• AnkiC

Barn född i december - ett extra år på förskolan?

Hej! 

Min son är född 19 december 2006. Han skulle egentligen kommit januari 2007 och hade han gjort det hade det ju inte varit tal om att börja förskoleklass 2012, då hade han ju börjat 2013. Nu kom han tidigt och hör till årskullen som börjar 2012. Är det bättre att låta honom gå kvar ett extra år på förskolan och börja förskoleklass vid 6.5 år istället för 5.5 år?

Han är ju nästan året yngre än många av de som är i hans årskull och är inte lika framåt på alla områden. De kompisar han leker med är de som är födda året efter honom. Han leker inte så mycket med de barn i hans årskull.

Så hur ska man resonera? Är det bättre att låta honom gå kvar ett år och låta honom känna sig duktig när han väl går över? Eller ska man begära av skolpersonalen att anpassa förskoleklassens verksamhet efter hans utveckling? Kanske han växer av att börja förskoleklassen? Ska han gå ett år extra i förskoleklassen istället?

Känns som ett svårt och viktigt beslut.

• Svar på tråden Barn född i december - ett extra år på förskolan?
  • Förskolepedagogen

Hej!
    Jag förstår att det är ett svårt beslut. Under mina år på förskolan har vi låtit 3 barn vara kvar ett extra år. DVS det är ovanligt.
    Jag tycker du ska prata med din hemkommun om hur de ställer sig till detta. Samt att du ska boka ett samtal med hans pedagog med syfte att höra hur pedagogen tror att han kommer att klara förskoleklassen.
    Jag tror att vi ibland har lite bråttom med våra barn och tycker du är sund som funderar över detta. Många frågar tvärt om
    -Kan mitt barn börja tidigare då det kan läsa?
     Det är inte avgörande om ett barn ska börja förskoleklass utan hur barnet fungerar i grupp, vilka aktiviteter det tycker om och hur det leker och fungerar socialt.

Lycka till!
    Inger

• AnkiC

Tack! Jo ett möte med både förskolläraren och specialpedagog är inbokad. Han har haft lite resurstimmar då han behövt lite stöd men han har kommit långt på kort tid. Att han inte läser eller skriver bekymrar jag mig inte för. Vill ju att den sociala biten ska fungera så får det andra komma sen. Han har lite svårt att fokusera på det han skall göra bl. a.
    Till nästa höst får vi ett till barn så det skulle innebära att han endast får skoltid i f-klassen. Slipper fritids. Skulle det kunna vara en bra anledning att ändå börja redan nästa år? Det blir ju då en lugn start. Går han kvar på förskolan blir det 15 timmar bara, känns lite.
    Personalen i f-klassen verkar ha svårt att ta emot dessa barn som inte är skolmogna. Känner mig lite besviken då jag inte anser att man bör vara skolmogen för att gå där. Det är väl fortfarande förskola? Känns som att f-klass blir mer och mer skollikt och att de har för få lärare.

• Förskolepedagogen

Kan i viss mån hålla med dej men det är klart att man kan ansvara för fler barn om de är 5,6 år än 3 år.
    Klok tanke med kortare dag i förskoleklass utan fritis än 15 tim på förskola, vilket är väldigt lite.
    Då kan ni kanske låta honom gå ett år till i förskoleklass om det är det han behöver då.
    Lycka till med mötena med spec. ped och förskolläraren!
    Mvh Inger

• AnkiC

Tack för svar. Mötet med specialpedagogen gick bra. Rektorn är informerad och det är bestämt att han ska börja f-klass. Känns bra. Bokar nog in ett möte med personalen på skolan när det närmar sig också. :)

• Förskolepedagogen

Lycka till!

Svar på tråden Barn född i december - ett extra år på förskolan?