• Anonym (mörkrädd)

Kommun vs. privat

Hej!

Vi har funderingar på att bli familjehem och har så klart mycket frågor omkring detta. Jag har läst massor på nätet men vi ville sedan få till en dialog för att få mer information direkt från socialkontoret här i vår kommun. Ringde därför till enheten som har hand om familjehemsrekrytering i början av veckan. Jag fick prata med en otroligt surmulen kvinna som nästan fick mig att ångra att jag överhuvudtaget hade ringt. Jag fick ingen chans att ställa frågor, istället var det jag som blev totalt utfrågad. Jag har full förståelse för att socpersonalen måste ställa frågor men den här människan var väldigt otrevlig och som sagt, hon verkade inte vilja svara på några av mina frågor. När samtalet inleddes med att jag sa att vi hade funderingar på att bli familjehem svarar hon med: "Jaha, och varför då om jag får fråga? Är det någon som har tipsat er om det här?". Vadå tipsat!? Tycker det här blev jäkligt tråkigt, rent utsagt, vill de inte ha familjehem med engagerade vuxna som är beredda att ta emot barn som verkligen behöver en trygg familj!?
    Detta samtal fick mig att fundera på om vi kanske skulle vända oss till en privat organisation istället. Vårt förtroende för soc här i kommunen blev lite tilltufsat, om man säger så. Vad tycker ni som är lite mer erfarna om detta, kommun eller privat? Hade jag bara otur som fick prata med just den här människan eller är det så man blir bemött? Jag blev lite mörkrädd Rynkar på näsan.

• Svar på tråden Kommun vs. privat
  • Anonym

Det där är så individuellt!
    Har haft uppdrag åt båda och idag är jag åter igen kontrakterad som jourhem åt kommunen, lite sämre betalt men jag tycker det fungerar bättre!
    Har hittills i alla år haft underbara soc sekreterare som kommit med barnen och underbara människor på familjehemsennheten som stöttat i alla lägen.
    Skulle inte kunna byta till någon privat org som det känns nu.
    Synd att nu samtalet kändes så negativt men det är annars frågor som även jag fått och inte en gång utan många,många gånger!
    Svaren är viktiga och frågan är helt klart relevant!
    Prova och ring igen, kaske får du en bättre känsa.
    Kanske va det en person som tyvärr inte kunde dölja sin dåliga dag utan att det gick ut över dig!

• Anonym (mörkrädd)

Tack för ditt svar! Jag håller absolut med om att frågan om varför vi funderar på att bli familjehem är relevant, som sagt har jag full förståelse för att de måste fråga MASSOR. Det är ju ett väldigt stort förtroende man får som familjehemsförälder och självklart måste socialsekreterarna göra sitt yttersta för att hitta guldkornen, kan tänka mig att många som kontaktar dem inte alls är passande. Här kändes det bara som att hon tog för givet att jag var ett av rötäggen innan jag ens hunnit säga något. Hela samtalet genomsyrades av hennes nonchalans och oengagemang.
    Idag hörde en kvinna från en annan kommun av sig efter att jag skrivit en intresseanmälan på nätet. Hon informerade lite runt utredningar och tillvägagångssätt, frågade om hur vi hade tänkt oss och ställde också frågan om varför vi vill det här etc. Men oj, vilken skillnad på människor! Den här kvinnan var glad och trevlig och kändes väldigt passande för sin befattning. Jag kände mig såå nöjd efter att jag pratat med henne och nu känns det som att bitarna föll på plats lite bättre Glad. Hon skulle skicka hem formulär att fylla i, sen blir det möte osv. Bollen är i rullning och jag är glad att vi inte "snöade in oss" på vår hemkommun. Men å andra sidan hade jag kanske fått ett bra bemötande på hemmaplan om jag inte råkat hamna hos just den socialsekreteraren.
    Vad skönt att höra att du har haft bra kontakter!

Svar på tråden Kommun vs. privat