• Vissla

Kan vi köpa en häst?

Eller en ponny blir det väl kanske vi ska titta på till att börja med.
    Vi är en familj på 5 pers och en inkomst. Hela familjen är intresserade av hästar, eller ja inte 1 åringen då, men hon tycker att djur är kul.
    Det som eventuellt kan stoppa oss från att köpa en häst är pengar. Jag är hemma typ jämt så tiden inns till att ta hand om en häst iaf men det där med pengar kan ju kanske sätta stopp...
    Vart hittar man till att börja med en häst som är så pass inriden att små barn kan rida på den? Hur mycket kan en sån ponny tänkas kosta?
    Mat till hästar är väl inte helt gratis heller, det är naturligtvis individuellt men tänk en pony i fjording storlek, ad kan den kosta i mat per månad? Sen måste ju hästen ha nånstans att hänga på dagarna. Tror inte grannarna uppskattar om jag tar he hästen, så stallplats, vad går en sån på?
    Sen alla saldlar och träns och what ever som man måste ha till hästen (ponnyn fortfarande) får man det med på köpet när man köper en begagnad häst eller måste man köpa allt nytt?

• Svar på tråden Kan vi köpa en häst?
  • Kabbela

Har bara läst TS!

Även om ridskola kan vara dyrt är det billigare än egen häst. Också nödvändigt för att barnen och ni själva ska lära er säkerhet och hur man tar hand om hästen.
    Att äga en häst är inte bara att rida. Det handlar också om att hästen behöver andra hästar och omvårdnad. Jag tycker alltså att alla skall börja på ridskola eller hos någon mycket duktig person med lång erfarenhet och utbildning.
    Hästar är djur och dom väger en hel del!! Du/ni vill väl inte att varken barnen eller hästen skall komma till skada? 

• Vissla
    Wielkip skrev 2011-10-22 12:18:46 följande:
    Eftersom du inte ens vet vart man köper en häst tycker inte jag att du ska skaffa en.

Ot så har mina månadskostnader legat på typ 6000:- UTAN veterinär och hovslagare. Vill man ta hand om hästen på bästa sätt med foder, utrustning, ridlektioner osv är det snordyrt.
    En sadel kostar kring 10.000, och om hästen går ner/upp i vikt måste du skaffa en ny sadel.
    Buffert på minst 100.000 behövs.
    Nej för alla som nånsin är berättigade att tänka tanken att köpa häst måste vara födda mästare?
    Ge dig.
    Om jag köper en häst så ser jag till att kunna allt som behövs innan jag köper en.
    Kabbela skrev 2011-10-22 12:26:29 följande:

Har bara läst TS!

Även om ridskola kan vara dyrt är det billigare än egen häst. Också nödvändigt för att barnen och ni själva ska lära er säkerhet och hur man tar hand om hästen.
    Att äga en häst är inte bara att rida. Det handlar också om att hästen behöver andra hästar och omvårdnad. Jag tycker alltså att alla skall börja på ridskola eller hos någon mycket duktig person med lång erfarenhet och utbildning.
    Hästar är djur och dom väger en hel del!! Du/ni vill väl inte att varken barnen eller hästen skall komma till skada? 

Tanken att köpa en häst är absolut inte att komma billigare undan än vad det kostar att gå i ridskola.
    Att jag frågar vad det kan tänkas kosta är för att se om dt går in i våran budgett inte för att spara pengar
  • Anskuli

Man behöver inte vara expert för att köpa häst om man hyr in hästen på ett stall där man med säkerhet vet om att man får hjälp. Jag känner fler som har köpt ponny fastän deras barn ridit på ridskola endast en kort tid. Alla dessa barn ha blivit duktiga ryttare, men de har från första början tagit lektioner två-tre dagar i veckan samt att någon kunnig har ridit igenom ponnyn minst en gång i veckan. Bara man är medveten om alla risker och vad man ger sig in på så är det absolut inte något fel att köpa en ponny trots ringa kunskaper.

När jag var yngre var jag medryttare på en häst som köptes av en fullständigt oerfaren familj. Jag fortsatte att rida igenom hästen några gånger i veckan under ca ett år. Under detta år lärde sig familjen otroligt mycket och de klarade av sitt nya liv som hästägare hur bra som helst :)

Angående kostnader så varierar det ju väldigt mycket beroende på var man bor. Jag har själv mina hästar hemma samt att jag har andra som hyr in sina hästar hos mig, så jag betalar inget alls för mina. Dock innebär det en hel del jobb. För mig skulle det inte vara något problem om oerfarna förstagångs hästägare skulle vilja stalla upp sin häst hos mig så länge de är villiga att ta emot hjälp.

Lycka till!

• Vissla
    Anskuli skrev 2011-10-22 20:37:10 följande:

Man behöver inte vara expert för att köpa häst om man hyr in hästen på ett stall där man med säkerhet vet om att man får hjälp. Jag känner fler som har köpt ponny fastän deras barn ridit på ridskola endast en kort tid. Alla dessa barn ha blivit duktiga ryttare, men de har från första början tagit lektioner två-tre dagar i veckan samt att någon kunnig har ridit igenom ponnyn minst en gång i veckan. Bara man är medveten om alla risker och vad man ger sig in på så är det absolut inte något fel att köpa en ponny trots ringa kunskaper.

När jag var yngre var jag medryttare på en häst som köptes av en fullständigt oerfaren familj. Jag fortsatte att rida igenom hästen några gånger i veckan under ca ett år. Under detta år lärde sig familjen otroligt mycket och de klarade av sitt nya liv som hästägare hur bra som helst :)

Angående kostnader så varierar det ju väldigt mycket beroende på var man bor. Jag har själv mina hästar hemma samt att jag har andra som hyr in sina hästar hos mig, så jag betalar inget alls för mina. Dock innebär det en hel del jobb. För mig skulle det inte vara något problem om oerfarna förstagångs hästägare skulle vilja stalla upp sin häst hos mig så länge de är villiga att ta emot hjälp.

Lycka till!

Härligt att höra att det finns snälla människor som hjälper oerfarna att lära sig :D
    Vårat eventuella hästköp ligger dock ett par år in i framtiden pga vissa omständigheter har vi inte tiden nu för att ha en häst, men vi har tid att lära oss så vi kanske kan räknas som erfarna när dagen kommer då köp kan vara aktuellt.
  • Ventres

Kostnaderna har du redan fått men jag vill ge dig ett tips. Blir det hästköp så se till att ni har hästen i ett stall där ni kan få hjälp och stöd från kunnigt folk. Se även till att ni har möjlighet att låna/hyra transport om ni inte tänker fixa egen. Är oturen framme kan det behövas iltransport till närmaste djursjukhus!
    Man behöver inte vara expert innan man köper häst om man har kunnigt folk omkring sig och kan ta till sig råd och tips. Lycka till!

• Vissla
    Ventres skrev 2011-10-22 22:50:04 följande:

Kostnaderna har du redan fått men jag vill ge dig ett tips. Blir det hästköp så se till att ni har hästen i ett stall där ni kan få hjälp och stöd från kunnigt folk. Se även till att ni har möjlighet att låna/hyra transport om ni inte tänker fixa egen. Är oturen framme kan det behövas iltransport till närmaste djursjukhus!
    Man behöver inte vara expert innan man köper häst om man har kunnigt folk omkring sig och kan ta till sig råd och tips. Lycka till!

Tack för tipset. Blir det en häst så kommer den förmodligen stå inärheten av strömsholm, där det finns både gott om kunniga häst människor + ett bra djursjukhus
  • lillaknas

Jag betalade för min häst.

Stallplats: 3750:- månaden
    Hovslagare 1050:- var 6e vecka
    Tränare: 300:- Veckan

Försäkring: ca 300:- månaden (minns inte exakt)
    Foder ingick i stallhyran, men hon fick extra foder och tillskott så det gick nog på ca 700 i månaden, Köpte även 20 kg morötter ca var 14 dag som kostade 60 kr.

Sen så kom ju det där roliga som
    Vaccination
    Tandläkare
    Veterinär
    Transport
    Utrustning

Och det är sånt som kostar.
    Köpa häst och fasta månadskostnader var det billiga.
    När hästen blev sjuk och veterinärräkningen 3 dagar innan jul skulle betalas på nästan 27.000 då var det inte lika kul att vara hästägare längre.

• Vissla
    Tant Herta skrev 2011-10-23 10:08:55 följande:
    Har ni någon kunskap?

Japp, hästar går på fyra ben, har hovar på alla fötter, som behöver klippas med jämna mellanrum. Om man sätter en utav hästens skor ovanför dörren så får dom som bor innanför tur.

Om man sågar en hästtand i två delar så kan man räkna årsringar och på så sätt ta reda på hur gammal hästen här. Man ska inte tvätta håret på hästen för ofta för då blir det inte lika bra kvalitet på taglet, och då bör man inte fläta ett rep, men det går fortfarande aldeles utmärkt att använda som tex stoppning i madrasser.

Hästar äter i huvudsak gräs, och kraftfoder, så som anabola, men kraftfoder behöver man bara ge innan tävling. Annars klarar sig hästar bra på gräs och vatten året om.

Prickiga hästar är lätta att bära på då de består till stor del utav helium.

Man bör hålla sin häst borta från hundar, då hundar är rovdjur och hästar är bytesdjur. En för nära konfrontation med hundar skulle innebära att hästen skenar, en skenande häst kan inte stanna själv utan kommer fortsätta springa tills det tar stopp, tex in i en vägg, hästen bryter då nacken.

Olydiga hästar ska man låta handskas utav blonda små pojkar som pratar småländska eftersom bråkiga hästar enbart lyssnar på den typen av människa.

Så lite baskunskaper har jag allt Flört

• Anskuli
    Vissla skrev 2011-10-23 21:31:39 följande:

Japp, hästar går på fyra ben, har hovar på alla fötter, som behöver klippas med jämna mellanrum. Om man sätter en utav hästens skor ovanför dörren så får dom som bor innanför tur.

Om man sågar en hästtand i två delar så kan man räkna årsringar och på så sätt ta reda på hur gammal hästen här. Man ska inte tvätta håret på hästen för ofta för då blir det inte lika bra kvalitet på taglet, och då bör man inte fläta ett rep, men det går fortfarande aldeles utmärkt att använda som tex stoppning i madrasser.

Hästar äter i huvudsak gräs, och kraftfoder, så som anabola, men kraftfoder behöver man bara ge innan tävling. Annars klarar sig hästar bra på gräs och vatten året om.

Prickiga hästar är lätta att bära på då de består till stor del utav helium.

Man bör hålla sin häst borta från hundar, då hundar är rovdjur och hästar är bytesdjur. En för nära konfrontation med hundar skulle innebära att hästen skenar, en skenande häst kan inte stanna själv utan kommer fortsätta springa tills det tar stopp, tex in i en vägg, hästen bryter då nacken.

Olydiga hästar ska man låta handskas utav blonda små pojkar som pratar småländska eftersom bråkiga hästar enbart lyssnar på den typen av människa.

Så lite baskunskaper har jag allt Flört

Ha ha, jag skulle verkligen behöva dessa blonda småpojkar ibland Glad
  • Madick

Har bara läst TS så jag kanske upprepar  något.

Normalt när man köper häst får man bara med grimman den har på huvudet vid transporten. Sen finns det ju annonser där utrustning ingår i varierande mängd, ofta beroende på att den som säljer byter häst och den gamla utrustningen passar inte till den nya.

Behöver du köpa begagnat sen när ni har hästen så hojta, jag har en hel garderob med grejer som passar C- och D-ponny

• PetiteJess

Bara läst TS men tror nog att du fått en del goda råd redan.

Låna böcker på bibblan, åk till ridskolan och titta, var inte rädda för att be om råd & tips från hästkunniga så lär ni er massor
    Sen kan jag även rekommendera att skaffa foderhäst/ponny så ni får känna på hur det är att ha häst 7 dgr/vecka tidsmässigt, ekonomiskt och allt, oftast kan man låna en ponny/häst på foder för att sedan köpa den om allt känns bra mellan ryttare & häst.

Genom mina aktiva år med egen häst har jag stått i allt från kollektivstall till helinackordering och priserna varierar kraftigt, det kan bli ett par tusen billigare med kollektivt stall men då "betalar" man av hyran genom att jobba.

Förutom stallplats tillkommer hovslagare var 6-8:e vecka (beroende på häst), veterinär (vaccineringar och vid behov), försäkring, träning/tävling (om det nu är aktuellt) och utrustning finns i varierande priser.
    Man måste inte ha 100 lindor, 50 schabrak och sånt (även om det är lätt att samla på sig ) men lite basic som en väl passande sadel, träns, benskydd, småsaker som borstar/hovkrats/stallapotek etc.

Lycka till med framtida ponny/hästköp

Ikuinen
Svar på tråden Kan vi köpa en häst?