• nifo

Hur länge är det rimligt att sota för otrohet?

Min sambo och jag träffades i februari på en nätdejtsida. Det var rörigt just då för oss båda, jag träffade en gift man innan, och hade ett par män som jag chattade med ibland. Han var fortfarande tillsammans med en kvinna, men det var i slutskedet och han träffade även nån annan och hade sex ibland...

Ett par månader efter att vi hade träffats första gången uppdagades att jag hade haft sex med den gifta mannen 4 dagar efter vår första dejt. Jag lovade att vi aldrig setts sedan dess, vilket vi inte har heller, och allt är slut med honom. Det har också uppdagats att jag skickat några sexiga mail till en man även efter andra dejten. Sedan har jag inte gjort något konstigt alls.

Nu har det gått ca 8 månader, men jag har fått stå ut med storgräl om detta ca 2 dagar varje vecka, oftast en hel kväll plus halva natten. Då han tjatar och tjatar och undrar "Hur jag kunde egentligen?" Det har under våra gräl framkommit att även han haft sex under denna tiden med sitt ex, och hon har sovit där vid några tillfällen... Men det är inget det är OK att gräla om.

Mellan våra gräl är allt så bra man kan tänka sig, vi har samma värderingar, tycker om att umgås och allt är kul att göra ihop. Barnen funkar också bättre än man kan tänka sig, både med oss och med varandra.

Vi hade ett storgräl om detta hela förra helgen, men veckan har varit helt underbar. Nu började han igen och skickade precis sms om att han gått hem tidigare från jobbet för han var "spyfärdig" över vad jag gjort. Jag vet inte längre hur jag skall hantera detta? Hjälp? Känns som att hur jag än svarar så blir inget bra.

• Svar på tråden Hur länge är det rimligt att sota för otrohet?
  • Gerd parterapeuten

Hej!

Era gräl om detta får väldigt stora proportioner och riskerar att äta upp er relation. Det verkar inte riktigt rimligt att det fortfarande skall ta så stor plats. Det hände ju i början av er relation då det var lite oklart mellan er. Jag tycker att ni kommit till en punkt där det är dags att lämna detta egentligen. Problemet är ju att det skapar så stora känslomässiga reaktioner hos din sambo. Han måste nog titta lite närmre på varför han reagerar så starkt. Naturligtvis behöver han svar på sina frågor men det verkar han fått. Han behöver bestämma sig för om han kan leva med det som skett eftersom det inte kan göras ogjort. Jag tycker att du skulle kunna säga att du vill att det är färdigpratat, att du svarat på frågorna och att det inte finns mer att säga, helt enkelt att du inte vill prata om det mer. Det verkar inte som att diskussionerna är konstruktiva utan mer destruktiva, alltså ni kommer ingenstans utan han är kvar i sin egen upplevelse.
    Hälsningar
    Gerd  

Svar på tråden Hur länge är det rimligt att sota för otrohet?