståelse - så har också dina barn det. 

Jag har väldigt svårt att förstå det här att barn ska lyda. Barn ska diciplineras (mer än nödvändigt). Barn ska inte säga emot. Hur fan lär man sig då att fundera, argumentera, stå upp för sig själv och ha en egen vilja? Möt på halva vägen istället. Ge respekt, precis som du kräver respekt - det gör man INTE genom att slåss.

• Omorfia

Jag hajar inte det här med "en lätt dask på rumpan" och att det inte gör ont eller ger men men samtidigt får barnet att förstå att man menar allvar. Nån som kan förklara?

Min dotter skulle inte reagera på en "lätt dask på rumpan" eftersom det inte gör ont. Är det jag som missuppfattat begreppet?

• puss

är det ok att ge sin fru eller sin chef "en liten smäll"?

Ät min sidfot
  • puss
    Omorfia skrev 2011-10-22 18:11:03 följande:
    Jag hajar inte det här med "en lätt dask på rumpan" och att det inte gör ont eller ger men men samtidigt får barnet att förstå att man menar allvar. Nån som kan förklara?

Min dotter skulle inte reagera på en "lätt dask på rumpan" eftersom det inte gör ont. Är det jag som missuppfattat begreppet?
    vad är poängen`?
    Ät min sidfot
  • Embla
    Mad as snow skrev 2011-10-22 18:04:11 följande:
    Absolut borde man uttrycka sig mer nyanserat än så, och det finns en utbredd kultur inom pro-spanking som lobbar för att inte förbjuda aga, där man bland annat lutar sig mot studier som visar hur effektivt just lättare aga är, särskilt om det används väldigt sporadiskt. Men jag hittar inte någon rationell förklaring till slutsatsen att Sveriges lag mot aga skulle vara själva orsaken till att barn och ungdomar känner sig hotade i skolan eller att ungdomsbrottsligheten har ökat. Däremot verkar textförfattaren ta detta samband för givet, och det förstår jag inte riktigt, när det finns en mängd saker som korrelerar vad gäller detta. Oavsett hur nyanserat man än vill diskutera saken, och låta båda sidor komma till tals, så kan jag inte hitta någon forskning som bevisar ett sådant samband i samhällsutvecklingen sedan lagen infördes. 

Men ja, att slänga sig med uttryck som "all forskning pekar på" och så vidare är i alla diskussioner milt uttryckt ganska förhastat. 
    Samtidigt är det intressant att våldet mellan barn har ökat, att  just Sveriges ungdomars psykiska mående (tex i självmordsstatistiken) mm är så dåligt i jämförelse med andra länder, när vi här värnar så om barnen. Någonting är det som inte stämmer, men naturligtvis är det vanskligt att bara skylla på att det är för att aga är förbjudet, men det går inte heller att helt utesluta att det är i alla fall en liten bit i pusslet.
  • Ernst Hugo
    Embla skrev 2011-10-22 19:39:21 följande:
    Samtidigt är det intressant att våldet mellan barn har ökat, att  just Sveriges ungdomars psykiska mående (tex i självmordsstatistiken) mm är så dåligt i jämförelse med andra länder, när vi här värnar så om barnen. Någonting är det som inte stämmer, men naturligtvis är det vanskligt att bara skylla på att det är för att aga är förbjudet, men det går inte heller att helt utesluta att det är i alla fall en liten bit i pusslet.
    Med all respekt är det du säger inte vederhäftigt.

I Malmö där jag bor så hade man stora problem med sk ungdomsbrottslighet på 50-talet och faktiskt så mycket att det ställt till invånarantalet vid tiden gjorde situationen värre än dagens problem. Då finns det ändå en hel del att ta i i dagens Malmö.

Att aga är oemotsägligt till skada för samhället i stort ser jag som självklart. Väljer man att bortse från vad våld oavsett mängd gör med barn skall man inte bli förvånad över att man får vuxna individer med tolerans för våld och kränkningar.   
    Come on katten - det svänger ju...
  • With a devilish smile

Du är en idiot TS , hoppas dina barn inte ärver din brist av intelligens

• Mad as snow
    Embla skrev 2011-10-22 19:39:21 följande:
    Vad gäller självmordsstatistiken ser jag inte kopplingen till lagen mot barnaga från 1979. Jag har faktiskt aldrig stött på den förklaringsmodellen tidigare, att det skulle vara avsaknaden av stryk som gör att många ungdomar lider av psykisk ohälsa. Däremot bland annat att det har skurits ned kraftigt på landets psykologer på skolor och vårdcentraler, det ökade kravet på utbildning och karriär, avsaknad av sammanhang och nätverk etcetera. 
  • Embla
    Mad as snow skrev 2011-10-22 20:21:55 följande:
    Vad gäller självmordsstatistiken ser jag inte kopplingen till lagen mot barnaga från 1979. Jag har faktiskt aldrig stött på den förklaringsmodellen tidigare, att det skulle vara avsaknaden av stryk som gör att många ungdomar lider av psykisk ohälsa. Däremot bland annat att det har skurits ned kraftigt på landets psykologer på skolor och vårdcentraler, det ökade kravet på utbildning och karriär, avsaknad av sammanhang och nätverk etcetera. 
    Jag har inte heller påstått att det skulle vara avsaknaden av stryk som orsakar detta. Jag  försöker bara ta med olika faktorer, och aga är trots allt en av dem. Är man uppriktigt ute efter att hitta lösningar på problem måste man ta med i beräkningen alla möjliga orsaker och inte avfärda något utan att ens ha undersökt det.
  • Mad as snow
    Embla skrev 2011-10-22 20:26:26 följande:
    Jag har inte heller påstått att det skulle vara avsaknaden av stryk som orsakar detta. Jag  försöker bara ta med olika faktorer, och aga är trots allt en av dem. Är man uppriktigt ute efter att hitta lösningar på problem måste man ta med i beräkningen alla möjliga orsaker och inte avfärda något utan att ens ha undersökt det.
    Fast jag köper inte att man måste granska exakt alla eventuella orsaker till den stigande psykiska ohälsan, och i det här fallet anser jag det vara en helt absurd koppling faktiskt. De vedertagna förklaringsmodellerna - där vi i Sverige exempelvis lutar oss mot WHO:s riktlinjer - för landets psykiska ohälsa känns helt okej för min del och att dra in införandet av lagen mot barnaga från 70-talet känns obegripligt. 

Ett land att jämföra med kan vara UK där självmordsstatistiken bland ungdomar också har ökat markant de senaste åren, men där man fortfarande agar sina barn i mycket större utsträckning än i flera andra länder. 
  • lennartsdotter
    Jakkolina skrev 2011-10-21 08:33:02 följande:
    Nej det är inte okey längre,för det är kränkande!

Det är därför vi har en massa ligister nu som springer runt och inte har respekt eller är rädda för någon reaktion alls,dom sabbar hela skoldagar och dom gapar på folk på gatan,bränner bilar och gör precis som dom vill,för ingen kan göra mer än o säga jajabaja och det vet dom!

Jag anser att en lätt smäll i rumpan eller på handen är bättre än tjata och pedagogiska samtal år ut o år in som bara är ord som går in där o ut där.

En unge idag har inga regelr dom måsta följa,dom följer dom regelr dom vill följa,resten skiter dom i!
    Regler och gränser är något helt annat än aga. De flesta av oss klarar av att skilja på de tingen och de flesa barn blir inte ligister. Att aga sitt barn är inget som föreygger ligism heller.
  • Tygtiiger
    Mad as snow skrev 2011-10-22 20:32:27 följande:
    Fast jag köper inte att man måste granska exakt alla eventuella orsaker till den stigande psykiska ohälsan, och i det här fallet anser jag det vara en helt absurd koppling faktiskt. De vedertagna förklaringsmodellerna - där vi i Sverige exempelvis lutar oss mot WHO:s riktlinjer - för landets psykiska ohälsa känns helt okej för min del och att dra in införandet av lagen mot barnaga från 70-talet känns obegripligt. 

Ett land att jämföra med kan vara UK där självmordsstatistiken bland ungdomar också har ökat markant de senaste åren, men där man fortfarande agar sina barn i mycket större utsträckning än i flera andra länder. 

Man såg ju att när ekonomin pajade ihop i sverige och många vuxna blev arbetslösa så mådde barnen sämre. Det är inte konstigt, barnen oroar sig för den ekonomiska situationen, deras föräldrar blir sämre föräldrar av sin egen oro, missbruk bland föräldrar ökar osv.

För att uttrycka sig ganska grovt: Om dina föräldrar får sparken, din pappa trillar djupare ner i ett drickande, er privatekonomi blir sämre, föräldrarna grälar varje dag och du har ont i magen av oro för att vara tvungen att flytta så tror jag inte att det är en dask i baken då och då som behövs för att må bättre. Varken i UK eller Sverige.

(Rädda barnen gjorde en undersökning för ett par år sedan där man intervjuade bla brittiska barn ang aga och frågade "What does a smack feel like?". Ett av barnen svarade att det kändes som att trilla ner från himlen och slå i marken. Hur skulle det kunna göra att ett barn mår bättre?)

Så jag håller med dig.       
    Krupke, we've got problems of our own!
  • NoBeCa

Ja TS, du är "mer än en mamma". Du är dum i huvudet också!

Svar på tråden Tycker du det är okej att ge ditt barn "en liten smäll"?