• jesset

kost vid endometrios..gi eller lchf.

behöver råd vilket funkar er bäst?eller kör ni någon annan metod?

• Svar på tråden kost vid endometrios..gi eller lchf.
  • Mace

Det brukar ta lite längre tid än ett dygn innan någon svara här..

Vi har haft lite diskussion i tråden "Endometrios kontra hormonstörande kemikalier" som finns här: www.familjeliv.se/Forum-7-127/m59997020.html

Personligen upplever jag ingen skillnad om jag går på lchf eller gi, men allting är ju individuellt. Jag är dock inte alls sockerberoende och äter inte särskilt mycket godis eller sötsaker, så det kanske är annorlunda om man normalt sett äter mycket sådant.

Jag tror själv att den stora faran för endometrios är kemikalierna som finns i och runt vår mat. Jag har gått över till att köpa ekologiskt i allt jag kan (det blir lite dyrare, men det är faktiskt inte så dyrt som jag trodde) och strukit alkoholen och koffeinet. Jag tycker jag känner mig lite bättre, men jag har samtidigt varit nedreglerad så det är svårt att veta vad som är vad. Det finns dock stuider som visar att endometrios växer av dioxiner, så det kan vara smart att undvika kemikalierna.

Vissa tycker att det går bättre utan kolhydrater, men vissa säger att det är jästen det beror på. Soja är eventuellt också bra att undvika eftersom det innehåller "växtöstrogener" som kan påverka kroppen (mycket östrogen är inte bra när man har endo). Likaså icke-ekologiskt kött, ägg och mjölkprodukter som kommer från djur som ofta får hormoninjektioner. Plast kan också avge hormoner, så det kan vara en grej att rensa ut alla plastprylar hemma.

Det finns ganska många studier kring vad som påverkar och man blir fort mörkrädd när man börjar läsa om vad maten innehåller. Samtidigt måste man ju välja själv och läsa kritiskt. Ovanstående är vad jag bestämt mig för att undvika (är veg sedan länge, och har plockat bort koffein och alkohol inför ivf och rensat bort all plast hemma), men det är upp till var och en. Spontant skulle jag själv aldrig våga mig på lchf om det inte var enbart ekologiska produkter, just för att det ofta är mycket tillsatser, men återigen - man måste välja själv för det finns många råd. 

Svar på tråden kost vid endometrios..gi eller lchf.