• BokhyllanBilly

Kan en 1 åring så mycket?! Senaste Vi Föräldrar.

Igår läste jag i VI FÖRÄLDRAR (tidningen). Ni som läser tidningen har säkert läst artiklarna om barnen som är med i olika åldrar. 1 månad / 2 månader / 3 månader / 4månader osv...
    Vår son har varit samma ålder som barnen i tidningarna så har ju varit rätt kul och läsa för allt har ju stämt så bra med vad vår son gör och kan.
    Tills nu.
    Ja man skall ju inte jämföra med andra barn.. Men den här 1 åringen som det står om verkar ju vara ett geni eller så har föräldrarna brett på lite extra för att det skall se bra ut?

Eller?

Den här 1 åringen kunde stapla klossar själv, gå och hämta en bok som hon ville att någon av föräldrarna skulle läsa, hämta tandborsten och ställa sig och gapa när föräldrana sa "nu ska vi borsta tänderna", gå runt med en låtsatmobiltelefon och säga hej och hejdå i luren, tyckte det var roligt att ta på sig kläderna själv ....

Om man jämför med min son som RIVER klossar, absolut inte hämtar en bok själv, snarare drar ut alla böcker ut bokhyllan, hämtar tandborsten... no way... kan INTE säga hej eller hejdå och gå runt med en telefon i örat.. njääää, skulle jag lägga fram kläder hade han slängt i väg dem och absolut inte börjat klä på sig...

Ja, jag vet inte.. men det låter lite överdrivet att den här 1 åringen kan så mycket eller det kanske är ett litet geni?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-24 12:45
    Kanske inte framgick i mitt inlägg, men barnet i artikel var alltså 12 månader. Inte 1år och ett par månader utan månad 12.
  • Svar på tråden Kan en 1 åring så mycket?! Senaste Vi Föräldrar.
  • k girl
    Mylla skrev 2011-10-24 19:55:15 följande:
    Jag upplever det också så. Min dotter var ju sen med det motoriska, hon ålade vid 5 månader, kröp vid 10 mån och gick vid 17 mån. Hon var aldrig missnöjd med detta vad jag kunde märka, hon var faktiskt jättenöjd av sig nästan jämt. När hon väl gick gick hon stadigt. Ramlade sällan, sådär som de gör när de går tidigt. Hon kom liksom ikapp rätt fort.
    Min son ålade aldrig, kröp vid elva månader och gick vid fjorton. Han både kröp och gick utan problem när han väl började och var stadig från början. Men på honom märktes det oerhört tydligt att han ville mer än han klarade av. Han blev skitarg så fort han inte fick gå genom att hålla oss i händerna (det började han med vid nio månader) och han var - och är - så otroligt nyfiken att han ville ta sig till olika ställen och undersöka.

Men att kommunicera klarar han ju av jättebra, fastän han inte har talade ord och meningar. Det är några få gånger då vi absolut inte fattar vad han menar som han kan bryta ihop, men han är bra mycket nöjdare nu än vad han var innan han började krypa, och ännu bättre, gå.  
  • k girl
    Alexi skrev 2011-10-24 19:59:01 följande:
    Men vadå, om hon ålade redan vid fem månader var hon ju inte sen, det är ju tidigt. Det viktiga som jag upplever det är inte HUR de tar sig fram utan ATT de kan ta sig fram. Att de kan gå istället för krypa eller krypa istället för åla upplever inte jag gör så stor skillnad för barnet. Experterna säger ju att det för barnet är mycket större att krypa än att gå just för att de då kan förflytta sig.
  • HannaE

När vår dotter var ett tuggade hon på telefonen hellre än pratade i den. Hon använde ordet "isse" om precis vadsomhelst, några andra ord hade hon inte. Men tandborsten gillade hon, så hon gapade fint vid tandborstning iallafall! Har inget minne av att hon kunde stapla några klossar då hon fyllde ett? Möjligen riva...
    Aldrig varit något fel med henne enligt vårt BVC. Nu är hon 19 mån och utvecklas finfint. Det är först på 18 mån kontrollen man kollar om de kan bygga med klossar.

Man lever så länge man lär.
  • jordgubbe0812

Jag tror det handlar mycket om hur föräldrar definierar saker också. Vad är t.ex gå. Är det att ta sitt första steg eller att för det mesta förflytta sig gående. Någonting de kan skilja månader mellan.

När det gäller "att klä på sig" skiljer det förmodlingen år mellan att barnet kan ta på sig de första sakerna t.ex stövlar tills de behärskar moment som att knäppa jackan.

Jag betvivlar starkt att en normal 12-månaders kan sätta på sig strumpor, byxor och tröja själv på morgonen. Vilket är min personliga definition av att kunna klä på sig. 

• everyoneloveskate

(Har bara läst TS). Det är väl otroligt individuellt? Vår dotter har varit extremt tidigt med allt, medan min bästa väns dotter som bara är en månad yngre fortfarande inte kan saker som vår dotter kunde vid 1 års ålder, trots att de nu är 2. Det är absolut inget fel på min väns dotter för det, hon utvecklas precis som hon ska efter sina egna förutsättningar och alla; BVC, föräldrar osv. är nöjda med det. Tror inte man ska jämföra alltför mycket :)

• Mylla
    Alexi skrev 2011-10-24 19:59:01 följande:
    Men vadå, om hon ålade redan vid fem månader var hon ju inte sen, det är ju tidigt. Det viktiga som jag upplever det är inte HUR de tar sig fram utan ATT de kan ta sig fram. Att de kan gå istället för krypa eller krypa istället för åla upplever inte jag gör så stor skillnad för barnet. Experterna säger ju att det för barnet är mycket större att krypa än att gå just för att de då kan förflytta sig.
    Du det har jag faktiskt inte tänkt på, tänkte mest på att hon gick så sent. Det är nog så.
  • Terese f
    HannaE skrev 2011-10-24 21:14:34 följande:
    När vår dotter var ett tuggade hon på telefonen hellre än pratade i den. Hon använde ordet "isse" om precis vadsomhelst, några andra ord hade hon inte. Men tandborsten gillade hon, så hon gapade fint vid tandborstning iallafall! Har inget minne av att hon kunde stapla några klossar då hon fyllde ett? Möjligen riva...
    Aldrig varit något fel med henne enligt vårt BVC. Nu är hon 19 mån och utvecklas finfint. Det är först på 18 mån kontrollen man kollar om de kan bygga med klossar.

härligt att vi är ett par st som inte har "underbarn" ;) ;) vår dotter säger ocså "Isse" men det betyder katten. Hon pratar inte heller någonting och är 14 mån. Tror att allt är en definitonsfråga :D
    Jag diskuterar inte med anonyma idioter!
  • HannaE
    Terese f skrev 2011-10-28 21:19:50 följande:
    härligt att vi är ett par st som inte har "underbarn" ;) ;) vår dotter säger ocså "Isse" men det betyder katten. Hon pratar inte heller någonting och är 14 mån. Tror att allt är en definitonsfråga :D
    Jo, de var nog Kisse hon fått "Isse" från. Men kan man bara ett ord får man använda det desto mer...
    Man lever så länge man lär.
  • tankar2009

Min 1-åring blinkar med ögonen när man frågar om han kan 'flirta' med någon speciell! Han hämtar en bok ur bokhyllan när jag frågar om vi ska läsa en bok (han lämnar den dock kvar hos mig och går sen iväg...) , går in i sovrummet och lägger händerna på sängen när jag frågar om vi ska gå och lägga oss i sängen m.m. Han 'babblar' sitt eget språk när han får en telefon i handen och lägger den mot örat, trycker på knapparna osv. MEN han säger inte många 'riktiga' ord, han säger mamma men har aldrig sagt pappa, han säger nej samtidigt som han skakar på huvudet. Titta och 'däää' (där) säger han, men that's it! Så det verkar ju variera var de lägger sitt fokus, alla utvecklas ju olika på olika saker beroende på var intresset finns antar jag.

• 3 barns mamma84

Ts
    Har bara läst din mening i ts och ja alltså alla barn är grymt oika jag som 3 barns mamma jag har värkt olika med alla 3 barnen och ibland gör det mig grymt orolig men jag vet att alla barn är grymt olika
    Min dotter mitt första barn ja hon var sig själv hon kröp vid 5 månader och började gå när hon var 11 måander och då var det att hämta och lämna osv vad vi än sa när hon var i den åldern 11 mån till 1 år .

När andra barnet kom var allt onormalt han var snabb i allt !!!
    Han började krypa när han var 3 månader och började gå när han var 8 månader och då kunde han till och med prata sa tack tack hejdå aj-aj mamma pappa titta där och klapp klapp ja många små fina ord och hämtade och lämnade saker vad vi än sa till honom.

När tredke kom ja allt är helt upp o ner hahaha jag vet att alla är olika men han är så sen man FAN vad jag älskar honom !!
    Han var 10 månader när han började KRYPA och stå upp mot möbler EJ går alltså han pratar inte utan säger mamma o pappa tydligt det sa han då han var ca 5 månader om inte ungre ..
    Och nu är det mer o mer han blir 1 år 8 december men han är så LITEN en envis pojke men ja alla barn är olika.

Tror inte det finns något som säger det och det ska dom kunna osv utan barn kan när dom kan och man ska inte stressa dom utan bara njuta av varje stund              

♥Ebba 050607 Amadeus 080814 Elias 101208♥
  • Carolina01

Oj krypa vid 3 månader? Kan inte vara vanligt... Då låg min kille på rygg å sprattlade, kunde inte vända sig eller sitta upp:)

• 3 barns mamma84
    Carolina01 skrev 2011-10-29 14:10:11 följande:
    Oj krypa vid 3 månader? Kan inte vara vanligt... Då låg min kille på rygg å sprattlade, kunde inte vända sig eller sitta upp:)
    Han var tidig i allt och en stor och stabil bebis .
    Ja i den månader låg min dotter med på rygg och mage  
    ♥Ebba 050607 Amadeus 080814 Elias 101208♥
Svar på tråden Kan en 1 åring så mycket?! Senaste Vi Föräldrar.