Brünnhilde skrev 2011-10-24 20:46:56 följande:
Först måste jag säga, att Ingela snarare är ett 50-talistnamn, och Erika ett 70-80-talistnamn. Och Veronika har väl aldrig varit särskilt vanligt, varken på 60-talet eller vid annan tidpunkt..?
Veronika är klart vackrast, men hör alltså enligt mig inte dit. Av övriga namn, så gillar jag Helen mest - även om jag föredrar Helena, eller i alla fall det lite finare Heléne. Det är ett vackert, feminint, klassiskt namn: "den sköna Helena"!
Sämst tycker jag om Lotta, eftersom det är ett smeknamn. Men måste inflika, att de Lottor jag kände (jag är född på 60-talet) alla var _döpta_ till något annat. Typ Charlotte eller Ann-Charlotte. Och de namnen är ju jättevackra!
Näst sämst (om vi räknar Lotta som ett dopnamn) tycker jag om Carina. Jag gillar inte trendiga smeknamnsformer överhuvudtaget, utan föredrar i första hand Catharina och i andra hand Karin, om man vill ta det namnet.
Andra vanliga namn i min generation är bl.a.: Annette, Marie, Maria, Lise-lotte, Pernilla, Katarina, Christine, och dubbelnamn som Ann-Christine, Ann-Louise, Ann-Marie, Marie-Louise...
Fast jag undrar om det inte är lite var man bor, för dubbelnamn har inte varit vanliga bland mina vänner. Ett namn som verkar vara vanligt i västsverige (som jag träffat på flera 60-talister som heter) är Åse, men aldrig i Stockholmstrakten.
Ett annat vanligt namn när (där) jag växte upp var Birgitta, Ingrid och Ann, även Gunilla och Monika var vanligt förekommande
I min kass gick tre med namnet Eva, två med namet Monika, två som hette Birgitta, ingen med dubbelnamn.