• Mamman76

påverkar sjukskrivning föräldrapenningen?

Jag är gravid i vecka 10 och mår hemskt just nu. Om jag skulle bli sjukskriven några veckor nu, kommer det påverka ersättningen från försäkringskassan när jag går på mammaledighet nästa år?

• Svar på tråden påverkar sjukskrivning föräldrapenningen?
  • Carisma95

Nej, inte under förutsättning att du uppfyller kravet för en inarbetad SGI: Dvs. du har eller har som avsikt (enligt anställningsformen) att arbeta i minst 6 månader. 
    I de fallet höjs SGI:n från första dagen, men blir du sjukskriven under den tiden påverkar det inte din SGI negativt. Det finns mer info om detta på fk hemsida.  

vastragotaland.blogspot.com - What you read is what you get!
  • Mamman76
    Carisma95 skrev 2011-10-24 13:43:11 följande:
    Nej, inte under förutsättning att du uppfyller kravet för en inarbetad SGI: Dvs. du har eller har som avsikt (enligt anställningsformen) att arbeta i minst 6 månader. 
    I de fallet höjs SGI:n från första dagen, men blir du sjukskriven under den tiden påverkar det inte din SGI negativt. Det finns mer info om detta på fk hemsida.  
    Alltså att jag har arbetat 6 månader innan sjukskrivningen?Obestämd  Om jag har det, spelar det nån roll hur många månader det är kvar till bf om jag blir sjukskriven nu eller senare under graviditeten?
    Jag hittar inte någon exakt info på fk hemsida....
  • Carisma95
    Mamman76 skrev 2011-10-24 14:18:33 följande:
    Alltså att jag har arbetat 6 månader innan sjukskrivningen?Obestämd  Om jag har det, spelar det nån roll hur många månader det är kvar till bf om jag blir sjukskriven nu eller senare under graviditeten?
    Jag hittar inte någon exakt info på fk hemsida....
    Har du hunnit tjäna in en SGI så spelar det ingen roll om du blir sjukskriven, nej. 
    Blir du sjukskriven på heltid skyddas den inarbetade SGI:n. Blir du däremot sjukskriven på deltid, så måste du ju arbeta eller vara registrerad som arbetssökande resterande tid (upp till heltid).
    vastragotaland.blogspot.com - What you read is what you get!
Svar på tråden påverkar sjukskrivning föräldrapenningen?