• Ellan 73

Hur vet man att inte vällingen är för varm? Hur gör du?

Testade själv förut genom att själv smaka på vällingen och se att den inte var för varm. Sedan kom min mamma och sa aj aj, den är för varm, du ska testa mot handleden. Ett GAMMALT knep. Gäller det fortfarande?

Jag har letat och letat på internet efter hur andra gör..men hittar inget. Är det sådant som man bara ska veta?

• Svar på tråden Hur vet man att inte vällingen är för varm? Hur gör du?
  • WSalma

Jag droppar lite (ersättning eller modersmjölk) mot handleden!

• WSalma
    WSalma skrev 2011-10-21 13:04:34 följande:
    Jag droppar lite (ersättning eller modersmjölk) mot handleden!
    Och ja, det visste jag "bara så där" innan plus att de visade det på neo.

Det ärju samma som när man bakar och ska testa att degvätskan har rätt temperatur!
  • roffe
    WSalma skrev 2011-10-21 13:05:59 följande:
    Och ja, det visste jag "bara så där" innan plus att de visade det på neo.

Det ärju samma som när man bakar och ska testa att degvätskan har rätt temperatur!
    Precis. Jag lärde mig när min bror var liten. Då visade mig mamma mig haha :)  Har varit användbart när jag suttit barnvakt =)
  • Ellan 73

Det ÄR alltså för varmt annars? Jag borde ju haja det vid det här laget..men tycker att det är otäckt att jag inte visste innan. Vill ju inte göra mitt barn illa.

• Purlan

Då är den kroppstempererad. En del barn vill ha den varmare, då gör man den varmare. Är du inte i närheten av att bränna dig när du smakar gör nog inte ditt barn det heller. De är människor de också

• Thursday

Har ditt barn inte skrikit av smärta och vägrat dricka så tror jag nog att du är safe.

• SailorGirl

Vi har en vattenkokare som man kan välja temperatur på. 40/60/80/100. Superbra och rekommenderas!

• Ellan 73
    Thursday skrev 2011-10-21 13:53:13 följande:
    Har ditt barn inte skrikit av smärta och vägrat dricka så tror jag nog att du är safe.
    Nä, det är ju det. Han har liksom klunkat på..men jag tar nog det säkra före det osäkra.
  • Ellan 73

Även om jag tycker att det är jättekallt själv enligt handledsmetoden. Men han dricker ju det med, så det går bra.

• nirakanna2

Jag tar 2 delar kallt vatten från kranen och en del nykokt, blandar i vällingpulvret och skakar. Blir bra varje gång! (Tog lite mer kallt vatten i somras om vattnet inte ville blir riktigt kallt från kranen)

• La Lola

Jag värmer helt enkelt bara vattnet till det är fisljummet.....

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Kina79

Vi smakar. men nu när hon är 1½ har man börjat lära sig att kännaa v om det är rätt temperatur bara genom att hålla flaskan

Älskade prinsessor!! Tyra 2004-02-20 Ellen 2006-04-12 Agnes 2010-05-03
  • SuzR

På vällingpaketet står det 45 sek men det är för varmt. 30 är lagom för dottern. Jag smakar på vällingen för att kolla helt enkelt!

• cpOFFER

Jag har oerhört svårt för att avgöra temperaturer. Måste använda temp. till badet till och med. Men till ersättningen både smakar jag, har på handleden och doppar lillfinger. Varje gång.

• Muslimska mamman

Handleden kan vara missvisande. Smaka i din mun men utan att röra vid nappen på flaskan. Det visar bäst.

• xXMaLoXx

Jag smakar, i början gjorde jag nog både och :P
    Men nu är sonen snart 2 år, så med den egna micron så vet vi dels hur länge vi ska värma...sen känns det liksom på flaskan när det är lagom.

www.hecate.se Theo 100111 <3
  • Mumin80

Digital mikro Samma flaskmodell å mängd varje gång, å så kallt vatten från kranen och samma tid i mikron (40sek för dotterns kvällsvälling) = Alltid samma temp. 

Annars så är det ju ingen skam att skaffa en digital kökstermometer (finns billigt på öob...) å sticka ner den i flaskan dom första gångerna. Det gjorde jag när dottern var liten å skulle ha ersättning, tills jag lärde mig tiderna som behövdes i mikron. Jag tycker att man ganska fort lärde sig hur tempen kändes mot handen/fingret också, behövde inte handleden till det (men naturligtvis kompenserar man lite för att handen är kallare...) 

• Ellan 73

Så roligt med alla tips! Det kan ju inte bara vara jag på denna jord som har undrat...

• Dr Mupp

Jag petar ner ett finger i det uppvärmda vattnet. Bränenr jag mig inte så är det lagom. Han vill ha det varmare än kroppstempererat. 

Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups
Svar på tråden Hur vet man att inte vällingen är för varm? Hur gör du?