• Enförälder

Ohanterliga barn? Skyll på mamman!

Läs den här artikeln. (ny uppdaterad länk)

Vad tycker ni?

• Svar på tråden Ohanterliga barn? Skyll på mamman!
  • MattssonE

Jag tycker att det är nya forskningar hela tiden och undrar vilken man egentligen ska tro på. Men av denna artikeln att döma så tror inte jag att det är så enkelt. Det är ju inte bara mamman som spenderar tid med sina barn, inte bara pappan heller. Det är släktingar, andra familjemedlemmar, syskon, dagisbarn. Mamman ska varken ha creds eller skit för allt barnen lär sig. Rätt trångsynt artikel faktiskt.

• Mrs Ray

Självklart påverkas barn av hur de blir behandlade som spädbarn, men förhoppningsvis har ju barnet två föräldrar, så varför inte skylla på pappan då också?

• Litet My
    Mrs Ray skrev 2011-10-28 15:47:09 följande:
    Självklart påverkas barn av hur de blir behandlade som spädbarn, men förhoppningsvis har ju barnet två föräldrar, så varför inte skylla på pappan då också?
    Instämmer, speciellt som allt blir mer och mer jämställt med delad föräldraledighet, och att både mammor och pappor ställer mer krav på pappans engagemang jämfört med förr när barnen var kvinnans lott så att säga.

Det är möjligt att forskningen stämmer men hade hellre valt att skriva "de som stod närmast barnet under spädbarnstiden"...det finns ju alla möjliga konstellationer.
  • Glimma76

Det låter ju hemstk att irritation man käns för så länge sedan ska påverka negativt i framtiden. Nu tror jag dock att det måste vara riktigt illa, inte för att man är stressad och irriterad någon enstaka amningstillfälle, då hade det ju varit kört för nästan alla småsyskon

Men självklart ligger det i uppfostran och hur man själv beter sog och alltså visar för barnet hur man ska bete sig. Föräldrarna är så klart ansvariga för det, inget snack om saken. (Diagnoser undantagna)

Svar på tråden Ohanterliga barn? Skyll på mamman!