• Mirla

Bilbarnstol som är lätt att ta i och ur?

Hejsan!

Vår son är snart 2 år och för stor för sitt babyskydd. Vi har ingen egen bil men vi åker då och då bil med andra så vi behöver en smidig bakåtvänd stol som går att sätta i bilen utan bas. Den får gärna vara lätt också eftersom vi måste kunna ha med den på tåg ibland. Just nu väger han 13 kg och den får gärna hålla i några år.

Tacksam för tips!   

• Svar på tråden Bilbarnstol som är lätt att ta i och ur?
  • Makka Pakka

Oj det blir nog svårt, de flesta upplever jag som ganska otympliga att ta med sig på tåg..

Kanske en med isofix så det blir lättare att ta i och ur?  

♥♥♥ Pojke 080626 ♥♥♥ Pojke 110531 ♥♥♥
  • Makka Pakka

En sak till.. Bakåtbända stolar är alla utan bas. det är iga stolar man gärna tar i och ur bilen. Om man inte har isofix-fästen så har man band som fästs under bilsätet som håller den på plats.

Kanske Acta Gracos Duologic 2?
    http://www.gracobaby.se/sv_SE/product/8N99/ORBE/

♥♥♥ Pojke 080626 ♥♥♥ Pojke 110531 ♥♥♥
  • Mirla
    Makka Pakka skrev 2011-10-28 08:43:17 följande:
    Oj det blir nog svårt, de flesta upplever jag som ganska otympliga att ta med sig på tåg..

Kanske en med isofix så det blir lättare att ta i och ur?  

Ja vi har inte räkjnat med att det blir smidigt, men iaf så smidigt som möjligt :)

Har kollat lite på en Britax Two-way.
  • Mirla
    Makka Pakka skrev 2011-10-28 08:48:00 följande:
    En sak till.. Bakåtbända stolar är alla utan bas. det är iga stolar man gärna tar i och ur bilen. Om man inte har isofix-fästen så har man band som fästs under bilsätet som håller den på plats.

Kanske Acta Gracos Duologic 2?
    www.gracobaby.se/sv_SE/product/8N99/ORBE/

Har nog tänkt mig en stol utan isofix eftersom det blir fler steg att flytta mellan bilar. Om man har fästremmar tänkte jag att man kan ha ett sätt i varje bil.
  • Joico

Har ni använt babyskyddet på senaste tiden....? Obestämd

Jag skulle köpa en Two-way eller en Hi-way. Den förstnämnda är enklare att bära med sig. Isofix är ingen bra idé eftersom det kräver att alla bilar man åker med har det, och det är inte alls säkert. Dessutom är maxvikten 18kg!

• cicci85

Jag skulle köpa en britax twoway. Den är lätt att montera och har passat i alla bilar jag provat den i. I den kan barnen sitta bakåtvända tills de väger 25 kg. Den är ju även godkänd att använda framåtvänd, även om det rekommenderas att man bara använder den bakåtvänd.

• Mirla
    Joico skrev 2011-10-28 09:31:53 följande:
    Har ni använt babyskyddet på senaste tiden....? Obestämd

Jag skulle köpa en Two-way eller en Hi-way. Den förstnämnda är enklare att bära med sig. Isofix är ingen bra idé eftersom det kräver att alla bilar man åker med har det, och det är inte alls säkert. Dessutom är maxvikten 18kg!

Nej det var ett tag sen, vi använder det inte så ofta eftersom vi sällan åker bil. Men det går upp till 13 kg, däremot är han nog för lång för det nu. Dessutom kommer det en ny liten i december, så då skulle vi behövt en ny stol oavsett.

Enkelhet att bära med sig är en klar fördel.   

• Natasha76

Hi-way är nog ganska lätt att sätta in i bilen. Går snabbt. Men den kräver underförankringsremmar. Duologic 2kräver inga underförankringsremmar och är snabb att fästa med isofix. Med bälte har jag inte ännu testat. Den är bara så liten, barnen ryms inte så jättelänge i den.

• Cecci78

jag hade köpt en britax two way, passar i de flesta bilar och väger inte så mycket om man ska bära på den, lätt att montera

• Dr Mupp

Britax Two-way. Den har vi och vi har ingen bil. Snabb att sätta in, och hyfsat enkel att bära med sig. Har hittills passat i alla bilar vi testat. Vi monterar in den på nån minut och det som tar mest tid är att sätta dit underförankringsbanden. 

Hi-way är  klumpigare att sätta in eftersom stödbenet måste ställas in och bilbältet ska dras under klädseln och så har du precis som med Two-wayen udnerförankringsband som ska fästas. 

Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups
Svar på tråden Bilbarnstol som är lätt att ta i och ur?