• Agnes81

Samma namn?

Min kompis dotter har fått samma namn som henne själv. Hon heter i Inger-Sofie, nu heter dottern Sofie. Åsikter om detta?

• Svar på tråden Samma namn?
  • Agnes81

Föräldrar med dålig namnfantasi?

• Nyfiken gul

Och vad är det för konstigt med det?  Gillar man sitt eget namn så why not?

Jag har ett namn som idag anses hyggligt ovanligt  och hade jag fått en dotter så hade hon kunnat få heta det - även som tilltalsnamn. Det hade inte varit några problem för mig.

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Agnes81

Det känns som om man måst förklara sig när man valt samma namn. Den här kompisen har fått frågan flera gånger, varför samma? Vad är grejen. Jag håller med er som svarat. Tycker inte det borde vara en stor grej. Men min vän bemöts som att det är det från våra gemensamma vänner. Något förslag på bra svar på tal? Ang frågvisa personer ang val av samma namn som mamman?

• Nyfiken gul
    Agnes81 skrev 2011-10-29 12:21:34 följande:
    Det känns som om man måst förklara sig när man valt samma namn. Den här kompisen har fått frågan flera gånger, varför samma? Vad är grejen. Jag håller med er som svarat. Tycker inte det borde vara en stor grej. Men min vän bemöts som att det är det från våra gemensamma vänner. Något förslag på bra svar på tal? Ang frågvisa personer ang val av samma namn som mamman
    dom flesta som ger samma namn till sina barn kanske inte väljer att ha det som tilltalsnamn - så det är ju inte så konstigt egentligen - hon väljer dock att HA namnet som tilltalsnamn tydligen.

same shit but diffrent -

Egentligen den enda förklaringen hon behöver ge.

Om man ska se det lite historiskt är det långt ifrån något konstigt eller någon nyhet - hur många farfars far och farfars- farfar är det som har namgett sina söner med samma namn - det var ju väldigt vanligt tidigare och så var det bara.
    Gamla bondesamhället funkade ju så tex.
    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • angio101

vi har samma situation, min mamma heter också ett dubbelnamn, jag ena delen av dubbelnamnet. Ingen har nånsin sagt nåt

• Dixie
    Agnes81 skrev 2011-10-29 12:21:34 följande:
    Det känns som om man måst förklara sig när man valt samma namn. Den här kompisen har fått frågan flera gånger, varför samma? Vad är grejen. Jag håller med er som svarat. Tycker inte det borde vara en stor grej. Men min vän bemöts som att det är det från våra gemensamma vänner. Något förslag på bra svar på tal? Ang frågvisa personer ang val av samma namn som mamman?
    men Inger-Sofie har väl en anledning till att hon gav dottern namnet Sofie - det är väl bara att svara vad den anledningen var - gissningsvis att hon tyckte det var en fint namn!
Svar på tråden Samma namn?