• Mina3hjärtan

Hög risk på kubtest!

Hejsan!
    Fick för några veckor sedan resultatet 1:4 på kubtest. Det var blodproverna som höjde risken, nackspalt var normal på 1,3mm. Jag gjorde ett moderkaksprov som inte visade på någon kromosomförändring på 13,18,21.
    Samtidigt som det var ett lugnande besked kan jag inte sluta att oroa mig för varför jag fick så hög risk och om det kan vara något annat fel på bebisen.
    Hur har det gått för er andra som fått hög risk på kub?
    Tack <3

• Svar på tråden Hög risk på kubtest!
  • clojsi

Hej! tror inte du behöver oroa dig, jag gjorde själv inget Kub test men min kompis pojkväns mamma fick höra att hon med största sannolikhet skulle få en missbildad son, och han kom ut helt frisk å kry. Säkerligen samma med din lilla bebis Glad

• Ann 362

Jag fick resultatet 1:5 efter enbart nupp och 1:27 med blodprov också. Har nu en helt underbar son på snart 8 månader, så det kan gå bra trots dåliga siffror! Lycka till!

• annsofia

Jag har nyligen varit på Nupp/Kub test och fick 1/5 risk för Downs syndrom pga dåligt blodprov Nupp såg bra ut Ska göra moderkaksprov i morgon.

• MamaPapa

Fick 1:8, gjorde fvp o allt var ok. Det är många faktorer som spelar in - tex tar de även hänsyn till mammans ålder o då jag var 39 drev det upp riskfaktorn

• annsofia

Vi gjorde moderkaksprovet på torsdagen och fick svar på tisdagen veckan efter, allt var normalt Glad

• HSDZP

Vi gjorde KUB-test för ngn vecka sedan: Vi fick 1:250 på Trisomi 21 och 1:45 på Trisomi 13 & 18. Det var mitt blodprov som ställde till det. Nacken var 2,6 mm. Det kändes jättehemskt. Men vi fick göra ett moderkaksprov snabbt - samma dag! Och ett dygn senare fick vi svar: Allt såg normalt ut. Så måla inte faan på väggen...!

• emmita81

Tror verkligen inte du behöver oroa dig! Andra kromosomavvikelser än de du testades för är ju extremt ovanliga! Och en risk 1:4 betyder ju ändå 75% chans att allt är bra. Kub test är bara en vägledning, inget absolut svar. Tror säkert allt kommer gå bra för dig!

• Hera78

Har någon av er blivit gravid via IVF är det med all sannolikhet det som påverkar blodvärdena. Tyvärr verkar få BM veta om det...

• Mina3hjärtan

Tack för alla svar!

Jag har väl fått lugna ner mig lite. Men nu har de sammanlagt ändrat mitt bf 3,5 veckor vilket ej kan stämma och hittat västska kring bebisens hjärta. Men efter kontroll sa de att den vätskan kunde vara normal.

Känns som om oron aldrig tar slut.

Kram poå er alla.     

• gosan78

Den 120212 fick de plocka ut vår gosse med urakutsnitt då han var tillväxthämmad och inte mådde bra i magen. Det var i vecka 28+3 och vår Neoh vägde 780gram.
    Nu är han en månad och väger 1200 gram. Han ligger på neonatal och har en bit framför sig med att fixa andning och mat.
    Tack för allt stöd.  

• Kravmärkt

Aha då förstår jag Skönt att allt gick så bra ändå, trots att han föddes för tidigt och var så liten. Huvudsaken att han är här. Hoppas han hämtar sig fint så ni får åka hem snart.

• Dalagravid

Hej

Läser långt i efterhand pga att jag väntar ett sladdbarn, är 41 år &

gjorde KUB med besked om 1/4 nu i torsdags, vet varken ut eller in

om jag vill genomföra ngt fostervattensprov, känner mig bara allmänt

förvirrad, ledsen & knepig, fick ju se det lilla livet i full fart där inne, en

liten människa som jag inte vill förlora....1/4 kändes så drastiskt på nåt vis.....

Dalkullan          

• Emmmmma

Hej! Jag är 22år gammal & var & gjorde kub test rätt sent visade sig att jag redan hade gått in i v.14 men det gick bra ändå, dock visade på ultra jättebra men mitt provsvar  var för högt Downs  syndrom hamna jag på 1 av 103 vill säga 99% risk att bebisen är frisk & 1% risk att barnen inte är frisk. Jag vet varken ut eller in. Nästa vecka jag göra ett fostervattensprov. Någon som har någon erfarenhet? Detta är mitt första barn gick in i v.15 idag.

• Mirabell

Har ingen erfarenhet men är i samma situation. Vi har ett mkp inbokat om vi bestämmer oss för det i nästa vecka. Vi hade ett bra Ul men dåligt blodprov och resultatet blev sämre än ert, mycket sämre! Det är mycket som rör sig i huvudet nu!

• Lilla mama83

Jag är gravid med andra barnet och har gjort KUB båda gångerna eftersom min sambos bror hade downs. Första barnet var jag 26 år och fick 1:400 på KUB, alltså ok värden men klart under vad jag borde haft med tanke på min ålder. Det som drog ned värdena var mitt blodprov, tror det var rätt dåligt, men barnets nackspalt var bättre än snittet och jag var ju dessutom ganska ung. Fick en alldeles frisk son :) Nu med andra fick vi 1:21 och blev jättenervösa, då vi kämpat ett tag med att bli gravida. Återigen var mitt blodprov det som sänkte resultatet! Gjorde moderkaksprov (snabba analysen) och allt var bra, nu gjorde vi RUL idag och inga konstigheter så håller tummarna och börjar äntligen tro att allt ska gå vägen! Som jag förstått är inte dåliga blodvärden på KUB sämre ur någon annan aspekt än att det just KAN indikera kromosomfel. Jag misstänker nu att mina hormoner beter sig sådär när jag är gravid, utan att det är något fel. Hoppas det är så för dig med!

• Helenander

Jag fick mitt resultat på fvp i måndags och jag väntar en kromosomfelfri liten tjej :) Dock har resan hit inte varit så lätt, jag fick skyhöga värden på blodprovet när vi gjorde NUPP, 1/3, men eftersom UL däremot såg så bra ut blev den sammnvägda risken 1/24. Att gå och vänta tre veckor på att få göra fvp och sedan en vecka till för att få resultatet har varit en ren plåga. Men även fast man får dåliga värden är ju oftast risken inte så stor och allt kan gå bra. Skickar en stor kram till er där ute som väntar på att få veta, det är inte lätt!

Svar på tråden Hög risk på kubtest!