• två på en gång

Extraktion av barnet med arm....

Hej!

Efter jag fött tvilling 1 vaginalt så försökte läkaren vända andra barnet inne i magen med armen men misslyckades, och sedan drog han ut barnet i benen.
    Denna 12 minuter långa upplevelse tycker jag var så gräslig att jag fortfarande inte kan släppa det och gå vidare...7 månader senare....

Tänkte bara höra om det finns någon som varit med om samma sak som jag och hur ni bearbetat allt.

• Svar på tråden Extraktion av barnet med arm....
  • dogcatbird

Tyckte du att det kändes respektlöst mot barnet? Vad skulle han hellre ha gjort, tycker du, när du tänker tillbaka på upplevelsen?

• två på en gång

Respektlöst var det inte alls, jag är jättetacksam över att de gjorde så och att mina barn mår bra, jag tycker att de kunde ha gett mig mer information, vad jag kan minnas så sa aldrig någon att nu ska vi göra så här eller så här. Om de hade tagit 5 sekunder på sig att säga, "vi måste vända på barnet och dra ut det och det kommer göra skitont hade man kanske kunnat vara mer beredd. Ingen på salen, de var ändå massa folk där, berättade det för mig. Alltså fick jag fullständig panik och bara skrek, jag känner mig besviken för att jag helt missade när min andra son föddes.

• MajaVira

Kontakta antingen din BM eller förlossningen och be om en genomgång av vad som hände under förlossningen. Det går ju inte att göra det ogjort, men du kan få mer bakgrund till vad som hände och även ge din syn på saken.

Om inte annat kan det ge sjukvårdspersonalen lite mer förståelse om hur du upplevde detta som patient, då kan de förhoppningsvis se till att förvarna bättre i framtiden.

• två på en gång

egentligen är jag mest intresserad om det är vanligt att man gör så, eller om man snittar när barn nr 2 ligger fel

• Triple Trouble

Jag fick föda tvåan i säte. Det var inte jättekul. De försökte vända, de vred på magen. Tror inte att de stack in handen. Han andades inte när han kom ut så det blev kaos, men det gick bra tillslut

De undviker nog snitt om de kan, inte så kul att få underlivet uttänjt från ena och sen ett stort ärr på magen.

• dogcatbird
    två på en gång skrev 2011-10-24 15:40:24 följande:
    Respektlöst var det inte alls, jag är jättetacksam över att de gjorde så och att mina barn mår bra, jag tycker att de kunde ha gett mig mer information, vad jag kan minnas så sa aldrig någon att nu ska vi göra så här eller så här. Om de hade tagit 5 sekunder på sig att säga, "vi måste vända på barnet och dra ut det och det kommer göra skitont hade man kanske kunnat vara mer beredd. Ingen på salen, de var ändå massa folk där, berättade det för mig. Alltså fick jag fullständig panik och bara skrek, jag känner mig besviken för att jag helt missade när min andra son föddes.
    Det låter väldigt jobbigt, du borde kanske ha fått lokalbedövning eller i allafall fått som du säger hjälp att tänka att "OK, nu blir det så här" jag tycker också du ska ta kontakt och be att de lyssnar påp dig och hur du upplevde det. Om du får veta att de tycker att alt gick rätt till kan du lugna dig och om de säger att det var en jättekonstig situation så får du bekräftelse för hur du känner. Som jag ser det kan du nog bara vinna på att forska mer i det här.

men vilken tur att allt gick bra!

Om du inte kan släppa det hela så kan du få hjälp av KBT, där kan du lära dig att tänka så att du inte måste "springa med en brinnande papperskorg i famnen utan att hitta någon som kan hjälpa dig att släcka" eller ens ser att det "brinner" 
Svar på tråden Extraktion av barnet med arm....