• isen

Kattexperter! Katt som kräks upp maten...

Jag har tagit hand om en katt vars ägare gått bort. Hämtade honom i lördags, och då hade han varit ensam i1-2 dagar vad jag förstod. Vet inte hur tillgången till mat var under den tiden, men nu till saken.

Via djurskyddet här fick jag med en påse torrfoder och lite blötmat, RC + att han hade en påse Whiskas med sig hemifrån. Gav honom en halv portion av blötmaten till att börja med, och hällde upp lite torrfoder (RC). Inte för mycket, då jag inte vet hur han är när det gäller maten. Första dagen gick bra, och morgonen efter fick han resten av den öppnade portionen blötmat. Ett tag efter maten kräktes han. Eftersom han varit utekatt skulle han avmaskas, så jag gav honom pillret någon timme efter det. En timme senare kräktes han igen, och jag hoppades att maskpillret hunnit verka. Tycktes se något vitt (ej levande..) i kräkset så jag tänkte att det kanske var pga mask.

Valde också att bara ge honom maten han var van vid (whiskas torrfoder. Ifall det var blötmaten som orsakade det), men morgonen efter kräktes han igen. Sedan har jag varit borta under dagarna, och det verkar ha gått bra, en gång har jag hittat en suspekt fläck på golvet, kan ha varit kräks som han ätit upp igen. Men igår upptäckte jag en ny hög, så det betyder att han troligen kräkts 5 ggr under 4-5 dagar. 

Jag har portionerat ut maten för att ha lite koll, och för att han inte ska äta för mycket på en gång. Problemet är nog att han äter för fort och tuggar dåligt. Stora delar av det kommer ut i princip samma form... Tycker han verkar dricka bra, och fräscht vatten finns det alltid tillgång till. Han kissar och bajsar som han ska. Jag fyller på mat vid tre tillfällen per dag och han äter oftast upp allt direkt.
    Så vad kan man göra? Har tänkt att det beror på stress, eller att han äter för fort för att han är rädd att bli utan? Är det bättre att vänja honom vid att ha en stor skål mat framme så han ser att det räcker..är katter så smarta?

Tips tack! 
    Ska till veterinären snart för vaccinering och id-märkning så då ska jag fråga. Men vad kan man testa tills dess? 

• Svar på tråden Kattexperter! Katt som kräks upp maten...
  • isen
    nemo1 skrev 2011-10-28 12:36:30 följande:
    Ge kissen små portioner köttfärs och inget annat, tonfisk är inte bra för katter. Ingen ide att prova flytande avmaskning. Katten kommer att spraymåla dina väggar med det, det smakar hemskt. Du fick säkert Milbemax som är en mycket bra avmaskningstablett men ge en till om en vecka då den säkert kom upp.
    Jag tycker att du ska gå in på katter.nu istället för att be om råd. 
    Enbart köttfärs alltså? Nöt eller bland spelar det någon roll? Blir det inte dyrt? Och är det bra? Om de är vana att äta torrfoder (och råttor)...
    Nej jag känner väl att avmaskningen fungerade bra, pillret gick ner utan problem, bara otur att han kräktes efteråt. jag såg inget piller i det som kom upp, men jag grävde inte igenom det så noga heller... Får köra en till sväng och hoppas det funkar bättre.
    Kanske får gå in där då.
    Tack för tipsen! 
  • isen
    Lilith Dark skrev 2011-10-28 14:07:35 följande:
    Jag vet flera katter som spyr av just Whiskas, och även Friskies, utan att vara sjuka. Och ser man till vad den maten innehåller är det väl inte så konstigt att det kommer upp igen. Men slutar han inte spy efter en andra behandling med avmaskningsmedel så tycker jag att du bör söka för att få fastställt varför han spyr och vad som behövs göras.
    Okej... Ja jag har inte varit med om det tidigare men, av vad jag läser förstår jag att de kan orsaka problem..!
    Japp, ska först och främst fixa ett annat foder och introducera det, sen veterinärbesök, då får jag kolla vad de säger.

Tack för hjälpen! 
  • nemo1

Ja ge bara köttfärs då det är milt för magen, det ska vara nöt, ej fläskfärs. Katter kan ha magkatarr så blir det inte bättre så åk till veterinären om den fortsätter.

• swjwo

Han kan ha magkatarr. Har inte läst tråden så noga men min katt betedde sig exakt likadant. Fram och tillbaka till vetrinären och efter antal tester och även öppning av magen för biopsi av njurar och tarmar konstaterades kronisk magkatarr.
    Han kräktes också flera gånger per dag och blev extremt trött och orkeslös. Fick en medicin som heter
    Synbiotic D-C, han fick denna dagligen i en vecka och sedan varannan dag, och var tredje dag osv i ungefär en månad.

Det är en medicin som lugnar stressade magar och magkatarr, fungerar också som ett lugnande medel inför tex transport. Han kräktes i stort sett dagligen flera gånger och tillslut orkade han knappt kräkas fast han behövde. Nu mera kräks han 4-5 gånger i månaden när han har episoder med magkatarren och då får han tabletter i två tre dagar, beroende på hur mycket han kräks.

Fungerar extremt bra och han mår mycket bättre och har inte stora besvär längre. Han har även gått upp till sin normalvikt igen. Han äter också specialfoder för katter som har problem med magen, det är ett torrfoder som heter I/D gastrointestinal.

Kanske värt att testa detta när det gäller din katt?     

• Norrtjejjen

nä de gillar verkligen inte avmaskningsmedel i lös form...men som jag skrev så om inte katten kräks upp allt på en gång går det fortare ut i kroppen än att vänta på att en tablett ska smälta i magen som tar längre tid.
    Axilur oral finns på apoteket.

• isen

Tack för tipsen jag fått!
    Han har blivit bättre! Har ätit upp en säck med RC Sensible nu och visst har han kräkts ett par gånger ändå. Men nu fasar jag ut det sedan ungefär 10 dagar, blandar ut med det "vanliga" som vi fick med från djurskyddet när jag hämtade honom, och jag har inte märkt någon försämring. Han är som sagt pigg i övrigt så en kräkning då och då (kanske 1 gång varannan vecka senaste tiden) är nog inget att oroa sig för.

• IceJossan

Jag hade en jourhemskatt som spydde av de torrfoder hon var van vid - IAMS och Royal Canin. Hon hetsåt plötsligt torrfoder och spydde antagligen därför. Hon är även väldigt fet. Hon avskydde kladdig mat men det är bättre mat, så jag böt till att enbart servera det, bara kanske en 10 bitar torrfoder per dag som godis. Det funkade, det mådde hon bra av. När jag sedan övergick till att servera torrfoder valde jag Porta 21 Sensible som är fritt från konstiga tillsatser och dessutom spannmålsfritt. Jag spred ut maten på en stor bricka, la i en äggkartong, la under en trasmatta osv för att det skulle ta lång tid för henne att hitta, få fram och äta upp maten. Hon blev riktigt duktig på att hitta den.

Detta funkade kalasbra för henne, sen jag började med det spydde hon inte mer än en hårboll då och då som det ska vara. Så testa liknande du.

• Buster78

strö ut torrfodret på en bricka, då kan han inte hetsäta, (hetsäta=spyr) fungerar på mina katter

• RetoX

Hej alla!

Vill bara tipsa om att jag & min sambo råkat ut för samma sak med Whiskas tonfisk (torrfoder)! Verkar som att den sorten (smaken tonfisk) kan vara särskild knepig då kyklingsmak gick okej..

Mvh "Hen"..

• nemo1
    RetoX skrev 2013-11-29 12:08:49 följande:
    Hej alla!

Vill bara tipsa om att jag & min sambo råkat ut för samma sak med Whiskas tonfisk (torrfoder)! Verkar som att den sorten (smaken tonfisk) kan vara särskild knepig då kyklingsmak gick okej..

Mvh "Hen"..
    Då vill jag tipsa om att fodret du ger är fruktansvärt dåligt.
  • Lady Paraplyh
    RetoX skrev 2013-11-29 12:08:49 följande:
    Hej alla!Vill bara tipsa om att jag & min sambo råkat ut för samma sak med Whiskas tonfisk (torrfoder)! Verkar som att den sorten (smaken tonfisk) kan vara särskild knepig då kyklingsmak gick okej..Mvh "Hen"..

Wiskas är ett hemskt foder ur näringssynpunkt, oavsett smak.
  • nemo1

Torrfoder från mataffären ger man inte en katt man är mån om.

• Monchichier
    nemo1 skrev 2013-11-30 18:30:27 följande:
    Torrfoder från mataffären ger man inte en katt man är mån om.
    Bilax finns i mataffärer och har fått relativt bra omdömen.
Svar på tråden Kattexperter! Katt som kräks upp maten...