Nora1345 skrev 2014-01-02 07:15:34 följande:
Jag förstår inte på folk som säger att man inte få ta hål i öronen fören man är 18. Jag tog när jag var 5 och jag BAD om det. Ångrar verkligen inte det. Nu är jag 13 bast.
Femåringar kan be eller tigga eller skrika om en himla massa. Det kan barn i alla åldrar. Grejen med barn är att de inte kan vilja lite av varje, både rimliga saker och orimliga saker. Glass till frukost, att få åka på biltaket, att få ta hål i öronen, att ha hund, att gå ut i mammas högklackade för att nämna några helt vanliga saker. Ibland som en nyck för dagen eller veckan och ibland håller önskningarna eller tjatet över längre tid.
Att barnet vill är ju iofs en förutsättning men hur förankrad önskan är, vad den egentligen står för, om det är rimligt, eventuella konsekvenser blir upp till föräldrarna att ta ställning till.
Att ett barn i dagisåldern vill tycker jag är ett uselt argument. Föräldrar säger nej till sina barn varje dag, många gånger om dagen till barn i de lägre åldrarna, för att barnen vill orimliga/omöjliga/potentiellt skadliga saker. Man köper inte hund för att sexåringen vill det utan för att man som vuxen gillar idén och vill genomföra det. Samma sak med hål i öronen.