Betalning till sångaren på dopet
Vi ska ha dop för våran son om 3 veckor och en vän till oss ska eventuellt sjunga, det är en nära Vän till oss, hur ska man göra med betalning i det här fallet?
Vi ska ha dop för våran son om 3 veckor och en vän till oss ska eventuellt sjunga, det är en nära Vän till oss, hur ska man göra med betalning i det här fallet?
varför skall personen ta betalt? Tycker att det kan ju bli en gåva till barnet. Hade jag valt att sjunga eller läsa upp en vers eller liknande hade jag inte önskat betalning utan mer velat ge detta som nått från mig.
Ge en bukett blommor som en fin gest. Annars fattar jag inte varför hon vill ha betalt. Min bror sjunger ofta på begravningar och kan även sjunga på andra tillställningar men inte tar han betalt av folk han känner. Dock får han alltid en blomma eller en liten present som tack iallafall=)
Hon har inte sagt att hon vill ha betalt det va bara jag som inte riktigt Visste hur man ska göra bara :)
Hahaha!! Men vad är det ni sitter och skriver?? "Ge henne en blombukett!" Tar ni blombukett som lön också för ert arbete eller?? Dummaste och mest nedvärderande jag hört nån gång, tror jag! Skulle solist inte vara ett yrke? Och varför skulle man göra det gratis bara för att det är nån man känner? Brukar kassabiträdet skänka mjölken om ni känner varandra? Får du gratis bensin om din kompis jobbar på Shell? Skärp er!!!
Och skulle man vilka ge det som gåva så är det ju upp till solisten och inte beställaren!
Fråga! Min sambos syster ska sjunga på min väns dotters dop, jag kommer betala henne 500 o gitarrkillen 500. Dom e ju då bara 16, så jag tycker man kan betala ordentligt (?) så dom tycker att det är värt att ställa upp. Dom sa först att dom va nöjda med dopfika, men blev nog ganska glada när jag propsade.
Om det är en nära vän så är det väl bara att prata om saken?
Hade jag kunnat sjunga så hade jag ställt upp gratis för släkt och närmsta vänner.
Jag håller helt med Red Drum! Brukar era nära vänner som är kockar laga gratis mat till era fester? Brukar era hantverkar-polare måla/tapetsera/snickra gratis till er?
Det folk glömmer bort är att det ligger massvis med tid bakom ett sångframträdande, det är ju inte bara den lilla stund man är i kyrkan. Jag sjunger ofta på begravningar/ dop/ bröllop och när det gäller nära vänner så säger man väl till om det är så att man vill ge det som en gåva?
Sukiojag: Det låter som en helt rimlig betalning för två 16-åringar.
Brukar era nära vänner som är kockar laga gratis mat till era fester? Brukar era hantverkar-polare måla/tapetsera/snickra gratis till er?
Det folk glömmer bort är att det ligger massvis med tid bakom ett sångframträdande, det är ju inte bara den lilla stund man är i kyrkan. Jag sjunger ofta på begravningar/ dop/ bröllop och när det gäller nära vänner så säger man väl till om det är så att man vill ge det som en gåva?
Sukiojag: Det låter som en helt rimlig betalning för två 16-åringar.
Jag har sjungit på en del bröllop till närstående - har tyckt äran att bli tillfrågad varit betalning i sig! :)
Jag anser att det är självklart att man erbjuder ersättning - sedan är det upp till personen att tacka ja eller avböja.
Om den som sjunger är professionell sångare har väl personen en normal taxa. Om man är goda vänner kan den säkert prutas, möjligen helt och hållet. En amatörsångare ger man nog inte betalt, men man kan ju ge en fin liten gåva av något slag som tack.
Ni har helt klart underskattat solister! Jag tar 1000 kr netto när jag sjunger och typ 1000 kr svart när jag sjunger för vänner och bekanta. Tusen spänn vitt är typ 2700 innan skatt med alla avgifter.
Tycker fortfarande inte att det är beställarens uppgift att bestämma att det är en gåva. En gåva får man, den beställer man inte.
Fråga om hon/ han skulle vilja göra barnets dop till en minnesvärd dag? För att hon sjunger så fint!! Kan ju bli som dop present