• Biinzan

Min dotter har vänt på dygnet när det gäller maten. Vad ska man göra?

Hej!

Det är så att min dotter vill inte ha mat på dagen, hon äter max 50ml/gång och sen tvärvägrar hon.
    Vi ger gröt morgon och kväll, morgongröten vill hon inte ha men hon äter kvällsgröten ibland, (inte varje gång). 
    Smakisar äter hon inte.. Kan få i sig några skedar (2-3max) men inte mer.
    Fruktpuré går däremot bra, men det kan hon ju inte leva på.

På nätterna äter hon 400-500ml och jag tror det kan vara därför hon inte vill ha mat på dagtid.

Jag ska kontakta min bvc, men jag tänkte om du/ni kanske har något tips att ge först?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Min dotter har vänt på dygnet när det gäller maten. Vad ska man göra?
  • BVCsköterska Helena

Hej!

Eftersom hon äter så mycket på nätterna kan det mycket väl vara så att hon vänt på dygnet. Eftersom du inte skriver hur gammal hon är är det svårt att råda. Hon kaske rentav är så gammal att hon inte behöver mat nattetid. Att bryta vissa mönster kan innebära några jobbiga dagar, men lönar sig i längde. rekommenderar att du kontaktar din BVC sjuksköterska, där ni träffas för att diskutera din dotters kostvanor för att försöka komma till rätta med problemet. 

Lycka till. Helena.

Svar på tråden Min dotter har vänt på dygnet när det gäller maten. Vad ska man göra?