• Bollas

Har någon provat Femar (Letrozole)?

Jag har gått på ganska många Pergotime kurer, ibland ägglossning, ibland inte... men aldrig graviditet. Nu har min läkare gett mig Femar (letrozole) som han säger ofta är mer effektivt än Pergotime. Är det någon som har provat detta? I såna fall med vilket resultat??

• Svar på tråden Har någon provat Femar (Letrozole)?
  • Bollas

En sak till. När jag äntligen hade fått tid till IVF så blev jag gravid. Så kan det gå :)

• hoppfull idag

Ja, jag följs gärna åt! Bor du i Stockholm? Jag undrar om man ska ställa sig i kö till IVF eller om man ska gå till en privat klinik så det går fortare.

Jag hoppas verkligen att killens spermier är bra och att vi får testa sprutor och att det funkar!!!

• Bollas

Jag bor i Oslo :)

Vi gick till privat klinik och skulle göra IVF där tänkte vi. Vi kunde i princip börja samma dag. De hjälpte oss dock att ställa oss i landstingets kö eftersom det är gratis 3 gånger. Vi fick tid redan efter några månader.
    Under tiden vi väntade provade vi sprutor på den privata kliniken (kostade detsamma som i landstinget och var smidigare, ingen väntetid och bra gyn.) Vi fick också gör spermieprov på den privata kliniken. Sedan skickade de allting till landstinget när de sokte IVF där åt oss.

Hoppas du får börja snart, otroligt tråkigt att vänta

• hoppfull idag
    Bollas skrev 2011-11-11 12:11:08 följande:

Jag bor i Oslo :)

Vi gick till privat klinik och skulle göra IVF där tänkte vi. Vi kunde i princip börja samma dag. De hjälpte oss dock att ställa oss i landstingets kö eftersom det är gratis 3 gånger. Vi fick tid redan efter några månader.
    Under tiden vi väntade provade vi sprutor på den privata kliniken (kostade detsamma som i landstinget och var smidigare, ingen väntetid och bra gyn.) Vi fick också gör spermieprov på den privata kliniken. Sedan skickade de allting till landstinget när de sokte IVF där åt oss.

Hoppas du får börja snart, otroligt tråkigt att vänta

Det lät ju väldigt smidigt. Det verkar som att köerna har kortats i Stockholm också.
    Imorgon ska min kille ta ett spermaprov. Då tar det 2-3 v för att få resultatet och är det bra får jag testa sprutor. Annars blir det IVF direkt. Åh, vill bara sätta igång med en kur nu! Fast på ett sätt känns det bra att bara låta kroppen vara lite också, få chansen att komma igång själv...

Hur mår du nu, vet du vilken vecka du är i?
  • Bollas

Jag är inte gravid nu (om det var det du menade med din fråga?). Jag har dock varit gravid förr och fått barn Skrattande. Vi vill nu gärna få ett barn till och eftersom jag inte har haft världens bästa effekt av pergo så provar jag preparatet Femar som jag fick av gyn. Vi kan ju bli gravida naturligt (har vi bevisat tidigare) och därför vill gyn inte göra IVF på oss nu. 
    Jag har BIM på om 3-4 dagar, då får vi se om det blev något. Känns inte så direkt...

Så bra att utredningen är i full gång! Vill du pröva sprutor eller gå rätt på IVF? Jag är otålig, hade egentligen velat göra en IVF.    

• hoppfull idag
    Bollas skrev 2011-11-14 15:56:10 följande:

Jag är inte gravid nu (om det var det du menade med din fråga?). Jag har dock varit gravid förr och fått barn Skrattande. Vi vill nu gärna få ett barn till och eftersom jag inte har haft världens bästa effekt av pergo så provar jag preparatet Femar som jag fick av gyn. Vi kan ju bli gravida naturligt (har vi bevisat tidigare) och därför vill gyn inte göra IVF på oss nu. 
    Jag har BIM på om 3-4 dagar, då får vi se om det blev något. Känns inte så direkt...

Så bra att utredningen är i full gång! Vill du pröva sprutor eller gå rätt på IVF? Jag är otålig, hade egentligen velat göra en IVF.    

Oj förlåt, jag hade för mig att du plussat när jag läste detta inlägg
    "En sak till. När jag äntligen hade fått tid till IVF så blev jag gravid. Så kan det gå :)"

Men då är det bara BIM om några dagar, vad spännande, jag ska hålla tummarna för dig!

Tror IVF är en rätt jobbig sak att gå igenom så jag vill gärna se om sprutor kan ge mig en ägglossning först. Det som känns lite jobbigt är att det tar 2-3 veckor att få svar på ett spermaprov! Tycker det borde gå på ett par dagar... Tungan ute Men samtidigt är det kanske bra att låta kroppen få vila några veckor utan hormoner, vem vet, jag kanske får en egen ÄL?!

Betalade du för sprutor? Tycker du jag ska fråga min gyn om Femar istället för sprutor? Varför funkade inte sprutor för dig, blev du överstimulerad?
  • Bollas

Jadu, jag tycker det låter som lång tid för ett spermaprov. Vi fick svar samma dag eller dagen efter tror jag. Vi gick ju privat, kanske det är skillnaden? Men jag betalade inte mer än egenandel, precis som annars. Jag tog sprutor, betalade bara för själva läkemedlet, inget annat. Ja, jag tycker ABSOLUT du ska fråga om Femar. Det är tydligen väldigt nytt här, men har använts med mycket bättre resultat än pergo i många andra länder. Sprutor funkade, jag fick äggblåsor, men problemet var att inte få för många. 

Bollas skrev 2011-10-31 14:30:20 följande:
    Vill bara uppdatera lite för ev. intresserade :)
    Har tagit vul idag, dag 15. Det visar på 2 fina ägg 14 mm, slemhinnan 9 mm. Ägglossning antagligen torsdag eller fredag enligt gyn. Så här bra har det aldrig sett ut med Pergotime som jag har prövat så många gånger. Gyn sa idag att det har varit otroligt bra resultater med Femar/Letrozole och jag är böjd att tro honom :)   

Så fint som det såg ut med det här preparatet på vul har det aldrig gjort med pergo. Jag hoppas ju att det ska funka för oss. Det är snällare mot kroppen.

• hoppfull idag

Hur har det gått för er?!
    Jag ska ringa min gyn imorgon och fråga när vi ska köra igång med sprutorna.. Ska fråga henne om Femar då också.

• Bollas
    hoppfull idag skrev 2011-11-27 17:30:19 följande:
    Hur har det gått för er?!
    Jag ska ringa min gyn imorgon och fråga när vi ska köra igång med sprutorna.. Ska fråga henne om Femar då också.
    Hej :) Jag fick mens, nu är jag inne på försök nr 2 med Femar (tog tredje tbl idag). Tror att detta kan gå vägen. Jag tycker absolut att du ska fråga din gyn ang. Femar eftersom det är väldigt snällt mot kroppen, och om det funkar (vilket det har gjort för väldigt många) så är det ju fantastiskt. Kanske du redan har pratat med henne?

Jag antar att spermaprovet så bra ut!? Kram Solig 
  • hoppfull idag
    Bollas skrev 2011-11-28 12:55:18 följande:
    Hej :) Jag fick mens, nu är jag inne på försök nr 2 med Femar (tog tredje tbl idag). Tror att detta kan gå vägen. Jag tycker absolut att du ska fråga din gyn ang. Femar eftersom det är väldigt snällt mot kroppen, och om det funkar (vilket det har gjort för väldigt många) så är det ju fantastiskt. Kanske du redan har pratat med henne?

Jag antar att spermaprovet så bra ut!? Kram Solig 
    Ja, alla våra värden och spermaprovet så bra ut, skönt!

Har inte fått tag på min gyn än, väntar på att hon ska ringa och skriva ut primolut så jag kan få mens och sedan börja med nästa behandling. När hon ringer ska vi boka in en tid för det... vill bara att hon ska ringa NU! :)
  • Bollas
    hoppfull idag skrev 2011-11-28 13:30:05 följande:
    Ja, alla våra värden och spermaprovet så bra ut, skönt!

Har inte fått tag på min gyn än, väntar på att hon ska ringa och skriva ut primolut så jag kan få mens och sedan börja med nästa behandling. När hon ringer ska vi boka in en tid för det... vill bara att hon ska ringa NU! :)
    Hej, hoppas att du fick prata med din gyn!

Jag läste precis din presentation, usch jag förstår att du tycker det är jobbigt. Vet du något om hur lång väntetiden är när det gäller IVF? Min gyn sa till mig att vi med pco har massor av ägg och att vi är perfekta kandidater till IVF. Nu har jag extrema äggstockar enligt honom och risken är superstor för överstimulering :(

Tror inte du ska oroa dig att sprutor/ivf inte fungerar, jag är säker på att du kommer få massa fina ägg!!  Problemet med sprutor kan ju vara att man inte får ägglossning trots de fina äggen, men då finns ju aternativet IVF, då plockar de ju ut innan du ägglossar...

Jag hoppas verkligen att du kan börja med sprutorna (eller vilken metod det bli) NU! Trist att vänta.    
  • hoppfull idag

Igår pratade jag med min gyn och hon berättade att nu står vi i kön till IVF. Hon sa att vårdgarantin innebär att man får komma på ett besök inom 3 mån men sen kan det dröja innan man får sätta igång med själva behandlingen. Jag kommer från Uppsala och en kompis mamma jobbar med IVF där, hon sa att köerna är kortare så nu har jag och min sambo skrivit oss där istället och hoppas att det går lite snabbare.

Jag får inte börja med sprutorna förrän efter jul, precis som sorg80, det finns ingen gyn på plats som kan kolla att jag inte blir överstimulerad... Segt att bara vänta. :(

Jag frågade om jag inte kunde få prova Femar under dec månad och min gyn sökte lite på det och lyssnade när jag berättade. Hon vågade dock inte skriva ut det för hon kände inte till vilka doser som är lämpliga. Jag tror att om jag ger henne info idag på mail så kanske hon gör det...
    Det jag skulle behöva veta är, Bollas och ni andra som fått det utskrivet:

- läkemedlets hela namn
    - Rekommenderad dos och vilka mensdagar
    - vad heter din klinik samt gyn, gärna tel
    - har du fått ÄL av den?

Tusen tack ifall ni svarar idag!!!!
    Kram från en som är trött på att vänta...! :)

• Bollas

Hoppfull idag: Tråkigt att vänta ja. Jag kan berätta hur jag har gjort:

Läkemedlet heter Letrozol (motsvarar Femar). Jag har tagit 2,5 mg/dag cykeldag 5-9 (precis som pergo, 5 dagar from cd 5). Jag går till Aleris i Oslo, till Fertilitetsenteret där. Mitt vul visade att jag reagerade bra på den. Jag fick den just pga att jag inte reagerar så bra på pergo. Titta uppåt i tråden så hittar du ganska mycket info om läkemedlet.

Lycka till 

• hoppfull idag
    Bollas skrev 2011-11-29 10:01:48 följande:
    Hoppfull idag: Tråkigt att vänta ja. Jag kan berätta hur jag har gjort:

Läkemedlet heter Letrozol (motsvarar Femar). Jag har tagit 2,5 mg/dag cykeldag 5-9 (precis som pergo, 5 dagar from cd 5). Jag går till Aleris i Oslo, till Fertilitetsenteret där. Mitt vul visade att jag reagerade bra på den. Jag fick den just pga att jag inte reagerar så bra på pergo. Titta uppåt i tråden så hittar du ganska mycket info om läkemedlet.

Lycka till 
    Tack! Nu har jag mailat min gyn så vi får se om hon svarar och vad hon tycker....! Håller tummarna för att jag får testa Femar innan jag går vidare med sprutor i januari!
  • Bollas

Ja, hoppas det. Det är ju tom snällare mot kroppen än tex pergo...

• hoppfull idag

Hej tjejer,
    fick tyvärr inte prova Letrozol... Min gyn svarade såhär:

"tack för ditt mail. Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med Letrozol eftersom det inte har indikation ägglossningsstimulering. Du kanske kan ta kontakt med nån annan fertilitetsgynekolog som använder sig av det preparatet och är van vid det."

Så nu blir det en lång väntan till sprutstart i januari. Men det är skönt att fokusera på nåt annat under julen också. Jag och killen "ligger i" och hoppas på en spontan ÄL, man vet aldrig! Skrattande

Hur går det för er andra?
  • Natalie Derbert

Hej,

Efter några månader med pergotime och ett missfall(första försöket) så fick jag också letrozol och första månaden blev jag gravid och har nu en 6 mån gammal dotter här hemma. Så för mig kan man ju säga att båda funkade men letrozol känns bättre då de lyckades för oss. (Fick vänta på vårat första barn i 5-6 år utan så kändes som vi fick barnet direkt i magen)

Då vi med PCOs har mer manliga hormoner i kroppen så funkar letrozol (som är till för bröstcancer) oss att få ägglossning. Hur vet jag inte men vet många fler som fått de utskrivet och de har funkat för de flesta :) så verkligen lycka till :) vi försöker oss på ett syskon till våran dotter nu, så lär de inte funka inom några månader så ska vi ta till med letrozol igen :)

Skriv gärna om de händer något :)

Svar på tråden Har någon provat Femar (Letrozole)?