• Lucille

Tågresa, ensam med barn?

Hej! Planerar på att åka en vecka till Köpenhamn (från Linköping) med sonen någon gång innan jul. Han kommer då vara 22 månader och har en himmla massa spring i benen. Hur ska man fixa en resa på 3,20 timmar med ett energiknippe? Och hur gör vi med bagage? Jag håller tummarna för att det inte kommit någon snö, för då kan jag ta med hans sulky som är lätt att vika ihop.

I övrigt, vart är det bäst att sitta på tåget? Ska man boka handikappsplats, eller åka i vanlig vagn? I min erfarenhet så är det  ju lite ont om plats för bagage. När är bästa tiden på dagen att åka/komma fram?

Didrik 2010-02-10!
  • Svar på tråden Tågresa, ensam med barn?
  • Lena

Om du kan åk inte fredag och söndag. Åk mitt på dagen om du kan.

Ofta finns det hyggligt med plats på tåget för bagage i ändarna även om vagnar är lite klurigt. Vissa tåg har haft lekkupe tidigare iaf.

• mermaid

Åker du X2000 så rekommenderar jag platserna i änden av vagn 6 (har jag för mig att det är). Ingången till vagnen är i andra änden

• Lucille

Vi åker förmodligen på en måndag, både fram och tillbaks. Är det mer plats i vagn 6? Läste på SJs sida att deras familjevagnar är under renovering och kommer tillbaks först 2012. Får man hjälp att komma på tåget i Linköping med grejerna, så borde det inte vara något problem. Köpenhamn HBG är ju ändå slutstation, så där behöver man inte stressa lika mycket. Sen läste jag att dem har barnfika för 20kr. :) 

Didrik 2010-02-10!
  • anyXX

Jag tror tiden kommer gå rätt snabbt! Ni kan ju gå runt lite på tåget, fika i cafévagnen, rita/pyssla/läsa osv... tågvärdarna brukar hjälpa till eller så får du hjälp av andra passaerare, tycker folk brukar vara snabba att hjälpa till :) Trevlig resa!

flicka 2008 & pojke 2010
  • Lucille

Tack! Han har ju klarat en 5-timmars bilfärd på sommaren utan problem, så det borde nog inte vara så farligt. På ett tåg har man ju större möjligheter att röra sig också. Saken är den att han Aldrig sitter still. hehe   

Didrik 2010-02-10!
  • anyXX
    AllieF skrev 2011-10-29 17:47:25 följande:
    Tack! Han har ju klarat en 5-timmars bilfärd på sommaren utan problem, så det borde nog inte vara så farligt. På ett tåg har man ju större möjligheter att röra sig också. Saken är den att han Aldrig sitter still. hehe   

Jaaa... jag känner igen det där, har en 1,5-åring själv :) Och när storasyster var i den åldern åkte vi tåg en del och det var mycket smidigare än bil. Problemet är nu med 2 barn, 2 bilstolar och en barnvagn... näää jag tror inte det :p 
    flicka 2008 & pojke 2010
  • Viktorsmamma

vi åkte några gånger jag och sonen då han var i den åldern.

ja bokade strategiskt plats i bistrovagnen för att ha nära till fikat.

vi åkte ca 4tim tåg och 1tim buss, inget jag vill göra varje vecka men de gick.

ta med fika han gillar (om han inte får ätasånt från tågbistron) favorit leksakerna som inte tar för mycket plats och om du har bärbar dator/dvd och 1 barnfilm. de funkade fint för oss =)       

• Cecci78

Du kan inte boka handikapplats om du inte är handikappad.... den platsen är inte till för barnvagnar. Jag vet, jag har kollat med SJ tidigare när jag ville ha vagnen där. Har du otur är vagn 6 full av andra vagnar men det vet man ju inte i förväg o kan du fälla ihop vagnen så brukar det lösa sig.

• cheeryn1

Jag har också barn och har åkt tåg med barn men jag jobbar dessutom som tågvärd på tåg och den bästa erfarenheten jag har av det som mamma och som tågvärd är att: ta med böcker att läsa, mååånga!! har ni möjlighet så ta med en bärbar dvdspelare med hans bästa filmer, kontaktuttag finns alltid, leksaker som han kan sysselsätta sig med sen ska han säkert äta nångång(det är ju också ett tidsfördriv)=) men han vill säker röra på sig så du kan ta en eller två promenader med honom genom tåget beroende på hur mycket folk det är, men som någon föregående talare skrev, åk mitt på dan  och inte på en fred eller sönd för det är de värsta resdagarna, bara en upplysning från en som vet =) lycka till!!!=)

• Pippi Långstrump

Böcker och dryck är ett måste...
    Har åkt öresundståget å där finns perfekta barnvagnsplatser nära till allt inkl skötbord.
    Hoppas att ni får en fin resa.
    När vi åkte fick sonen titta in i lokförarhytten :)

• Lucille

Tack för alla tips, söta ni! Blev ingen resa denna gång, men det lär nog bli en framöver. Tipset med DVD funkar inte, för han är inte tillräckligt interesserad av att sitta och titta, eller att lyssna på saga. Han ska nog gå och hälsa på alla resenärer, sno deras kakor/tidningar/glasögon/etc. och gå till dörren för att han vill komma ut. Klättra på alla lediga stolar, bli rastlös och grinig, men kanske sitta en liten stund med en kaka och juice. Skulle självklart funka, det skulle man vara tvungen till, men man tänker ju ändå på hur man kan underlätta. Man blir ju själv lätt uttråkad. hehe

Didrik 2010-02-10!
Svar på tråden Tågresa, ensam med barn?