• spöke

Bortglömda pojknamn på C - vilket gillar du bäst?

Fortsätter min nya namntrådserie bortglömda namn... och nu har vi kommit fram till  pojknamn på C. I de fall där namnet kan stavas med antingen C eller K, har jag tagit med namnet om den mest frekventa stavningen är med C (enligt SCB)... de namn som stavas mest med K får vänta tills vi kommer fram till K.

I tidigare omröstningar har jag haft med 40 namn, men utbudet var betydligt mindre i denna kategori. 

Här har jag blandat vilt: gamla antika namn, fornnordiska namn, namn som är vanliga i andra generationer men inte bland barn osv. Det som dessa 20 namn har gemensamt är att färre än 20 nyfödda gossar per år (sedan 1998) har fått dessa namn - därav samlingsnamnet "bortglömda namn". Förutom att det är intressant med namn, kanske du som letar namn kan få lite uppslag. 

Kommentera gärna vilka namn som du gillar bäst respektive sämst. 

Nyfiket Spöke

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Bortglömda pojknamn på C - vilket gillar du bäst?
  • Issa79

Roliga trådar du har! Jättespännande speciellt  nu när magen växer o man jagar namn. Vad utgår du ifrån när du letar?

Mkt bra initiativ.

• spöke
    Issa79 skrev 2011-10-28 22:06:02 följande:
    Roliga trådar du har! Jättespännande speciellt  nu när magen växer o man jagar namn. Vad utgår du ifrån när du letar?

Mkt bra initiativ.
    Jag letar mycket bland fornnordiska namn i sådan speciella böcker, letar bland namn i tidigare generationer som inte är så inne just nu... och så lite blandat från historiska källor.
  • Issa79
    spöke skrev 2011-10-28 22:08:40 följande:
    Jag letar mycket bland fornnordiska namn i sådan speciella böcker, letar bland namn i tidigare generationer som inte är så inne just nu... och så lite blandat från historiska källor.
    Mkt bra namn. Du är def ett favoritspöke. Hur många namnntrådar har du o hur hittar jag dem. Har ju snubblat på den här o flickorna på E.

Pojknamn har vi ett som vi är överens om men eftersom du sköt ner min lilla Edit så får vi ta o leta vidare.
  • spöke
    Issa79 skrev 2011-10-28 22:13:10 följande:
    Mkt bra namn. Du är def ett favoritspöke. Hur många namnntrådar har du o hur hittar jag dem. Har ju snubblat på den här o flickorna på E.

Pojknamn har vi ett som vi är överens om men eftersom du sköt ner min lilla Edit så får vi ta o leta vidare.
    Mina trådar finns under Forum > Förälder > Namn

Jag tycker ni ska välja Edit ändå. Det är ett jättefint namn.  
  • Mynta

Både Cornelis, Clemens och Caspar har funnits på vår namnlista. Dock föll rösten på Cornelis, ett av mina favoritnamn!

• Brünnhilde

Röstade på Christer, för att det är det vettigaste namnet i en svensk vardag, och det enda namnet jag skulle kunna tänka mig på en son. Men finast är helt klart Cedric! Lite mystiskt och hävdvunnet sådär..!

Claudius är ett fint och bra gammalt romerskt kejsarnamn egentligen, och det borde kunna användas som mansnamn i Sverige - precis som Marcus t.ex.. Men jag skulle inte ta det till en son ändå, för att det skulle bli för ovanligt och konstigt på skolgården...

Sämst tycker jag om Conny och Clark - de är typiska WT-namn, och dessutom föråldrade idag vilket gör dem ännu löjligare.

Clarence låter könsambivalent - det gillar jag inte.

Cornelis känns förstört av trubaduren. Han var naturligtvis en fin musiker, men även en alkisgubbe...

• echk

Cedric är fint. Clemens låter som en könssjukdom. 

Svar på tråden Bortglömda pojknamn på C - vilket gillar du bäst?