• Jag är bara jag

Finaste 60-talsflicknamnet?

Självklart fanns det flickor som hette/heter dessa namn både före och efter 60-talet,men just under 60-talet var de väldigt vanliga. I stort sett utdöda numer skulle jag vilja påstå och tur är väl det kanske! Vilket är finast-eller minst fult av dem?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Finaste 60-talsflicknamnet?
  • Jag är bara jag

Lachesis: jag tog namnen rakt av från min klass,bekanta,släktningar och från klassböcker där alla är födda under 60-talet och ja,jag tog de vanligaste. Att  sen namnen fanns både före och efter var inte poängen som jag även skrev. I min värld var dessa jättevanliga namn bland oss födda då! Vi hade t.e.x 3 Helen i min klass. Dubbelnamn uteslöt jag för då blir det ingen hejd på namnen plus att precis alla är asfula. Skrattande  Maria är ett namn som funnits i alla generationer så jag förknippar det inte med just 60-tal så därför rök det namnet. F.ö tycker jag nästan alla  är fula så jag är förvånad över era svar! Förvånad 
    Ska försöka få ihop en killlista också och svarar nån att Urban är snyggt så svimmar jag!

• ius lexis

Erika helt klart annars är Ulrika ok oxå.
    Min faster heter Åsa och när jag var liten kommer jag ihåg att jag frågade min pappa om hans föräldrar inte tyckte om sin flicka eftersom de döpte henne till Åsa. Jag tyckte så synd om henne som uppenbarligen var så oälskad.
    Roligt i efterhand :)

• Brünnhilde
    Jag är bara jag skrev 2011-10-25 15:38:58 följande:
    Lachesis: jag tog namnen rakt av från min klass,bekanta,släktningar och från klassböcker där alla är födda under 60-talet och ja,jag tog de vanligaste. Att  sen namnen fanns både före och efter var inte poängen som jag även skrev. I min värld var dessa jättevanliga namn bland oss födda då! Vi hade t.e.x 3 Helen i min klass. Dubbelnamn uteslöt jag för då blir det ingen hejd på namnen plus att precis alla är asfula. Skrattande  Maria är ett namn som funnits i alla generationer så jag förknippar det inte med just 60-tal så därför rök det namnet. F.ö tycker jag nästan alla  är fula så jag är förvånad över era svar! Förvånad 
    Ska försöka få ihop en killlista också och svarar nån att Urban är snyggt så svimmar jag!
    Ja, då har vi levt i olika världar - men så kan det ju vara. Namn skiljer sig mellan olika län och t.o.m. bostadsområden - i vissa tar man upp nya, trendiga och importerade namn jättefort, medan man i andra är mer konservativ och tar upp de namnen sent eller inte alls.

Förresten håller jag inte heller med dig om att 60-talsnamnen skulle vara så hemska. Jag tycker tvärtom att det var många vettiga, rejäla, slitstarka namn, jämfört med nu. Det fanns någon enstaka My, Mimmi, Cary eller Ronny i varje klass, men förutom det så märktes inte samhällsklasserna alls på samma sätt i namnvalet då. Både läkarfamiljens och den ensamstående, lågavlönade mammans barn kunde heta Anders och Helena, typ...

Många namn var också internationellt gångbara "på ett bra sätt". Jag menar: de var också fullt etablerade i Sverige och uppfattades som svenska. Typ Jacob och Elisabeth -  till skillnad från dagens Cassie och Kevin... 
  • sextiotalist

Du glömde ett namn, Eva, i min klass fanns det tre med namnet Eva, sedan har jag hur många vänner som helst som hette Eva som är födda under 60-talet

• sextiotalist
    Tassens syskon skrev 2011-10-21 20:13:44 följande:
    tror att Erika (som jag heter) är betydligt vanligare bland 80 talare som mig själv än bland dom i min mammas ålder...! (Vet ingen 60 talare som heter det faktiskt... Men oändligt många i min egen ålder)
    Det fanns några stycken i min skola, som hette Erika
  • sextiotalist
    Brünnhilde skrev 2011-10-24 20:46:56 följande:
    Först måste jag säga, att Ingela snarare är ett 50-talistnamn, och Erika ett 70-80-talistnamn. Och Veronika har väl aldrig varit särskilt vanligt, varken på 60-talet eller vid annan tidpunkt..?

Veronika är klart vackrast, men hör alltså enligt mig inte dit. Av övriga namn, så gillar jag Helen mest - även om jag föredrar Helena, eller i alla fall det lite finare Heléne. Det är ett vackert, feminint, klassiskt namn: "den sköna Helena"!

Sämst tycker jag om Lotta, eftersom det är ett smeknamn. Men måste inflika, att de Lottor jag kände (jag är född på 60-talet) alla var _döpta_ till något annat. Typ Charlotte eller Ann-Charlotte. Och de namnen är ju jättevackra!

Näst sämst (om vi räknar Lotta som ett dopnamn) tycker jag om Carina. Jag gillar inte trendiga smeknamnsformer överhuvudtaget, utan föredrar i första hand Catharina och i andra hand Karin, om man vill ta det namnet.

Andra vanliga namn i min generation är bl.a.: Annette, Marie, Maria, Lise-lotte, Pernilla, Katarina, Christine, och dubbelnamn som Ann-Christine, Ann-Louise, Ann-Marie, Marie-Louise...
    Fast jag undrar om det inte är lite var man bor, för dubbelnamn har inte varit vanliga bland mina vänner. Ett namn som verkar vara vanligt i västsverige (som jag träffat på flera 60-talister som heter) är Åse, men aldrig i Stockholmstrakten.
    Ett annat vanligt namn när (där) jag växte upp var Birgitta, Ingrid och Ann, även Gunilla och Monika var vanligt förekommande
    I min kass gick tre med namnet Eva, två med namet Monika, två som hette Birgitta, ingen med dubbelnamn.
  • Brünnhilde
    sextiotalist skrev 2011-10-26 15:20:32 följande:
    Du glömde ett namn, Eva, i min klass fanns det tre med namnet Eva, sedan har jag hur många vänner som helst som hette Eva som är födda under 60-talet
    Fast du är väl en mycket tidig 60-talist, snudd på 50-talist..? Jag uppfattar i alla fall Eva som ett typiskt 50-talsnamn. Längre fram på 60-talet var det mycket ovanligt.
  • Brünnhilde
    sextiotalist skrev 2011-10-26 15:25:21 följande:
    Fast jag undrar om det inte är lite var man bor, för dubbelnamn har inte varit vanliga bland mina vänner. Ett namn som verkar vara vanligt i västsverige (som jag träffat på flera 60-talister som heter) är Åse, men aldrig i Stockholmstrakten.
    Ett annat vanligt namn när (där) jag växte upp var Birgitta, Ingrid och Ann, även Gunilla och Monika var vanligt förekommande
    I min kass gick tre med namnet Eva, två med namet Monika, två som hette Birgitta, ingen med dubbelnamn.
    Jag växte upp i en förort till Stockholm, och du är som sagt ett antal år äldre än jag. Jag har känt en enda Gunilla i min egen ålder, och ingen Monika eller Birgitta. Monika är i min erfarenhet ett typiskt 50-talsnamn, och Birgitta ett typiskt 40-talsnnamn plus en liten bit in på 50-talet. Åse har jag aldrig känt någon personligen som har hetat, utan det var Åsa. Ingrid och Ann har jag heller aldrig känt någon jämnårig som hetat, men en av vardera födda på 70-talet. 
  • Jag är bara jag
    sextiotalist skrev 2011-10-26 15:20:32 följande:
    Fanns inte alls många Eva runt mig. Och det är ju ett jättegammalt namn så därför kom det inte med heller. Har många Eva-Cajsa i släkten långt bak och en Eva född-23. Eva-Lena däremot tillsammans med alla andra-Lenor var ju vanligt på 60-talet.
  • sextiotalist
    Brünnhilde skrev 2011-10-26 18:30:52 följande:
    Jag växte upp i en förort till Stockholm, och du är som sagt ett antal år äldre än jag. Jag har känt en enda Gunilla i min egen ålder, och ingen Monika eller Birgitta. Monika är i min erfarenhet ett typiskt 50-talsnamn, och Birgitta ett typiskt 40-talsnnamn plus en liten bit in på 50-talet. Åse har jag aldrig känt någon personligen som har hetat, utan det var Åsa. Ingrid och Ann har jag heller aldrig känt någon jämnårig som hetat, men en av vardera födda på 70-talet. 
    Konstigt, för det har varit väldigt vanligt, även i mina yngre syskons klasser.

Två av tonåringens lärare heter Monika, båda är betydligt yngre än vad jag är.
    De Åse jag känner är båda några år yngre än vad jag är, de Ingrid jag känner är samtliga tre år år yngre än vad jag är.
    Jag var tvungen att kolla med min mamma, som var lärare, och hon sa också att hon mötte de namnen rätt ofta under 70-talet, dvs när de gick i mellanstadiet.

Men jag vet också att det kan skilja sig väldigt mycket.
Svar på tråden Finaste 60-talsflicknamnet?