• spöke

Bortglömda flicknamn på A - vilket gillar du bäst?

Första omröstningen i min nya namntrådserie Bortglömda namn. Här har jag blandat vilt: gamla antika namn, fornnordiska namn, namn som är vanliga i andra generationer men inte bland barn osv. Det som dessa 40 namn har gemensamt är att färre än 20 nyfödda flickor per år (sedan 1998) har fått dessa namn - därav samlingsnamnet "bortglömda namn". Förutom att det är intressant med namn, kanske du som letar namn kan få lite uppslag.

Kommentera gärna vilka namn som du gillar bäst respektive sämst.

Nyfiket Spöke

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-27 17:21
    Bortglömda pojknamn på A: www.familjeliv.se/Forum-3-123/m61782305.html
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Bortglömda flicknamn på A - vilket gillar du bäst?
  • Javah

Alvina var vårat flicknamns-alternativ så jag röstade på det, Altea gillar jag också.

• IsDimma

Anne.

The less you open your heart to others, the more your heart suffers.
  • DenNamnbitne

Vilka härliga namn, det finns flera av dessa som jag tycker mycket om

Alfrida röstade jag på

Agda, Albertina, Arla, Augusta, Axelina, Alfhild och Agneta är också mycket tjusiga

några är mindre fina

Adela, Adelia, Agata, Aleka, Aletta, Ally, Annette, Annelie och Aslög gillar jag ej

• Superbia
    Aura lät lagom flummigt så det röstade jag på Glad
    Resten var väl kanske ingen höjdare.
    ♥ Morten & Vidar 091029 ♥ Knut 110531 ♥
  • violatricolor

1 Aina 2 Adela 3 Adele. Adela och Adele får nog ett litet uppsving i år eller nästa år är min gissning.

• Mynta

Vad roligt att Axelia fick vara med! Upptäckte det för bara några veckor sedan, det är en het kanditat om vi får en dotter någon gång. Alvina, Adela och Adele gillar jag också skarpt.

• guinevere

Hur uttalar ni Adele? Som artisten? För vi har ju även namnet Adéle i Sverige. Vilket typ ingen kan uttala efter att artisten Adele slog igenom. 

• Brünnhilde

Röstade på Alfhild. Det är jättefint: nordiskt, ursprungligt, sagomystiskt... Och till skillnad från det ganska banala Alva - och ännu värre Älva - så har det styrka och karaktär. Jag gillar även Adele, som är ett "fiiinfint" franskt namn, och Anne, som alltid är rejält och rätt.

Hemskast är nog Alika - "full som en alika, liksom..." och Arla - för kopplingen till kossor.

Ally och andra y-namn är diskvalificerade för att de är... y-namn!

Ljudmässigt fulast är nog Agda - "gd"-ljudet blir så oskönt och klumpigt.

Av de namn som används som namn idag, tycker jag sämst om Annelie. Jag gillar överhuvudtaget inte att förvanskningar och smeknamnsformer används som sopnamn. Kände även flera trashiga och korkade Annelie i mina skolor som barn och tonåring. 

• spöke
    guinevere skrev 2011-11-04 15:13:02 följande:
    Hur uttalar ni Adele? Som artisten? För vi har ju även namnet Adéle i Sverige. Vilket typ ingen kan uttala efter att artisten Adele slog igenom. 
    Ja, det finns flera uttalsvarianter här.

[adäll]
    [adeel]
    [adeelä]
  • Silla 83

Många fina namn här! Jag röstar på Anne med ett uttalat e, inte samma sak som Ann alltså. Arvida var ett av våra alternativ som andranamn till dottern, det är ett släktnamn. Alfhild är också fint!

• spöke
    Silla 83 skrev 2011-11-04 21:13:00 följande:
    Många fina namn här! Jag röstar på Anne med ett uttalat e, inte samma sak som Ann alltså. Arvida var ett av våra alternativ som andranamn till dottern, det är ett släktnamn. Alfhild är också fint!
Svar på tråden Bortglömda flicknamn på A - vilket gillar du bäst?