Ansiktsbjudning? Går det att förebygga?
Jag fick min tredje flicka för 10 månader sedan, hon föddes med akutsnitt eftersom det till slut (2 veckor över tiden) upptäcktes att hon låg snett i magen och dessutom med ansiktet först och hon hade aldrig kunnat komma ut rätt väg.
Mina två första barn är båda födda vaginalt utan större besvär.
Nu är jag ju självklart orolig för hur det ska bli nästa gång, dels vill jag verkligen inte bli snittad igen och dels så mådde ju min flicka inte toppenbra efter att ha legat fel i magen och var rejält överburen och uttorkad (jag tror att om hon hade legat rätt så hade hon kommit någonstans runt BF, när slemproppen gick, men eftersom hon låg fel kunde hon inte hjälpa till med att få igång förlossningen).
Finns det någon orsak till att bebisen lägger sig med ansiktet neråt? Finns det något man kan göra för att förebygga? Jag känner att jag gärna skulle vilja göra extra UL-koller sista månaderna, för OM det nu blir ansiktsbjudning igen blir jag ju hellre snittad planerat i god tid så båda bebisen och jag kan få må bättre, att bli akutsnittad var en grym upplevelse och dessutom var jag i fruktansvärt dålig form psykiskt efter att ha fått gå över så länge, jag tror jag innerst inne anade att något inte var rätt heller och det påverkade mig också.
Om man nu skulle upptäcka på UL att barnet ligger i ansiktsbjudning, går det att göra något åt det då?
Lite långt och osammanhängande, men kontentan är väl att om det på något sätt går att förebygga ansiktsbjudning igen och om det är någon mening med att be om extra kontroller från några månader innan BF?
Vi vill gärna ha fler barn, men jag är väldigt orolig för att råka ut för samma sak igen, det känns trist, för egentligen är jag ju inte förlossningsrädd utan tycker att det är en rätt sjysst upplevelse att föda barn, jag är ju mer rädd för vad som händer när det går fel..