duärperfekt skrev 2012-04-13 22:14:00 följande:
Hej och förlåt för min långa frånvaro, förstår att ni varit nyfikna

. Tusen tack till allt engagemang!
För att uppdatera läget lite: Min son är nu 2 år och 8 månader. Han har varit på 2 hörseltest men eftersom han tycker det är obehagligt när de kommer in med "apparaten" i hans öron har det varit väldigt svårt att genomföra testet så vi ska dit en tredje gång (får då eventuellt ge lugnande). Hittills har det inte sett godkänt ut på ett av öronen, dvs ingen ljudreaktion fås men testet har inte utförts ordentligt.
I övrigt har han varit hos logoped 1 gång, logopeden vill att vi börjar med TTT ganska snart.
Min son pratar men han pratar sitt eget språk, han försöker härma ord men ljuden som kommer ut blir fel. Boll=bah, Bil=bah till exempel. Han har fortfarande en hel del svårigheter med att förstå vad vi säger!
Vad gäller förskolan så har han kommit flera av barnen nära men han gillar dock inte när de kommer och ska kramas och pussas. Jag har märkt att han är oerhört känslig för berörning vid halsen/öronen. Han har varit hos frissan 2 gånger och när saxen kommer fram vid öronen ser jag att han skruvar på sig och blir mycket obekväm. Så visst kan det vara något med öronen, det är inte omöjligt. Jag uppdaterar när ett hörseltest är genomfört korrekt.
BVC har ändå bestämt sig för att koppla in psykolog eftersom min son inte visade något intresse när sköterskan talade med honom. Hon fick ingen kontakt med honom och tyckte att det var oroväckande att han inte verkade förstå ett ord av vad hon sa. Han bara tittade på henne, log ibland, sa några gånger ord som han vet att vi förstår (titta) och ägnade sig sedan åt annat.
Han verkar förstå lite mer än tidigare. Han vet att ordet pappa är pappa, han vet att bil är bil och vad boll och nalle är. Han tar på sig skorna när jag säger "vi ska gå ut". Men jag måste tala tydligt och långsamt.
Han hämtar mig och sätter sig på sin barnmatstol i köket när han är hungrig och går in i badrummet och pekar på badkaret när han vill bada eller borsta tänderna. Säger då oftast nana (mat, dricka) eller kaka (bajsat, badrum, bada, borsta tänderna) Säger även:
Titti till sitta
Anna till docka
Påkallar uppmärksamhet genom att säga titta
Säger hej då och hej -ibland.
Säger pappa till pappa och mamma till mig och sin syskons namn.
Utifrån det så känns det helt plötsligt som att det inte alls är något fel på hörseln.
Som ni förstår är det bara en stor röra just nu men jag försöker vara tålmodig, lycklig och glad för mina barns skull. Min son mår ju inte dåligt förrän jag ger honom anledning tänker jag. Vi är iallafall inne i karusellen och får se vad som händer framöver.
Som sagt jag kommer uppdatera denna tråd!
Kramar till er alla!
Alla mina tre barn har/har haft en språkstörning. Ditt barn har sannolikt också en språkstörning så det är bra att ni kommit till logoped men viktigast är nog att få till stånd någon form av utvecklingsbedömning hos psykolog alt neurolog eftersom hans beteende är mer avvikande än att det går att förklara med ev. dålig hörsel. ang hörseln så är det lätt att missa. Min äldsta hörde inte ens glassbilen enligt audionomen, vi trodde att det var 5-års beteende att säga "va" hela tiden. nu när hon fått rör hör hon jättebra. Vi har nyss upptäckt att 4-åringen inte heller tycks höra bra. Ska se vad BVC säger på kontrollen om en vecka men det kan bli rör det mer. För ett språkstört barn är det viktigt att de hör bra!
min yngsta är precis 2 år. han kan inte prata mer än ett ords meningar. Många låter likadant. Hans bror har verbal dyspraxi och vi tror att lillebror också har det men det är lite tidigt att dra igång logopedinsatser ännu. han har dock perfekt språkförståelse måste jag säga. hade jag varit i din situation hade jag begärt en autismutredning, är det så är det bäst att få veta så tidigt som möjligt.