Ergo baby eller babybjörns ergonomiska?
Vilket av dessa bärselen ska jag välja?
Vilket av dessa bärselen ska jag välja?
Ergo!
Dels är den ergonomisk för både barnet och bäraren och dels har den väldigt mycket längre "livstid". Jag kan, om jag skulle vilja/behöva det, bära min 6-åring i Ergo på ryggen och 3-åringen åker ergo varje dag till och från sin förskola.
Verkar som du bara tittat på babyproffsen. De har ju bara BB och Ergo.
Håller med Frösöblomster, trikåsjal första halvåret och sedan en ergonomisk sele, MT eller vävd sjal. Kolla in tex http://www.edenbaby.se/ för olika alternativ. Undvik de stora kedjorna, de kan absolut inget om bärande av ditt barn.
Från vad jag har sett av Babybjörnselar så har det blivit bättre, men inte helt bra... Ett litet barn som sitter i en sele ska kunna sitta med rundad rygg, och rumpan ska vara lägre än knäna. Har svårt att se på BB hemsida, eftersom de inte visar en enda bild på det, men jag tycker att ryggen ser väldigt rätad ut för barnet, och att knäna i bästa fall är rakt ut från rumpan... Fast snarare att knäna går litet nedåt. Och då är det inte ergonomiskt för barnet.
Så av dem skulle jag valt en Ergo.
Dock så valde jag själv en Pikkolo bärsele istället, från edenbaby
Ergon är jätteskön. Fördelen är ju att man kan bära på ryggen med den och även större barn om man skulle behöva. Skulle absolut ta en ergo före en BB då ergon är mycket mer mångsidig. Du kan dessutom ha den från start med ett litet babyinlägg.
Bara kollat på nätet men inte hittat så många andra? Ojdå, var har du letat då är ju frågan? Googlar man tex bärsele så är detta med på första sidan.
http://www.mammabarn.se/getpage.asp?do=98
Tur att du nu får lite hjälp i alla fall! Hoppas du kommer hitta någon som passar er.
Angående Ergobaby, i den kan väl barnet bara sitta antingen på din rygg eller på din mage och ha ansiktet vänt inåt mot dig? Det går väl inte att barnet sitter vänt utåt på den när du har den på magen? Det är en stor nackdel tycker jag. Jag skulle vilja ha en ergonomisk (inte BB´s sk ergonomiska) där barnet kan sitta inåt eller utåt när jag bär den på magen. Några tips?
Ergo lätt! Du kan köpa en insats för 300:- som du kan använda så fort barnet är fött! Jätte bekväm och du kan använda den i många år.
det ser ju inte särskilt skönt ut för barn som bärs så de har ryggen mot bärarens mage.
Jag väntar hem bältesförlängning till min ergo, det var precis höftesbältet passade, för visst ska man knäppa bältet över höften? (fick tag i en begagnad ergo och ingen instruktion så jag ska leta på nätet)
Beco gemini
http://www.edenbaby.se/catalog.php?category=93
Fast jag kan inte annat än att rekommendera trikåsjal först och sedan mei tai eller sele.
Beco gemini är bättre än babybjörn på att kunna användas länge men efter ett år cirka så börjar den bli för liten och då får man skaffa annan sele.
Smartast tycker jag är att börja med trikåsjal första halvåret och sedan en sele (eller i mitt fall Mei Tai, MT) de kommande fyra åren om.
Jag tänkte inte bära babyn framåtvänd längre stunder men ibland vore trevligt.
Men funderar väl mest på antingen en Manduca eller en Ergo Baby, men de verkar väldigt olika som selar, tycker ni inte också det?
Ergo Ergo Ergo.
Har också tittat på ergon, men blir mer och mer sugen på en Pognae som är väldigt lik ergon, men billigare.