• spöke

Bortglömda flicknamn på C - vilket gillar du bäst?

Fortsätter min nya namntrådserie bortglömda namn... och nu har det blivit dags för flicknamn på C. I de fall där namnet kan stavas med antingen C eller K, har jag tagit med namnet om den mest frekventa stavningen är med C (enligt SCB)... de namn som stavas mest med K får vänta tills vi kommer fram till K.

Här har jag blandat vilt: gamla antika namn, fornnordiska namn, namn som är vanliga i andra generationer men inte bland barn osv. Det som dessa 40 namn har gemensamt är att färre än 20 nyfödda flickor per år (sedan 1998) har fått dessa namn - därav samlingsnamnet "bortglömda namn". Förutom att det är intressant med namn, kanske du som letar namn kan få lite uppslag. 

Kommentera gärna vilka namn som du gillar bäst respektive sämst. 

Nyfiket Spöke

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Bortglömda flicknamn på C - vilket gillar du bäst?
  • Little Ms Chatterbox
    spöke skrev 2011-10-30 13:24:06 följande:
    Nej, Cayenne är inte så vanligt. Men det är ett relativt nytt namn i Sverige, så därför fick det inte vara med som "bortglömt".

Flarry kunde fått ha varit med F dock... men alla namn får inte plats. Tyvärr.  
    Jag tittade på scb sen efter att jag hade skickat inlägget och såg att det hade ökat i antal sen vi döpte henne. 2006 var det 14 st med det namnet men nu är det 25 så får väl inte vara med på listan heller egentligen.
  • spöke
    Little Ms Chatterbox skrev 2011-10-30 14:07:41 följande:
    Jag tittade på scb sen efter att jag hade skickat inlägget och såg att det hade ökat i antal sen vi döpte henne. 2006 var det 14 st med det namnet men nu är det 25 så får väl inte vara med på listan heller egentligen.
  • Mynta

Jag röstade på Charlotte. Gillar Cordelia och Coco också! Coco känns dock som att det går bort som människonamn, men på en hund eller häst är det kanonfint.

• Brünnhilde

Väljer Caroline. Det är ett underbart, högklassigt, vackert och klassiskt namn, liksom Carolina, Charlotte och Charlotta. Vet inte om de går att räkna som bortglömda ens..?

Chloe och Constance är jättefina flicknamn som jag skulle ha kunnat ta till en dotter om jag bott i ett engelsktalande land (eller en del andra länder för den delen). Men det skulle bli för ovanligt och konstigt här, samt uttalsproblem i alla fall på Chloe.

Hemskast är nog Candida som får mig att tänka på svamp på de mest pinsamma ställen... Tungan ute
    Cleopatra är en historisk person och Cassiopeia hör hemma på himlakartan. Vackra och mystiska men alldeles för knasiga i en svensk vardag.

Sedan tycker jag som vanligt hjärligt illa om y-namn samt andra smeknamnsformer. Candy och Cindy är ren White Trash. Clary också fast det är samtidigt föråldrat: det var WT på 30-40-talen... så det blir ännu värre. 

Carina är ett typiskt sådant smeknamnsnamn, som gick upp som en sol och ner som en pannkaka under bara något decennium runt år 1970. Jag har faktiskt enbart dålig erfarenhet av tjejer jag kände då och kvinnor jag känner nu, som hette/heter det. Det är något slummigt, oordentligt och opålitligt över dem alltihopa. Precis som med andra sådana namn som Anneli, Annette och Annika. Märkligt egentligen..! Spöke

• Lollo36

Det är väl tur att inte så många flickor får heta Candida, med tanke på associationerna till svamp i underlivet

• AW76
    Carina är ett typiskt sådant smeknamnsnamn, som gick upp som en sol och ner som en pannkaka under bara något decennium runt år 1970. Jag har faktiskt enbart dålig erfarenhet av tjejer jag kände då och kvinnor jag känner nu, som hette/heter det. Det är något slummigt, oordentligt och opålitligt över dem alltihopa. Precis som med andra sådana namn som Anneli, Annette och Annika. Märkligt egentligen..! Spöke
    Jag har exakt samma erfarenheter av namnet Carina! (och även Annelie och Annika!) Den enda "ordentliga" Carina jag vet är Carina Berg, programledaren. Och det vet man ju inte heller, men hon verkar ju sympatisk iallafall.
  • Brünnhilde
    AW76 skrev 2011-11-15 09:55:32 följande:
    Jag har exakt samma erfarenheter av namnet Carina! (och även Annelie och Annika!) Den enda "ordentliga" Carina jag vet är Carina Berg, programledaren. Och det vet man ju inte heller, men hon verkar ju sympatisk iallafall.
    Kul!

Ja, man undrar ju om det är magi i namn ibland... Att det fanns en _anledning_ till att pojkar fick heta Björn förr, för att få björnens styrka o.s.v..

Men den troligaste förklaringen är nog ändå, att det är olika typer av föräldrar som väljer olika typer av namn. De som håller hårt på traditionella värderingar - och därmed också en traditionell uppfostran som inbegriper ansvarstagande och höga ideal inom en rad områden - väljer inte de nyuppkomna smeknamnsformerna.
  • semlan1999

1.cilla 2.celie med stvning (cehlie) 3.clea fulast va coco

• Göta

Clementine älskar jag! Får jag en dotter nästa gång ska hon nog heta det, men inte i tilltalsnamn. Det är dessutom ett släktnamn (och jag använder endast sådana).

Andra fina: Coco, Columbine och Cora.

Fula:  Candy och Claudette

• GullpuckotMe

Celia röstade jag på. resten av namnet skulle jag ALDRIG döpa min unge till

• CvW

Jaha och vad lystrar då Lachesis och AW76 till för namn?

Jag kan redan nu säga att deras namn bärs av två mindre trevliga personer och rensar jag minnesbanken så kan jag säkert hitta på fler mindre trevliga personer med dessa namn som jag träffat på under min livstid. Jag kan sedan dra slutsatsen att det beror på att de allihop bär namn påhittade av mammor som uppfostrat sina döttrar till fantastiska ansvarsfyllda individer med höga ideal men glömde skicka med en viktig egenskap, hyfs.

Fast så är det ju inte för intelligenta människor vet att människors egenskaper sitter inte i namnet...

• AW76
    CvW skrev 2011-11-18 14:23:20 följande:

Jag kan redan nu säga att deras namn bärs av två mindre trevliga personer och rensar jag minnesbanken så kan jag säkert hitta på fler mindre trevliga personer med dessa namn som jag träffat på under min livstid. Jag kan sedan dra slutsatsen att det beror på att de allihop bär namn påhittade av mammor som uppfostrat sina döttrar till fantastiska ansvarsfyllda individer med höga ideal men glömde skicka med en viktig egenskap, hyfs.

Fast så är det ju inte för intelligenta människor vet att människors egenskaper sitter inte i namnet...
    Men herregud, vi skrev vad vi hade för ERFARENHETER av namnet Carina, och att vi lustigt nog bara har träffat dryga personer som lystrar till det namnet. Därmed inte sagt att ALLA Carinor är dryga, det trodde jag var ganska underförstått. Men tydligen inte, eftersom du verkar ta åt dig något oerhört.
  • Twilight

Celeste, tätt följt av Christa och Carmen

♥Älskade barn, vad vore mitt liv utan er♥
  • Brünnhilde
    CvW skrev 2011-11-18 14:23:20 följande:

"There's more in a name than meets the eye", sa ju redan Barden. Och han brukade ha rätt i det mesta..!
  • Brünnhilde
    AW76 skrev 2011-11-18 14:36:02 följande:
    Men herregud, vi skrev vad vi hade för ERFARENHETER av namnet Carina, och att vi lustigt nog bara har träffat dryga personer som lystrar till det namnet. Därmed inte sagt att ALLA Carinor är dryga, det trodde jag var ganska underförstått. Men tydligen inte, eftersom du verkar ta åt dig något oerhört.
    Hmmm... Kanske dags att lägga "lättstött" till listan över Carinornas egenskaper..?  
  • Veladis

Jag känner två Carinor, de är båda trevliga lärare/förskollärare och födda på 50-talet... Det var tydligen supertrendigt då.

Candida är ju underlivssvamp, typ...

Carola heter min svärmor, det är ett släktnamn i hennes släkt (riktigt gammal svensk-fransk-schweizisk adelssläkt) och uttalas i den släkten som engelskans Carol fast med ett a sist. Alltså betoning på första vokalen, inte Caråååla som sångerskan.     

• Rockenrola

Jag röstade på Christel för ja tycker de e fint!
    Carola e nog de som kommer på sista plats för min del.
    Heter de själv o har alltid avskytt detta namn

Svar på tråden Bortglömda flicknamn på C - vilket gillar du bäst?