• duärperfekt

Hjälp! Min son på 2 år förstår inte talspråk!

Ja... precis som rubriken lyder.
    Min älskade son, nu 27 månader gammal verkar inte förstå ett ord jag och hans pappa säger till honom, han kan inte ens förstå "hej då", "mamma", "pappa" etc, trots att vi tränat detta sedan han var under 1 år.
    Han bara stirrar tillbaka och fyrar av ett leende när man frågar honom nåt eller ber honom göra nåt. Har sen 17 månaders ålder haft ett konstant ordförråd på ca 4 ord men verkar inte förstå dom riktigt, förutom ett av orden.

Han verkar helt normalbegåvad i övrigt. Gick själv vid 17 månaders ålder. .
    Hörseln är kollad men den är det inget fel på.

Han är lite reserverad mot nya människor, tittar dom i ögonen gör han men ger ingen respons i övrigt när de ler och hälsar på honom.

Är detta något normalt?
    Bör jag kontakta BVC?

När han var där vid 18 månaders ålder på kontroll fick han inte godkänt men det var inget som verkade oroa BVC tanten.

/Mamma som är lite orolig och funderar en del 

• Svar på tråden Hjälp! Min son på 2 år förstår inte talspråk!
  • Paisley
    duärperfekt skrev 2011-10-26 15:57:20 följande:
    Hej! Har efter telefontid idag fått remiss till logoped, men väntetiden kan vara upp till 3 månader i vårt län!
    Låter så långt bort men förhoppningsvis går det snabbare.
    Tack för all stöttning! 
    Hej! hoppas det går bra för er. Jag hade inte suttit hemma och väntat i flera månader på en logopedtid. Du kan kontakta BUP själv, behövs ingen remiss dit. De kan göra en autismutredning.
  • Happymom

Tycker inte alls att han verkar utvecklingsstörd eller att han skulle ha autism. Tvärtom! Han verkar fullt normal på alla sätt förutom att han inte förstår tal... Men han gör ju sig själv förstådd (på sitt eget sätt).

Det första jag tänkte, precis som flera andra här verkat ha gjort, är att det måste ha någonting med hörseln att göra. Skulle kräva av BVC att de gör en vidare utredning på det. Kan som sagt vara "surrondljudet" han saknar. Det märks inte på ett vanligt hörseltest.

Jätte konstigt att inte BVC reagerar. 

Så länge tycker även jag att ni ska börja med tecken, så som nån annan här redan föreslagit. Googla på "EC" så finns det massor av information att få om detta.   

• Happymom

Så många som skrivit om autism här att jag skickar med en länk
    http://www.autismforum.se/gn/opencms/web/AF/Vad_ar_autism/tidiga_tecken/varningstecken_vid_18_manader/

Det som gör mig fundersam är att flera här skrivit att deras barn som har autism uppvisat samma betende som ditt barn TS. Även förskolan verkar vara inne på det, eftersom de verkar leta tecken på autism (ja, jag uppfattar det som att de gör det då de uppmärksammat att han inte tolererar beröring från vissa personer. I mina ögon är det ganska normalt för en 2-åring att "tykännas"). 

Jag har med autistiska personer att göra dagligen. Visserligen vuxna, men jag är påläst och kan en hel del om det. Jag tycker inte att det verkar vara autism. Din son förstår sammanhang (kopplar att vattnet i kranen betyder att han ska bada, att på med skorna betyder att man går ut o.s.v). Han pekar, ger leenden och ögonkontakt. Han leker (med blöjan) o.s.v. Autiska barn är i sin egen värld och kopplar inte sammanhang. Vissa, med högfungerande autism eller Achbergers syndrom kan dölja sitt handikapp och speciellt bland närstående och visst, det finns en liten chans att det skulle kunna vara det.. Men som sagt, inte det jag skulle tippa på...

Jag är nyfiken på hur det gått TS. Har du fått veta något mer?         

• FinaFamiljen
    Happymom skrev 2011-12-08 21:36:02 följande:
    Det som gör mig fundersam är att flera här skrivit att deras barn som har autism uppvisat samma betende som ditt barn TS. 

Jag har med autistiska personer att göra dagligen. Visserligen vuxna, men jag är påläst och kan en hel del om det.

Autiska barn är i sin egen värld och kopplar inte sammanhang. Vissa, med högfungerande autism eller Achbergers syndrom kan dölja sitt handikapp och speciellt bland närstående och visst, det finns en liten chans att det skulle kunna vara det..
    Måste bara säga, att man nog inte ska "saluföra sig" som en som på läst och kan en hel del om autism om man faktiskt inte gör det - för att vara elak.  Att veta hur vuxna autistiska (kanske tom med utvecklingsstörning..?) beter sig, är långt ifrån detsamma som att veta hur riktigt små barn med autism beter sig. Att autistiska barn "är i sin egen värld" och inte kan koppla sammanhang är så grov generalisering att det är rätt skamligt. Det finns otroligt många autistiska barn som är pekar, förstår sammanhang och kan följa instruktioner, är duktiga på allt som har med det logiska tänkandet att göra, som är närhetstörstande och sociala, skrattar och vill leka. Sen förstår de inte sociala sammanhang fullt ut, de har ofta en bristande kommunikation men det kanske inte blir tydligt förrän mellan 3 och 4 års ålder, och när det gäller intressen och stereotypt beteende så kan det te sig på otroligt många olika sätt. Att det sedan finns en hel del barn som uppvisar ett mer påtagligt avvikande beteende relativt tidigt, är en annan sak.

Nu är inte mina barn något bra statistiskt underlag, men jag har tre stycken som har autism och endast hos ett av barnen har man kunna notera något avvikande alls före två års ålder egentligen. Det är ju jättevanligt att tecknen inte blir tydliga förrän mellan 2 och 3 års ålder, MÅNGA diagnosticeras inte förrän bra långt senare. Jag är inte heller övertygad om att TS barn har autism, men det är värt att ta sin känsla på allvar och kolla upp det hela eftersom den tidiga diagnosen i så fall är väldigt väldigt viktig. Jag tycker du ska ta det hela som en lärdom istället, lyssna till föräldrarna i denna tråd som HAR barn med autism och som har sett beteendet utvecklas.

Och... det heter Aspergers syndrom - än så länge.
  • bananflugan82

Happymom skrev 2011-12-08 21:10:09 följande:
    Tycker inte alls att han verkar utvecklingsstörd eller att han skulle ha autism. Tvärtom! Han verkar fullt normal på alla sätt förutom att han inte förstår tal... Men han gör ju sig själv förstådd (på sitt eget sätt).

Det första jag tänkte, precis som flera andra här verkat ha gjort, är att det måste ha någonting med hörseln att göra. Skulle kräva av BVC att de gör en vidare utredning på det. Kan som sagt vara "surrondljudet" han saknar. Det märks inte på ett vanligt hörseltest.

Jätte konstigt att inte BVC reagerar. 

Så länge tycker även jag att ni ska börja med tecken, så som nån annan här redan föreslagit. Googla på "EC" så finns det massor av information att få om detta.   

Men det är just det, att han verkar helt normal men inte förstår talspråk. Det är ganska mycket för en tvååring, som ska förstå det. Åtminstonde lätta instruktioner. Förstå ett barn ingenting vid 2 år så är något galet, hörseln, en diagnos eller vad det nu är.

Och att säga att "alla" barn med autism är likadana, som sitter och gungar och stirrar in i en vägg typ, är väldigt fel. Det är tyvärr just den bilden många har av autism. Jobbar man dessutom med vuxna med diverse diagnoser (vilket jag också själv gjort) så träffar man ofta på just dom "svåra" fallen på olika boenden osv. Men det betyder inte att alla barn har det beteendet.
    Mamma till trollen Oliver & Ludvig f. 2010-01-13 minaunderbaraskitungar.blogspot.com/
  • caspersmamma 08
    FinaFamiljen skrev 2011-12-09 07:53:11 följande:
    Måste bara säga, att man nog inte ska "saluföra sig" som en som på läst och kan en hel del om autism om man faktiskt inte gör det - för att vara elak.  Att veta hur vuxna autistiska (kanske tom med utvecklingsstörning..?) beter sig, är långt ifrån detsamma som att veta hur riktigt små barn med autism beter sig. Att autistiska barn "är i sin egen värld" och inte kan koppla sammanhang är så grov generalisering att det är rätt skamligt. Det finns otroligt många autistiska barn som är pekar, förstår sammanhang och kan följa instruktioner, är duktiga på allt som har med det logiska tänkandet att göra, som är närhetstörstande och sociala, skrattar och vill leka. Sen förstår de inte sociala sammanhang fullt ut, de har ofta en bristande kommunikation men det kanske inte blir tydligt förrän mellan 3 och 4 års ålder, och när det gäller intressen och stereotypt beteende så kan det te sig på otroligt många olika sätt. Att det sedan finns en hel del barn som uppvisar ett mer påtagligt avvikande beteende relativt tidigt, är en annan sak.

Nu är inte mina barn något bra statistiskt underlag, men jag har tre stycken som har autism och endast hos ett av barnen har man kunna notera något avvikande alls före två års ålder egentligen. Det är ju jättevanligt att tecknen inte blir tydliga förrän mellan 2 och 3 års ålder, MÅNGA diagnosticeras inte förrän bra långt senare. Jag är inte heller övertygad om att TS barn har autism, men det är värt att ta sin känsla på allvar och kolla upp det hela eftersom den tidiga diagnosen i så fall är väldigt väldigt viktig. Jag tycker du ska ta det hela som en lärdom istället, lyssna till föräldrarna i denna tråd som HAR barn med autism och som har sett beteendet utvecklas.

• Paisley

Aschbergers syndrom kallas även för alopecia areata

• 060810

Funderar på detta med hörseln, hur har de testat det på honom? Har de kollat så han inte har vätska bakom trumhinnorna?
    Så var det för min son, han klarade av hörseltestet på bvc, men fick trubbel när han skulle kollas på sjukan och då hade han vätska bakom trumhinnan, sen fick han rör och hör bättre och pratar nu mer. Han har uttalsproblem som kommer av att han började prata först vid 2.5 års ålder. Han jollrade i stort sett aldrig, men det var inget konstigt enligt bvc...
    Bra ni får komma till logoped! De kan se om det är nåt annat med som kan va oroande.

Har han haft många öroninflammationer?? 

• FinaFamiljen
    060810 skrev 2011-12-10 12:53:02 följande:
    Funderar på detta med hörseln, hur har de testat det på honom? Har de kollat så han inte har vätska bakom trumhinnorna?
    Så var det för min son, han klarade av hörseltestet på bvc, men fick trubbel när han skulle kollas på sjukan och då hade han vätska bakom trumhinnan, sen fick han rör och hör bättre och pratar nu mer. Han har uttalsproblem som kommer av att han började prata först vid 2.5 års ålder. Han jollrade i stort sett aldrig, men det var inget konstigt enligt bvc...
    Bra ni får komma till logoped! De kan se om det är nåt annat med som kan va oroande.

Har han haft många öroninflammationer?? 
    Hej schnappi! Länge sen! Hur är det mer er allihopa? (Sorry TS om jag är HEMSKT OT nu...) Allt bra med lillan..? Och med killen, du har lagt ner dina autismfunderingar då?
  • Happymom

Castersmamma08
    Väldigt ledsen om jag förolämpat någon. Det var inte alls meningen och uräkta mina stavfel. Jag är uppvuxen med två syskon som har diagnosen Asperger. Har dessutom arbetat med autistiska. Har läst flera böcker, både självbiografier och faktaböcker och googlat på allt. Jag har en liten tjej på 1,5 år och har varit orolig över och därför läst på om småbarn med autism. Vill bara tala om det så att vi undviker missförstånd.

Vill också påtala att mitt första inlägg skrev jag innan jag sett att det var så många som skrev om sina egna barn.

Självklart vet jag inte mer än de föräldrar som själva har barn med autism. Förlåt om jag fick det att verka så. Ville bara inte att TS skulle oroa sig allt för mycket över det...

• 060810

Fina: ja de är väl nerlagda tror jag. Hände massor när han fick rören. Så jag tror hans problem låg i att han inte hörde. Med minstingen är det ok. Massa jobb men hon mår ju rätt så bra ändå. Bara ett 5 timmar långt kruppanfall i natt. :( men så är vardagen nu. Astma, krupp, sondmatning, matträning, slemproblem. Ja massa skit men så är det.

• mamma till tre busungar
    Paisley skrev 2011-12-09 15:01:34 följande:

Oj, vad jag skrattade!!!!!!!
    FinaFamiljen skrev 2011-12-09 07:53:11 följande:

Väl skrivet!!!!
  • mamma till tre busungar
    duärperfekt skrev 2011-10-25 22:55:02 följande:
    Hej! Vi har ju nyligen varit på vårdcentralen när han var sjuk i influensa. läkaren kollade då standardmässigt in i öronen och sa att de såg bra ut. I övrigt har han haft öroneksem inuti örat vid ettårsåldern.

Han hör ju, det vet jag. men jag vet inte hur bra han hör.
    Det ska kollas upp, det håller jag med om.

Husis: Kemiskt döv? Jag har aldrig hört talas om det men det låter intressant och skrämmande. Jag försökte söka lite på nätet om det men hittade inget. 
    Med kemiskt döv tror jag att Husis syftar på impressiv språkstörning.
  • Happymom

Ops! Jag ska nog bara dra mig tillbaka in i mitt skal här Trampar tydligen bara i klaveret, men det är ju kul att jag kunde bidra till att folk fick skratta

Jag hoppas bara att det gått bra för TS och hennes barn.

• duärperfekt

Hej och förlåt för min långa frånvaro, förstår att ni varit nyfiknaGlad. Tusen tack till allt engagemang!

För att uppdatera läget lite: Min son är nu 2 år och 8 månader. Han har varit på 2 hörseltest men eftersom han tycker det är obehagligt när de kommer in med "apparaten" i hans öron har det varit väldigt svårt att genomföra testet så vi ska dit en tredje gång (får då eventuellt ge lugnande). Hittills har det inte sett godkänt ut på ett av öronen, dvs ingen ljudreaktion fås men testet har inte utförts ordentligt.

I övrigt har han varit hos logoped 1 gång, logopeden vill att vi börjar med TTT ganska snart.

Min son pratar men han pratar sitt eget språk, han försöker härma ord men ljuden som kommer ut blir fel. Boll=bah, Bil=bah till exempel. Han har fortfarande en hel del svårigheter med att förstå vad vi säger!

Vad gäller förskolan så har han kommit flera av barnen nära men han gillar dock inte när de kommer och ska kramas och pussas. Jag har märkt att han är oerhört känslig för berörning vid halsen/öronen. Han har varit hos frissan 2 gånger och när saxen kommer fram vid öronen ser jag att han skruvar på sig och blir mycket obekväm. Så visst kan det vara något med öronen, det är inte omöjligt. Jag uppdaterar när ett hörseltest är genomfört korrekt.

BVC har ändå bestämt sig för att koppla in psykolog eftersom min son inte visade något intresse när sköterskan talade med honom. Hon fick ingen kontakt med honom och tyckte att det var oroväckande att han inte verkade förstå ett ord av vad hon sa. Han bara tittade på henne, log ibland, sa några gånger ord som han vet att vi förstår (titta) och ägnade sig sedan åt annat.

Han verkar förstå lite mer än tidigare. Han vet att ordet pappa är pappa, han vet att bil är bil och vad boll och nalle är. Han tar på sig skorna när jag säger "vi ska gå ut". Men jag måste tala tydligt och långsamt.

Han hämtar mig och sätter sig på sin barnmatstol i köket när han är hungrig och går in i badrummet och pekar på badkaret när han vill bada eller borsta tänderna. Säger då oftast nana (mat, dricka) eller kaka (bajsat, badrum, bada, borsta tänderna)  Säger även:

Titti till sitta
    Anna till docka
    Påkallar uppmärksamhet genom att säga titta
    Säger hej då och hej -ibland.
    Säger pappa till pappa och mamma till mig och sin syskons namn.

Utifrån det så känns det helt plötsligt som att det inte alls är något fel på hörseln.

Som ni förstår är det bara en stor röra just nu men jag försöker vara tålmodig, lycklig och glad för mina barns skull. Min son mår ju inte dåligt förrän jag ger honom anledning tänker jag. Vi är iallafall inne i karusellen och får se vad som händer framöver.
    Som sagt jag kommer uppdatera denna tråd!

Kramar till er alla!

• Smilla75
    duärperfekt skrev 2012-04-13 22:14:00 följande:
    Hej och förlåt för min långa frånvaro, förstår att ni varit nyfiknaGlad. Tusen tack till allt engagemang!

För att uppdatera läget lite: Min son är nu 2 år och 8 månader. Han har varit på 2 hörseltest men eftersom han tycker det är obehagligt när de kommer in med "apparaten" i hans öron har det varit väldigt svårt att genomföra testet så vi ska dit en tredje gång (får då eventuellt ge lugnande). Hittills har det inte sett godkänt ut på ett av öronen, dvs ingen ljudreaktion fås men testet har inte utförts ordentligt.

I övrigt har han varit hos logoped 1 gång, logopeden vill att vi börjar med TTT ganska snart.

Min son pratar men han pratar sitt eget språk, han försöker härma ord men ljuden som kommer ut blir fel. Boll=bah, Bil=bah till exempel. Han har fortfarande en hel del svårigheter med att förstå vad vi säger!

Vad gäller förskolan så har han kommit flera av barnen nära men han gillar dock inte när de kommer och ska kramas och pussas. Jag har märkt att han är oerhört känslig för berörning vid halsen/öronen. Han har varit hos frissan 2 gånger och när saxen kommer fram vid öronen ser jag att han skruvar på sig och blir mycket obekväm. Så visst kan det vara något med öronen, det är inte omöjligt. Jag uppdaterar när ett hörseltest är genomfört korrekt.

BVC har ändå bestämt sig för att koppla in psykolog eftersom min son inte visade något intresse när sköterskan talade med honom. Hon fick ingen kontakt med honom och tyckte att det var oroväckande att han inte verkade förstå ett ord av vad hon sa. Han bara tittade på henne, log ibland, sa några gånger ord som han vet att vi förstår (titta) och ägnade sig sedan åt annat.

Han verkar förstå lite mer än tidigare. Han vet att ordet pappa är pappa, han vet att bil är bil och vad boll och nalle är. Han tar på sig skorna när jag säger "vi ska gå ut". Men jag måste tala tydligt och långsamt.

Han hämtar mig och sätter sig på sin barnmatstol i köket när han är hungrig och går in i badrummet och pekar på badkaret när han vill bada eller borsta tänderna. Säger då oftast nana (mat, dricka) eller kaka (bajsat, badrum, bada, borsta tänderna)  Säger även:

Titti till sitta
    Anna till docka
    Påkallar uppmärksamhet genom att säga titta
    Säger hej då och hej -ibland.
    Säger pappa till pappa och mamma till mig och sin syskons namn.

Utifrån det så känns det helt plötsligt som att det inte alls är något fel på hörseln.

Som ni förstår är det bara en stor röra just nu men jag försöker vara tålmodig, lycklig och glad för mina barns skull. Min son mår ju inte dåligt förrän jag ger honom anledning tänker jag. Vi är iallafall inne i karusellen och får se vad som händer framöver.
    Som sagt jag kommer uppdatera denna tråd!

Kramar till er alla!
    Alla mina tre barn har/har haft en språkstörning. Ditt barn har sannolikt också en språkstörning så det är bra att ni kommit till logoped men viktigast är nog att få till stånd någon form av utvecklingsbedömning hos psykolog alt neurolog eftersom hans beteende är mer avvikande än att det går att förklara med ev. dålig hörsel. ang hörseln så är det lätt att missa. Min äldsta hörde inte ens glassbilen enligt audionomen, vi trodde att det var 5-års beteende att säga "va" hela tiden. nu när hon fått rör hör hon jättebra. Vi har nyss upptäckt att 4-åringen inte heller tycks höra bra. Ska se vad BVC säger på kontrollen om en vecka men det kan bli rör det mer. För ett språkstört barn är det viktigt att de hör bra!

min yngsta är precis 2 år. han kan inte prata mer än ett ords meningar. Många låter likadant. Hans bror har verbal dyspraxi och vi tror att lillebror också har det men det är lite tidigt att dra igång logopedinsatser ännu. han har dock perfekt språkförståelse måste jag säga. hade jag varit i din situation hade jag begärt en autismutredning, är det så är det bäst att få veta så tidigt som möjligt.
  • Pinje
    Paisley skrev 2011-12-09 15:01:34 följande:

Jag fattade ingenting, var tvungen att slå upp alopecia! Underbart!!!

Hur går det med tecken användningen nu då ts? Får du hjälp i att lära dig? Nån kurs? Finns mycket bra därute om tecken, säg till om du vill ha lite tips.
Svar på tråden Hjälp! Min son på 2 år förstår inte talspråk!