• Suzz

Fotografering

Min syster och jag har haft en stor diskussion om fotografering på skolan i samband med skolavsltning och lucia. På hennes skola har dom fått papper om en ny lag som säger att det är förbjudet att fotografera barnen. På våran skola har det ej kommit hem nåt sånt brev. Det står heller inget om det på kommunens hemsida. Är det verkligen så att man inte ens får fotografera sina barn på avslutningar o.s.v? Känns inte så himla kul att inte ha en bild från sånna tillfällen när man blir gammal. Jag köper resonemanget att man inte ska lägga ut bilder på andras barn på FB. Men då kan man ju skriva på ett sånt papper. Men att man inte ens får ta för att ha i sina album. Vart är vi på väg??
    Hur ligger det till på era skolor??

• Svar på tråden Fotografering
  • krompa

Lag på det tror jag inte att det finns...

Däremot kan skolan sätta upp regler...  Många fler barn har nu förtiden skyddad identitet och det kan hända att skolan försöker skydda de barnen genom ett allmänt förbud...
    Här fotograferas det en hel del. (Jag jobbar i skola och vi fotograferar även våra elever vid vissa aktiviteter)

• MammaJennii

Vi var på föräldrarmöte igår på våran dotters förskola då vi pratade om det.
    Det finns barn som har skyddad identitet och det förstår jag verkligen att man inte vill att andra föräldrar ska ha kort på sitt barn.
    Men pratar man med dom föräldrarna vars barn man vill ha kort på tillsammans med sitt barn så är det bara att prata med dom.
    Självklart får du ta kort på ditt eget barn hur mycket du vill så länge det inte är nått annat barn på bilden,

• mamma till 2 frön

Har faktiskt varit på information om det idag. Det finns ingen lag som förhindrar varken mig som privatperson eller skolan att ta foto eller att använda dessa i olika sammanhang. Det  finns där emot regler som styr att lägga ut bilder på nätet mm med namn. Om det skulle vara olagligt att fotografera eller filma personer utan tillstånd så skulle ex media inte kunna använda varken bild eller film i sina artiklar/inslag . Som skola tillfrågar vi dock alla föräldrar om det är ok att använda bilder på deras barn i olika sammanhang ex. utanför skolan. Bättre än såhär kan inte jag förklara det.

Svar på tråden Fotografering