• voxim

Min dotter vill ta hål i öronen

Vilken ålder tycker ni är hyffsat  OK att ta hål i öronen på barnen ?  Jag  tog hål när jag va 9 och dom i min klass hade de nog runt 8år (vet att jag va lite avundsjuk) 

Nu ikväll hittade min dotter 3år,8 mån) som hon ville ha. Men jag sa att då måste man ha hål i öronen och visade mina.  Men jag tror hon nog får vänta ett tag till,vet inte om jag skulle palla med att ge henne de nu när hon är så pass liten, visst hon skulle bli huuuur gullig/söt som helst, lite mer tjejig.

Har ni någon speciell ålder ?  

• Svar på tråden Min dotter vill ta hål i öronen
  • Shasti
    CallGirl skrev 2011-10-27 09:52:05 följande:
    Vad jag har förstått det så är piercingkanyler, precis som inom sjukvården, engångsvaror. När du har använt en kanyl på en patient så kastar du den, bland annat för att den förlorar skärpan. Däremot så steriliseras det andra man använder såsom tänger för att ta ett exempel.

Alla som piercar med kanyl är givetvis inte seriösa utan man får kolla upp dem innan och åldersgränsen varierar. Jag har sett 12 år som yngst och 15 år som äldst, så det kan lika gärna bli vid 15 som mina barn får pierca öronen.
    Aha! Tack för info, mycket bra att veta.
  • Nora1345

Jag förstår inte på folk som säger att man inte få ta hål i öronen fören man är 18. Jag tog när jag var 5 och jag BAD om det. Ångrar verkligen inte det. Nu är jag 13 bast.

• Millicent
    Nora1345 skrev 2014-01-02 07:15:34 följande:
    Jag förstår inte på folk som säger att man inte få ta hål i öronen fören man är 18. Jag tog när jag var 5 och jag BAD om det. Ångrar verkligen inte det. Nu är jag 13 bast.

Femåringar kan be eller tigga eller skrika om en himla massa. Det kan barn i alla åldrar. Grejen med barn är att de inte kan vilja lite av varje, både rimliga saker och orimliga saker. Glass till frukost, att få åka på biltaket, att få ta hål i öronen, att ha hund, att gå ut i mammas högklackade för att nämna några helt vanliga saker. Ibland som en nyck för dagen eller veckan och ibland håller önskningarna eller tjatet över längre tid.

Att barnet vill är ju iofs en förutsättning men hur förankrad önskan är, vad den egentligen står för, om det är rimligt, eventuella konsekvenser blir upp till föräldrarna att ta ställning till.

Att ett barn i dagisåldern vill tycker jag är ett uselt argument. Föräldrar säger nej till sina barn varje dag, många gånger om dagen till barn i de lägre åldrarna, för att barnen vill orimliga/omöjliga/potentiellt skadliga saker. Man köper inte hund för att sexåringen vill det utan för att man som vuxen gillar idén och vill genomföra det. Samma sak med hål i öronen.
    "Education is not the learning of facts, but the training of the mind to think." -Albert Einstein
  • Chesses

Min dotter var 4 när hon ville ta hål i öronen.. Så vi gick direkt och fixade det!  Hon är nu 5 och fortfarande super nöjd med sina fina örhängen! Flört

Fattar inte varför folk ska göra en så big deal att det skulle vara så hemskt med hål i öronen..

• Keffria

Mina barn kommer inte att få ta hål förrän de är runt 14-15. Ser ingen anledning att sätta hål i deras öron innan dess.

• Principicessan

min äldsta (idag 6 år) ville förut ta hål i öronen, tjusningen verkar dock ha gått över och hon tjatar inte längre. Min yngsta (5 år) skulle mer än gärna ha hål i öronen men jag känner henne tillräckligt väl för att veta att hon skulle inte alls vara beredd på hur ont det gör. Hon skulle ta ett, men inte det andra. Jag bara vet det :) 

Så de kommer få ta hål i öronen när de är 7-8 år. Det känns som att de då är tillräckligt stora för att första att det gör ont och vara beredda på det. Än är de för små. Möjligtvis skulle 6-åringen fått göra det nu om hon verkligen velat men hon verkar ha ångrat sig. 
    Själv var jag 12 år och tyckte det gjorde svinont :D 

• mamhannah

Min dotter är 5 år och aldrig skulle jag låta henne göra det!  blir din dotter sötare utav hål i öronen? 

• AnniAy

Min dotter va 3 månader när jag tog hål i hennes öron. Ångrar inget än iaf :D

• Dakine

Jag anser, som de flesta andra här att när barnet är tillräckligt stor för att själv inse vad de gör, varför de gör det och hur det kommer kännas efteråt. När barnet faktiskt förstår vad det innebär med rengöring, smärta och så vidare. Vilket jag anser de bör vara minst 7 år, för att förstå. 

Jag var 6 år själv, skulle fylla sju och jag anser nog att jag var lite liten! Tjatade dock på min mamma, så var mitt eget beslut. Jag ville verkligen inte göra det andra örat efter första ;) 

Inget jag skulle utsätta mitt barn för, som är 7 år eller yngre! De som tar hål på sina barn innan de ens kan prata eller försvara sig tycker jag är riktigt horribelt. Har sett en video när en mamma går till en tatuerare med sin treåriga son, han kurar sig i stolen, skriker, gråter och ber hans mamma att sluta men hon bara håller fast honom. HELT SJUKT, enligt mig. Nu kanske inte hål i öronen är på samma nivå, men själva tänker är ju detsamma... 

Nej fy fan. Låt de vara barn! De hinner ta hål i öronen sen. De kan inte få allt som de vill, bara för att man själv tycker det är "fint" .. 

• Lena

Toys'r'us har bra clipons i plast. Barnen älskar dem. Hål får de ta i tonåren.

• AnniAy
    Dakine skrev 2014-01-25 23:43:59 följande:

Jag anser, som de flesta andra här att när barnet är tillräckligt stor för att själv inse vad de gör, varför de gör det och hur det kommer kännas efteråt. När barnet faktiskt förstår vad det innebär med rengöring, smärta och så vidare. Vilket jag anser de bör vara minst 7 år, för att förstå. 

Jag var 6 år själv, skulle fylla sju och jag anser nog att jag var lite liten! Tjatade dock på min mamma, så var mitt eget beslut. Jag ville verkligen inte göra det andra örat efter första ;) 

Inget jag skulle utsätta mitt barn för, som är 7 år eller yngre! De som tar hål på sina barn innan de ens kan prata eller försvara sig tycker jag är riktigt horribelt. Har sett en video när en mamma går till en tatuerare med sin treåriga son, han kurar sig i stolen, skriker, gråter och ber hans mamma att sluta men hon bara håller fast honom. HELT SJUKT, enligt mig. Nu kanske inte hål i öronen är på samma nivå, men själva tänker är ju detsamma... 

Nej fy fan. Låt de vara barn! De hinner ta hål i öronen sen. De kan inte få allt som de vill, bara för att man själv tycker det är "fint" .. 

Man kan absolut inte jämföra hål i öronen och tatuering!

Jag har tagit hål i många öron och tro mig barn tycker att det är hemskt efter första och vissa tar aldrig andra hålet direkt efter för det är så hemskt just då. Min dotter som va TRE MÅNADER grät i 10 sek sen skratta hon. Infektions risken är mindre då dom inte blir lika smutsiga och pillar på örhänget med skitiga fingrar fulla med bakterier. Sen hur ska en 7 åring försvara sig? Man kan inte försvara sig, man tar hålet och det är över på sekunder.

Ett råd till alla, ta när dom är små. Mindre risk för infektion och ni slipper få ont i hjärtat när din unge gap skriker av smärta och inser att det finns ett hål till att ta men vägrar!
  • Lena

AnniAy: därför väntar man tills barnet är stort och vill det så mycket att smärtan inte spelar roll. Vill det inte ta hål två så slipper det såklart

Ett barn ska inte behöva försvara sig mot sina föräldrar!

Jag tyckte det du gjorde var förkastligt. Piercingar ska individen själv besluta om det kan inte en tremånaders.

• somnarsnart

Min dotter var 5,5 år när hon ville ta hål i öronen. Jag hade varit noga med att berätta vad ont det gör, och att man måste klara att ta hål i bägge öronen när man väl bestämt sig, varje gång hon tjatade. Så först vid 5,5 sa hon att hon ville. Väl där grät hon i mängder innan hon skulle ta hål, av rädslan för smärtan. Ändå ville hon göra det. Hon hade hela tiden möjlighet att ångra sig, det sa jag till henne. Andra hålet var sååå mycket lättare att ta, förmodligen var det inte så hemskt som hon föreställt sig. Rengöringen var inget problem, det hjälptes vi åt med att komma ihåg. Jag tycker också att man ska vänta tills barnet är tillräckligt moget att uttrycka egen vilja att ta hål och kunna förstå smärtan. Men många här verkar underskatta barn ganska ordentligt.

• AnniAy
    Lena skrev 2014-01-26 06:39:52 följande:

AnniAy: därför väntar man tills barnet är stort och vill det så mycket att smärtan inte spelar roll. Vill det inte ta hål två så slipper det såklart

Ett barn ska inte behöva försvara sig mot sina föräldrar!

Jag tyckte det du gjorde var förkastligt. Piercingar ska individen själv besluta om det kan inte en tremånaders.

Rädslan och skräcken i deras ögon räcker för mig. Min 3 månaders fattade inte vad som hände och behövde varken känna rädsla eller skräck. Oj va kul för barnet att gå runt med ett hål och vågar inte ta nästa, eller känner sig tvungen att ta nästa hål för att kunna använda ett par örhängen. Mina föräldrar tog hål i mina öron när jag va kanske 5-6 månader ångrar absolut ingenting. Jag är rädd för nålar och allt som går igenom huden så hade aldrig gjort ett hål när jag va i 7 års åldern och absolut inte äldre.

Min dotter grät 100 ggr mer vid vaccinering än piercing, varför inte avstå från det heller? När hon blir äldre så kanske hon inte ville att vi skulle vaccinera henne?
  • Plopps80

Min dotter tog hål i öronen när hon var 4 år och 5 månader. Hon visste att det gjorde väldigt ont och ville det mer än något annat. Hon tog hålen, grät i några sekunder sen gick vi och köpte glass. Örhängena de tar med idag är ju så bra man behövde varken skruva eller rengöra de. Efter 6 veckor bytte hon och får ha äkta silver och guld. Nu fyller hon 6 år och det har aldrig varit problem med örhängena en enda gång. Vill din dotter ga hål ska hon få göra det tycker jag, men man ska vara ärlig om att det gör ont. Det ska man ha klart för sig.

• Plopps80

Där vi tog hål i öronen gjorde de bägge öronen samtidigt. Min dotter grät också och jag sa att vi skulle gå hem. Men hon hade gett sig tusan på att hon ville ha det! Fattar inte hur man kan göra en så stor grej av det!

• Plopps80

Som sagt, dagens örhängen är kirurgisk plast så man behöver varken rengöra de eller skruva på de. Hålen läker toppenfint. När jag frågar dottern idag om det gjorde ont svarar hon att det kändes som myggbett. Hon tycker alltså inte i efterhand att det gjorde så ont.

Svar på tråden Min dotter vill ta hål i öronen