• Envisis

Gravid eller förälder med asperger syndrom!

Hej. Jag har asperger syndrom och ska ha barn i mars. Hur har/är det under och efteer graviditeten? Är tacksam om ni vill dela med er till mig! // Kram från Evi ('Evelina)

• Svar på tråden Gravid eller förälder med asperger syndrom!
  • CelineNaminah
    Envisis skrev 2011-10-22 00:27:39 följande:
    Hej. Jag har asperger syndrom och ska ha barn i mars. Hur har/är det under och efteer graviditeten? Är tacksam om ni vill dela med er till mig! // Kram från Evi ('Evelina)

Är det något specifikt du tänker på? Jag har tre barn på 9 år, 7 år och 6 år och fick min diagnos på Aspergers i somras.
  • mammaasperger

Hej
    Jag fick min Aspergers syndrom diagnos i somras. Jag har två barn, två flickor i åldrarns 9 och 16 år.
    Båda två har Aspergers syndrom.
    Jag mådde som alla andra under graviditeten och jag kände mig väldigt lycklig och glad.

När man har barn med särskilda behov fungerar inte vanliga uppfostrings metoder, jag fick tänka om
    och har inhämtat mycket bra råd från habiliteringen och från böcker.
    Jag är stresskänslig men har lärt mig strategier för att klara av min vardag.

• Envisis

Tack för era svar! Jag tänkte bara hur det gjick typ efter förlossningen och så

• Majlisen

Asperger och ADD har jag och blev mamma till min underbara bebis för fyra månader sedan och är nu ensam med henne. Det har gått bra för oss, och vi är väldigt bundna till varann. Får ofta kommentarer om att jag är en superbra mamma till min flicka, vilket känns jättebra. Det finns mycket fördomar om oss som föräldrar och jag nämnde därför inte mina diagnoser till en början på BVC. När jag sedan nämnde det sa sköterskan att hon blev förvånad över det. Jag brukar vara tveksam till att berätta till en början, jag vill varken ha fördomar eller förmåner, jag är ju jag och inte min diagnos. 

Jag sätter i alla fall min dotter före allt annat, ammar henne och ska så göra i två år (utefter WHO:s rekommendation) och har inte minsta problem med att inte få så kallad "egentid". Jag trivs jättebra som mamma och ser det som det bästa som hänt mig.  

• Familjen01
    Jag har Asperger och jag har familj. Hör av dig.
    OBS!!! GRAFT SYNFEL!!! RESPEKTERA!!!
  • Familjen01
    Jag är förälder med både lindrig utvecklingstörning samt AS. Jag är sysslös och är utan vänner. Jag går på medicin m.m. Söker nya seriösa ärliga vänner att lära känna via IRL m.m. Hoppas att någon hör av sig
  • Familjen01
    Hej! Får man också vara med härpå ett hörn? Jag är en fru/mamma till två barn. Har en lindrig utvecklingstörning och asberger. Har ett barn med funktionshinder med talsvårigheter. Har själv det. Kul med en tråd för oss föräldrar som har diagnos så vi kan prata lite.  Är jobbigt ibland men måste ändå säga det är ändå lättare nu när jag vet att det inte är nått handikapp ja lider av utan det är en funktions nedsättning . Vissa saker klarar jag helt enkelt inte och så år det med det. Har dock missat hela min skolgång och det gör en ledsen ibland.Har svårt att knya nya kontakter. Känner mig väldig ensam. Man är utan vänner m.m. Söker nya seriösa ärliga vänner att lära känna via IRL m.m. Hoppas att någon hör av sig.
  • Familjen01
    För att komma ur känslan av ensamhetär första steget att våga erkänna ditt behov av närhet till andra människor. Närhet skapar vi enklast genom att börja hjälpa och ge uppmärksamhet till andra människor. Det enda som krävs för att vi ska dra människor till oss och knyta band med dem, är att vi bryr oss om varandra i tanke och handling.Bygg alltså på dina inre, mänskliga kvaliteter och inrikta uppmärksamheten mer mot andra människor. Det är när vi fastnar i självupptagenhet och egofixering som livet blir tomt och meningslöst.Ta för vana att alltid fråga dig själv: ”Hur kan jag hjälpa till?” istället för: ”Vad tjänar jag på det?”. Uppmärksamhet, tid, kärlek, uppmuntran och omtanke är det värdefullaste du kan ge till andra människor.Artikeln publicerad i samarbete med www.mentalkraft.se
Svar på tråden Gravid eller förälder med asperger syndrom!