• mulena

talförsening eller inget tal?

I natt drömde jag att min pojke pratade. Har pratade massor och sa långa svåra meningar. Det var så mysigt.

Jag vill så gärna att han ska börja prata. Längtar så, men det är inte alls säkert att han kommer att prata eller så kommer han bara prata lite. Neurologen vet inte riktigt varför han inte pratar, men vi ska ju snart börja utreda autism/ autistiska drag, vilket kan vara en orsak till uteblivet tal. Hörseln är det inget fel på.

Finns det fler som har problem med talet och förståelsen? Vilken hjälp har ni fått? För oss har det tagit lång tid. Jag märkte tidigt att allt inte stämde. Vi har kommit igång med pecs-bilderna, men det går trögt. Vi är bara i början. Sen ska han få en egen pärm med bilder som han ska kunna "prata" med

Finns det någon med erfarenhet av pecs?

• Svar på tråden talförsening eller inget tal?
  • anders sara

mulena; Bara undrar - vad menar ni med "orsak och verkan"? En 2 åring kan väl inte alla gg förstå att hans handlingar kan få konsekvenser? El det är kanske inte det? Menar du t ex att "trycker jag på den gröna knappen så poppar kossan upp".... i så fall kan jag förstå det bättre...

• en glad

Jag känner en liten autistisk flicka som är jättebra på att "prata" med pecsbilder. Det bästa med dem är att de tillverkas och byggs hela tiden på utifrån hennes egen begreppsvärld!

• mulena

Anders sara
    ja, precis, tex. släcka lampan, att förstå att lampan släcks om man trycker på knappen, Det finns mycket sånt i vardagen som tvååringar kan förstå. Hissen eller stoppknappen på bussen m.m.
    Jag vet inte riktigt vilken ålder det är när knappar blir väldigt intressant för de flesta barnen...kanske vid 1½ år? Det finns ju många såna leksaker också

• mulena

-4barn
    Vilken typ av utredning ska ni göra nu? Tror du att hon kommer att kunna komma ikapp i utvecklingen?
    Vilken tur att det inte var autism Pratar ni med bilder eller hur tränar ni?
    oj, blev visst lite mycket frågor..
    Du kan svara om du vill.

• mulena

-en glad
    det låter väldigt hoppingivande

• anne h

Min 6-åring har inte mkt till tal, däremot har han en massa tecken då vi tecknat sedan han var några månader (första tecknet HAN gjorde var vid 1½ år -"hund"!)

Nu först börjar hans tal komma igång, sakta men det kommer.

• ung5barnsmamma

mulena..

Hon pratar de hon kan,men pratar oxå med tecken som stöd..Eller annars så visar hon.. Hon har mycket kvar att lära sig som tex fin motoriken..

Jag vet inte riktigt vad det är för utredning de kommer starta i februari,men de skulle kolla om hon behöver extra lärare inför lekis..

Hon pratar idag bättre men vägen till mål är lång kvar.. Enligt hennes läkare har hon idag bara tal o förståelse försening.. Men kan ändras..

• Alvi

Hejsan!
    Min dotter är 18 månader och hon säger tre saker som vi förstår: "mamamam", "babababa" och "nenenenene" (Mamma, pappa och nej)
    Fast hon säger bara nenenene när hon blir arg över nåt, typ när hon inte vill lägga sig o sova, eller ligga på skötbordet. Inte om man frågar henne nåt.

Vi tror inte att hon förstår ord på det viset, typ "Gå och hämta...", "Var är...", "Vill du ha..." men däremot gör hon sig förstådd om man samtidigt visar det man menar, typ håller fram mjölk, eller håller fram handen som "får jag den?" osv.

Hon har gått hos barnhab i ca ett halvår och vi har nyligen börjat med TAKK (TEckenstöd) men änsålänge tecknar hon inget själv, men tittar uppmärksamt när vi tecknar.

Hon är ca 6 månader sen i all sin utveckling, och vi vet inte vad det beror på.

• nattinattio

en bekant till oss, deras yngsta son pratade i stortsett inget tills han var ca 4-4½ år (bara nått enstaka ord någon gång eller period å då oxå enbart då föräldrarna var i rummet)
    sen började han att tala (minns inte riktigt om de fick någon hjälp, enl dem var de ingen hjälp att tala om i allafall) nu är han över 10 år å pratar som vanligt

• Sarasvati

hej!
    Min son har en hjärnskada sedan födseln. Läkarna säger att det finns risk för problem med talet. Hur märkar man att något är fel? Kan man se det tidigt? Min son är bara 9 månader gammal. Han säger inga egna ord och visar inte att förstår några heller. men han är ju som sagt ganska liten.

• ung5barnsmamma

Sarasvati ... jolar ditt barn?? kommer det något ljud??

• mulena

sisu
    förut undrade jag varför vi inte fick börja med teckenstöd, men sen har jag förstått att pecs är bättre för barn med autistiska problem.

vår logoped förklarade att många autisktiska barn, som lär sig tecken, blir inte mer sociala av detta, eftersom tecken liksom tal går att göra med sig själv. Det går att prata med sig själv och det går att teckna till sig själv, men bilderna tvingar barnen till att öva den sociala biten. man måste lämna över bilden till någon för att det ska bli kommunikation

men för vår del kan det kanske bli en blandning sen. Allt som fungerar är ju bra. Problemet med tecken för oss är också att min son inte tittar på en (svår i kontakten) när man pratar / tecknar till honom, han har inget tålamod och väldigt svårt att koncentrera sig.

Jag antar att logopederna har den kunskapen om vilket som är bäst för varje enskilt barn (får man hoppas)

Vad skönt att ni fått hjälp och hoppas att hon snart börjar teckna lite..

• PLRMamma

Hej hoppar in här om det är OK.? Jag har en son på 3,5år. Han säger Babba, Mamma, bappa, ytte (Tutte) il (bil) Nej å a (ja) Vi går hos en logoped. Har en taltant på förskolan, använder oss av TAKK kollat upp hörsel, hal mandlar, polyper, tungband, stämband, syn. Inget fel. Han är född v 34 var mkt sjuk hade syrebrist. Fick förkylnings astma. Inget har utv talmässigt utan han använder mer tecken. Han säger inget som benämner hans namn. Han kör öhöh, å pekmetoden. Nu har jag en liten tanke om han fick en liten stroke när han var liten ch fich afasi? Som visar sig tydligare nu. Känner mig hopp lös å vill att han får rätt hjälp innan skolan. När han börjar skolan är det svårare med rätt hjälp här.. Tack för ordet

Svar på tråden talförsening eller inget tal?